12.10.2023 11:02

Analýza vývoje realitního trhu září 2023

Analýza vývoje realitního trhu září 2023

Analýzou vývoje realitního trhu (září 2023) Vás provede Petr Makovský z Reality.iDNES.cz s hosty: Ondřej Mašín - BIDLI Robert Hanzl - NEXT REALITY

Analýza vývoje realitního trhu

Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu pořadu Aktuální situace na realitním trhu pohledem lídrů. Dnes je začátek září. Já jsem velmi rád, že můžu přivítat dneska dva hosty, bohužel třetí se nám omluvil kvůli nemoci v průběhu noci, takže si budu povídat dneska s Robertem Hanzlem z Next Reality. Ahoj, Roberte.

Robert HANZL (generální ředitel NEXT REALITY

Ahoj, dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A s Ondrou Mašínem s Bidli. Ahoj.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli

Dobrý den, ahoj. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Dneska máme tři témata, můžu už rovnou říct na začátek. Nejdřív se podíváme na to, jakým způsobem se trh vyvíjí. Na začátku září máme zase nová data. Podíváme se, jak to vypadá. Pak se chci podívat a zeptat se kolegů jak vnímají rozhodnutí Nejvyššího soudu z hlediska rezervačních smluv, protože to je relativně zajímavé téma, o kterém se určitě bude mluvit i nadále. A na závěr se podíváme v krátkosti na umělou inteligenci, protože to je téma, které dneska rezonuje realitním trhem a možná se k tomu velmi brzy, velmi brzy přiblížíme a někteří realitní makléři už s tím začali pracovat, někteří s tím začnou pracovat možná ve velmi krátké době. Pánové, začátek září, podle čísel, které máme v rámci našich dat ve spolupráci s CeMapem z reality iDNES a projektem Realiťák roku, vidíme, že ceny bytů, nabídkové ceny bytů opět začaly růst globálně. To je možná první zpráva, která tam je. Rostou už pomalinku druhým měsícem. Nabídka začala bytů klesat, což jako reálně znamená určitý trend, který by se tam mohl ukazovat. Na druhou stranu domy pomalinku začínají dosahovat svého dna. Ty dotahují byty. Jak to vidíte vy z vašeho pohledu? Dostali jsme se už na dno, Roberte?

Robert HANZL (generální ředitel NEXT REALITY) 

To dno je podle mě dobré přirovnání. U bytů si myslím, že jsme se už od toho dna odrazily, data jasně potvrzují. Krátká statistika, kterou si děláme půl roku zpátky, určitě, třeba konkrétně v Praze šly koupit byty vlastně po 4 miliony Kč, ještě tady byly nové družstevní byty, 2kk pod 4 miliony. Dneska takový byt už v Praze vlastně neseženete, takže pro investory se samozřejmě ty byty jasně ukazují jako velmi zajímavá komodita a potom, co na trh dneska proudí pozitivní zprávy z různých segmentů naší společnosti, tak lidé opět začali mít chuť investovat do nemovitostí a zejména byty, malometrážní byty, ty jdou první řadě. Takže tam je to jasné. U těch rodinných domků, tam jsme si prošli procesem teda dramatickýho zlevňování za poslední 12 měsíců. Domy musely prostě projít redukcí vlastně prakticky až o 30 % a tam bych řekl, že všichni majitelé, kteří si to uvědomili, tak měli šanci prodat. Ti poslední zlevňovali ještě na jaře. A myslím, že dneska už ty ceny na tom trhu jsou reálné tak vlastně, aby je zájemci měli chuť pořizovat a nakupovat.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Ondro?

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Já myslím, že taky nějakou dobu trvalo, než přešli makléři na tu rétoriku správného nastavení té ceny. Všichni máme cenové mapy a různé aplikace, jak to nahodnotit, dokážeme si vytáhnout data z katastru, ale ti majitelé tomu moc nechtěli naslouchat. Dlouho, dlouho, protože byli zvyklí na daleko vyšší ceny a bylo těžké k tomu přistupovat a dneska už je snazší tu nemovitost nacenit, respektive je o něco snazší toho majitele přesvědčit, že pokud to skutečně chce prodat, tak za tu cenu, kterou mu ten makléř nabízí, maximálně třeba v nějaké korekci, dobře, 14 dnů, měsíc to inzerujeme za nějakou cenu. Pokud není odezva, máme už dopředu domluvené, co se stane jako druhý krok, o kolik bude ta sleva. A tohleto se ti makléři už na tom trhu naučili dělat, respektive i ti klienti už dneska více poslouchají. Ne ve 100 procentech rozhodně, ale kdo chce prodat, prodá a už to nemusí být za cenu drastické slevy, protože pokud se ta nemovitost lépe nastaví na začátku a prodám ji dříve, tak mě to ve výsledku vyjde lépe, protože když to prodám dlouho, ta nemovitost je profláknutá, nakonec to prodám ještě ne pod cenou, ale prostě prodám to za méně, platím nájem, energie, další věci, utíká mi třeba nájemný, takže myslím si, že tohle se hodně na tom trhu už zlepšilo a malinko se blýská na lepší zítřky.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Já to můžu potvrdit, protože podle dat, které vlastně i vy vidíte na obrazovce nebo uvidíte, tak vlastně dalším kritériem, na který my koukáme, je poměr zlevněných nabídek. A za poslední dva měsíce už to kleslo na polovinu toho, co bylo předtím, tzn. ta data jasně ukazují to, že za prvé makléři začali fungovat a daleko ještě efektivněji a hlavně, jak jsi říkal, Ondro, ty podle mě, ti prodávající se nechali přesvědčit o tom, že makléř, profesionální makléř jim doporučí tu správnou cenu, ale už se dále musí zlevňovat, protože vlastně to jasně ukazuje tu variantu, že dneska čekat na to, že se něco zlevní v inzerci, je už vlastně... jsme na úrovni někde roku 2020, to znamená, začínáme se dostávat zase do normálu. Jak to vnímáte ještě vy?

Robert HANZL (generální ředitel NEXT REALITY) 

No, já si myslím, že hodně důležité je to, že vlastně realitní makléři, a ta data jasně potvrzují, že umí pracovat vlastně s tou nabranou nemovitostí nebo při tom náběru té nemovitosti od klienta, že už se s ním dokáží bavit relevantně a ta situace měla nějaký doběh logicky, protože ještě před prázdninami minulého roku celé to jaro 2022 vlastně ty ceny nemovitostí minimálně stagnovaly nebo rostly a každý majitel samozřejmě vždycky chce prodat za co nejvíce. Makléři nabírali ty zakázky s nějakou vizí toho majitele podívat se kolem, co se prodalo za nemovitosti a ještě si přidat. Dneska ten trend samozřejmě po těch 12 měsících je takový, že podíváme se, za co se nemovitosti nabízí nebo se prodaly a musíme spíš tu nabídku uvést jakoby levněji, takže ti makléři jsou strůjci toho, že v dnešní době, v posledních měsících nabírají kvalitně, nabírají za reálné ceny a není proto nutné tolik zlevňovat během té nabídky. A když je tady takový klient, který chce nereálnou cenu, tak zaplaťpánbůh na trhu máme tolik profíků, kteří dokážou říct ne a tu nabídku vůbec nenalistují. A pak ať si to ten majitel řeší, jak chce, protože on to stejně neprodá. Kolikrát jsme zažili teď za poslední měsíce situaci takovou, že když makléř řekl tu pravdu tomu majiteli do očí, že za ty peníze určitě ne a budeme muset nabízet třeba klidně i o 30 % levněji, majitel řekl "dobře, tak já si to vyzkouším nějak sám, nebo vás, makléři, nechci", tak se po měsících ozval tomu makléři a kolikrát mi potvrdil "vy jste byl jediný, který mi to popravdě řekl a teď bych rád využil vašich služeb". No, samozřejmě, jak říkal Ondra, promarnila se možná ta příležitost, to, co vždycky na tom trhu jako skvěle vypadá, když ta nabídka je nová, je v něčem unikátní, ale prostě nesmí být v této době za nesmyslnou cenu. To každý majitel, který se třeba případně bude na ten pořad dívat, tak ať bere v potaz, a vy všichni makléři, kteří se nás sledujete, tak prostě nenabírejte za nesmyslné ceny, a to způsobí jenom to, že ten trh jako by se rychleji rozeběhne.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Ondro, chceš něco doplnit? Protože to bylo relativně velmi komplexní. 

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Bylo, bylo, bylo. Tak bavíme se tady s odborníky na realitním trhu, že? Tak proč by to nemohlo být komplexní.

Robert HANZL (generální ředitel NEXT REALITY) 

S lídry.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Ale já asi přidám takový zajímavý pohled, protože na realitním trhu klesá počet realitních makléřů. Máme nějaký počet živnostenských oprávnění, a to je jedna věc. Kolikrát už to ti lidi nedělají nebo to dělají tak, že prodají jednu nemovitost za rok. A reálně těch makléřů, kteří to opravdu dělají, tak fakt ubylo. Nových makléřů tolik nepřibývá. Ano, dělají se zkoušky, registrují se nové oprávnění, ale je jich méně. A já jsem se třeba bavil za posledních zhruba třeba půl roku, ať už s makléři u nás, ale i třeba s makléři, konkurence na různých konferencích, nebo se samozřejmě potkáváme, tak zajímá věc, že i od lidí, o kterých vím, že třeba úspěšně prodávali, tak několik lidí mi nezávisle na sobě řeklo, že třeba šest měsíců byli bez rezervace. Byla to třeba druhá polovina toho loňského roku. U někoho to byla první polovina tohohle roku. Jak je to možné? A je to třeba člověk, který byl schopný dělat produkci třeba 1,5–2 miliony v provizích ročně. A dost často to došlo k tomu, že mu trvalo změnit způsob práce, že prostě třeba i ten makléř dělá hezký marketing, točí video prohlídky, staging a další věci, investuje do toho hodně peněz, často ze svého, a najednou ale to nestačilo. A prostě ti majitelé si ho třeba právě proto vybrali i kvůli té dobré prezentaci, očekávali to a říkali "vždyť vy máte tu dobrou prezentaci, tak nám to prodejte za hodně, proto jsme si vás vybrali" a tihle makléři neuměli odmítat zakázky, neuměli si to ani připustit. A sami mi pak nezávisle říkali, já jsem musel změnit ten styl, protože najednou mám 100, 150, 200 tisíc zainvestovaných v tom marketingu, do toho platím si kancelář, leasing auta a další věci a už mi došlo. Dokonce jako řada makléřů byla nucená si najít brigádu nebo prostě nějakou práci, nějak si prostě příležitostně přivydělat. Konkrétně tito lidé se jim to naštěstí jako zlomilo, ale začali prodávat, ale museli změnit styl práce. A jedno z toho je odmítnutí zakázky, zvlášť u těch rodinných domů, kde ta investice nějaké videoprohlídky, dronu a všeho je prostě daleko větší než třeba u obyčejnějšího bytu, kde ta investice nemusí tak velká.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Já to vlastně můžu potvrdit, že my se bavíme s top makléři v projektu Realiťák roku a ti nám říkají vlastně úplně to stejný. Víceméně ta situace je, že museli jsme začít prodávat, museli jsme začít tomu majiteli říkat vlastně ne pravdu, to jim říkali vždycky, ale trvat si na svém, protože dneska prodávat nemovitost, která je o půl milionu, milion nadceněná navíc v šesti měsících, který ten člověk má na to, aby to prodal, když tam nenaváže nějaký další, a co si budeme povídat v okamžiku, když se nedaří prodávat, nechodí tam prohlídky, tak majitel většinou řekne "je to chyba toho makléře jako takového" a nepřipustí si, že se s ním o tom bavil před tím.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Zvlášť v situaci, kdy třeba tam proběhl konkurenční boj v tom výběru té realitky a ten realiťák řekl "já vám to prodám za vyšší cenu" a teď to nemůže říct, protože to řekl na začátku, že to prodá.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Chyba od začátku a dneska už si to nemůže dovolit. A přece jenom ta investice do té zakázky je obrovská. To víte sami vy nejlíp, my to sledujeme taky v rámci našich projektů a není to legrace. A je to dobře, že se to makléři naučili říkat. Vypadá to i v tom, podle těch dat z toho, že se nemusí zlevňovat, to znamená, že ti majitelé na to slyší. To jsme se bavili i předtím. Možná ještě navážu na jednu věc, která vyplývá z dat, v srpnu výrazně se zvedla hledanost i poptávanost bytů na pronájem. Máte k tomu nějaké vysvětlení? Já nějaké mám, ale jenom, jestli si dokážete představit, co za tím může být?

Robert HANZL (generální ředitel NEXT REALITY) 

No, tak mě samozřejmě logicky v tom srpnu vždycky se vyhledávají, vyhledává vlastně bydlení pro start jakoby sezóny studentské, takže tam asi je to jako nejpádnější argument. A jinak jako žádný jiný trend bych úplně do toho jako nevěděl, že by teď zrovna byla nějaká jako vnější situace, kterou jsme zažili třeba v kontextu války, nebo v minulosti, kdy vlastně se dramaticky samozřejmě změnily úrokové sazby a lidi potřebují bydlet, tak začali hledat víc nájmy oproti nákupům, ale teď ty velké výkyvy úplně tak jako na tom trhu nesledujeme, a to je prostě čistě sezónní záležitost.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Já to můžu potvrdit. Jenom skočím ti do toho, protože jsme se koukali specificky, totiž to byla jediná alternativa nebo jediné vysvětlení, když jsme se koukali specificky na Prahu, Brno, Plzeň, Hradec, tam, kde jsou vysoké školy, tak tam ten nárůst bylo obrovský. Ale možná ještě něco jiného...

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Já můžu potvrdit, že studenti reagují více a mám to i z osobní zkušenosti jako kolegů, které jsme si říkali. Pořád třeba tady v Praze je třeba polovina poptávek, někdy i více. Je to vlastně třeba ukrajinská komunita, to znamená, lidi chodí samozřejmě, a ta komunita je různá... Jsou tady lidé, co tady jsou rok, docela se s nimi i dorozumíte, anebo třeba volá prostředník a říká: "Půjdu já, je to můj zaměstnanec, manželka teprve přijde nebo manžel teprve přijde, ještě je tam." A jsou to takový komplikovaný příběhy. Někdy je to i složitější se vůbec jako dorozumět, protože do toho telefonu si to ještě třeba nebo do e-mailu se to nějak přeloží v nějakým překladači a pak na místě jako makléři kolikrát jako složitěji se dorozumívají, pokud jsou to ty mladší ročníky a ty neměly základy ruštiny jako my ještě.

Robert HANZL (generální ředitel NEXT REALITY) 

Já možná ještě jenom doplním to, že musíme si taky uvědomit, že vlastně máme první jako začátek školního roku bez vlivu covidu a omezení restrikcí vlastně, co týče zahraničních klientů. A ještě minulý rok vlastně od září, vzpomeňme to léto tím vlastně bylo tak jako poznamenaný, a vlastně ještě to cestování za tím studiem, zahraniční klienti nebyli v takovém počtu, jako jsou teď, takže i ty zprávy vlastně od našich makléřů jsou takové, že vlastně teď je zvýšená poptávka i zahraničních klientů. A nejenom teda z východu, ale celkově.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Jenom chci doplnit, že všechna data, všechny grafy najdete i na našem webu RealiťákRoku.cz. Tím bych uzavřel tu první část, protože tady jsme, myslím, to splnili doslova. Pojďme se podívat na rozhodnutí Nejvyššího soudu ohledně rezervační smlouvy, kterou prohlásil, že je smlouva o smlouvě, že je smlouva, která vznikla v rámci realitního zprostředkování, to znamená, to je zákon realitního zprostředkování a vyvstaly tam jasné otázky, na které asi bude potřeba reagovat. Pánové, jak vy vidíte tu situaci a co se s tím dá, nebo co by se s tím mělo dělat? Možná začnu nejdřív Ondrou.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Tak ten rozsudek toho Nejvyššího soudu, neviděl jsem konkrétně napsanou tu rezervační smlouvu, ale prohlásil, že ta smlouva splňuje atributy, že se jedná o smlouvu o realitním zprostředkování, tudíž v ní nelze uložit povinnost zájemce, který chce uzavřít kupní smlouvu, povinnost uzavřít tu kupní smlouvu. A tím, že vlastně realitní kancelář měla nastavené, že pokud zájemce neuzavře kupní smlouvu v termínu, která mu ukládá ta rezervační smlouva, tak se ta částka rezervace stává pokutou pro realitní kancelář. Což když jsem se i teďka díval, třeba pro jedny známé jsem redigoval nějakou rezervační smlouvu, tak spousta realitních kanceláří to tam stále takhle má, spousta realitních kanceláří dělá dvoustranné rezervační smlouvy. Před lety jsme je dělali taky, ale to už je třeba sedm let zpátky a více a ten trh se opravdu změnil. A teď právě ta diskuze má být o tom, když my jako realitní kanceláře jsme to nastavily, máme ty trojstranné rezervační smlouvy, máme to vyvážené z pohledu prodávající versus kupující, kupující versus realitka, tak co ještě máme udělat více? Protože vlastně realitní kancelář odvede tu práci dobře, přivede klienta, velmi často ho proskóruje, zda má finanční prostředky, zda by prošel na hypoteční úvěr, kolikrát samozřejmě dáváme i dodatky do těch rezervačních smluv v případě, že nebude schválen úvěr za takových a takových podmínek, vracíme zálohu a třeba se jenom pokryjí náklady na právní servis, který tam vznikl. A stejně vlastně klient využívá jakoukoliv možnost z toho vyskočit, a to si pojďme říct na rovinu, že ten klient velmi často jenom z toho prostě chce vyskočit a obrátí se na advokáta, který automaticky hledá rozsudek, a jakmile se dostane k tomuto rozsudku, tak ho vytahuje a hned ta první výzva krácení zálohy je "s odkazem na rozsudek ten a ten vás vyzývám, protože se jedná o smlouvu realitního zprostředkování", takže je to taková složitá otázka, kde samozřejmě nikdo z nás se asi jako primárně nechce soudit. Většinou se chceme dohodnout a většina těch případů končí smírem, ale dost často je to i tak, že ten klient s tím chce doslova trošku vydrbat. A teď co s tím?

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Roberte, co s tím máme dělat?

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Tak já mám rád kontroverzi a teď budu trošku reagovat na Ondru, protože já třeba vlastně nezastávám to hledisko a naši právníci zastávají to hledisko, že jediná správná je ta třístranná rezervace. Vlastně tvrdili jsme to jak před účinností toho zákona o realitním zprostředkování, tak po něm, kdy se na tom trhu vlastně objevila různá doporučení a spousta právníků, ale i různých dalších odborníků jednoznačně razila tu teorii: třístranná rezervace, přes tu vlak nejede, tam jste vlastně ochránění jako realitní makléř, zprostředkovatel. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Je nejbezpečnější.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Přesně tak. Důvod té ochrany byl jednoznačný. Tady se jasně ukázalo, že vlastně ten Nejvyšší soud dal za pravdu tomu našemu názoru, že ta třístranná rezervace vůbec není žádnou výhodou, naopak je úplně standardní jako ta dvoustranná rezervace, jenom takové doporučení, my uzavíráme standardně dvoustrannou rezervační smlouvu a následuje vlastně okamžitě příprava o smlouvě budoucí a snažíme se, aby ti klienti co nejdříve realizovali tu smlouvu o smlouvě budoucí a následně se čekalo na tu samotnou kupní smlouvu. Takže v tomhle tom je to vlastně to, že každá ta realitní kancelář to dělá trošku jinak, ale vlastně je to i důkazem toho, že ten trh na to nemá jednoznačný jakoby nástroj, argument, názor, a proto rozhodně o tom chceme diskutovat, plánujeme vlastně kulatý stůl tady na hospodářské komoře, kde bychom chtěli sezvat různé lídry realitního trhu a zejména právníky na to realitní právo a různé třeba ještě zástupce třeba legislativy atd. A chtěli bychom vydat jednoznačně jako prohlášení a doporučení, jak vlastně ty rezervační smlouvy uzavírat. A samozřejmě ideální jako forma je změna zákona o realitním zprostředkování, kde bychom zakotvili tu možnost vlastně inkasovat teď, jestli formu odměny, pokuty...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Čehokoliv.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Protože my jsme prostě tu službu odvedli, my jsme obstarali klienta, který má zájem koupit nemovitost, a to pokud si to následně rozmyslí a my jsme vlastně opravdu všechny ty naše povinnosti splnili, tak nemůžeme z toho vyjít tak, že prostě si pak jakýkoliv právník...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

"Co jste udělali, to jste udělali, to tady vraťte a pokračujte."

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Použije rozsudek Nejvyššího soudu a bez ohledu na to, co jsme zainvestovali, co jsme udělali vlastně tím jednoduchým argumentem, se nás snaží připravit vlastně o odměnu, což úplně není ideální.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Pánové, musí to být změnou zákona? Asi jo.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

No, já si myslím, že proto, když už tady zákon o realitním zprostředkování máme a byl vlastně připravován z toho důvodu, aby nějakým způsobem narovnal to podnikatelské prostředí a dal klientům i realitním zprostředkovatelům jistotu podnikat na tom trhu, tak nám taky musí mít jistotu, že když určité služby odvedeme, tak že za ně dostaneme zaplaceno. A to dneska vlastně jakoby nemáme. Nevíme, a tady vidíme, ta kontroverze byla...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Mysleli jsme si, že máme.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Mysleli jsme si, že máme.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Ale po rozsudku Nejvyššího soudu teď nevíme.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Ať už to byly dvoustranné nebo ty třístranné rezervace, tak obě jsou to dva různé názory, ale teď vlastně oba dva názory vlastně tady jednoznačně padají s tím, že tady vlastně se říká, že takto postupovat nemůžete. A my bychom rádi slyšeli, jak máme postupovat, ale bez toho, že uzavřeme rezervační smlouvu, což dneska si můžete uzavřít rezervační smlouvu svým způsobem, půjdu si koupit auto, tak si ho zarezervuju, složím tam nějakou jistinu a mám to zarezervovaný nebo cokoliv. Ale v realitách to vlastně nejde, protože tady máme zákon o realitním zprostředkování, tak by bylo fajn tedy toto tam do něj stanovit a dát tam vlastně transparentnost tomu postupu.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Tak vlastně zmiňovali jste zákon a hlavně dneska zákon o realitním zprostředkování vůbec rezervační smlouvu neřeší. On definuje pojem smlouva o realitním zprostředkování, definuje realitní smlouvu, což je kupní smlouva a smlouva družstevního podílu, nájemní smlouva, ale samotnou rezervační smlouvu, která v tom procesu je velmi důležitá a velmi často nezbytná, až na některé případy, tak ji vůbec nedefinuje. Vlastně se úplně podcenila, že se tam asi někdy dodělá a asi je na čase jí tam už prostě dostat.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

No, já si vzpomínám na tu dobu, když se zákon připravoval, tak ona tam vlastně nastíněna byla. Tenkrát se to jmenovalo jako nějaká smlouva s nabyvatelem, ale pak, protože ten zákon se zjednodušoval a zjednodušoval, hlavně se to vrhlo na ty úschovy, o kterých byla obrovská diskuze, ale to podstatné vlastně z toho zmizelo, tak teď by bylo jako na čase to tam vrátit. Myslím si, že zákony se novelizují minimálně po třech letech, mám pocit, že je to taková ta ochranná lhůta.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Úzus tam je takovej, myslím.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Takže je na čase. Takže jak kulatý stůl, různá další setkání, ale i právě na konferenci, která bude 23. 11. v Cubexu Realfest, tak budeme mít téma právě se zástupci legislativy, bude tam pan poslanec Munzar, pan Ing. Rakouš z Ministerstva pro místní rozvoj a další pozvaní hosté. A budeme chtít otevřít a směrem i třeba legislativcům a médiím jasně deklarovat, že je tady na čase určitá ustanovení toho zákona změnit nebo upravit.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Já bych možná chtěl všechny diváky, případně posluchače či čtenáře pozvat na konferenci 23. 11., jak zmiňoval Robert, protože to bude jedna z nejlepších konferencí realitních. A ten program, který je dneska připraven, tak je velmi zajímavý a možná, že všichni makléři by se tam měli přijít podívat, protože nejenom smlouva o realitní zprostředkování nebo zákon o realitním zprostředkování, rezervační smlouva a spoustu dalších věcí tam bude velmi zajímavých, a hlavně top makléřů a top lídrů.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

A minimálně my tři tam určitě budeme.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A my tři tam určitě budeme, takže si přijdete určitě na své. Ještě něco k rezervační smlouvě, pánové, k tomuto tématu? Které dneska vlastně rezonuje, protože vlastně je to novinka.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Ano, ono by se o tom asi dalo mluvit dlouho. Já mám právě to zkušenost takovou, kterou jsem říkal, že ti advokáti se na tohle to rádi odkazují. 

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Stoprocentně potvrzuji. 

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

My v těch rezervačních smlouvách máme v případě odstoupení toho zájemce nebo z té strany kupující, tak je tam odměna pro realitní kancelář, ne pokuta, ale zároveň je tam také smluvní pokuta pro prodávajícího. Díky tomu, že tam je, a díky tomu, že tam ta trojstranná rezervační smlouva v takovém případě je, protože ona vlastně supluje tu smlouvu o smlouvě budoucí, kupní, tak byť tohle to třeba napadají, tak nemůžou napadnout to, že mají ten závazek vůči straně prodávající, pokud odstupují. A pokud byly dodržené určité kroky, je tam třeba včas poslaná výzva jak za realitku, tak za stranu prodávající před uplynutím účinnosti té rezervační smlouvy, tak minimálně se toto dá využít jako opěrný bod a v rámci nějakého smíru se potom stejně domluví nějaká kompenzace, o kterou se třeba zpravidla podělíme s tím prodávajícím třeba půl napůl, než kdyby tam nebylo nic a celé jsme to vrátili. Takže málokdy to dopadá tak, že to celé vrátíme a ještě zaplatíme náklady, ale tohle právě třeba dneska vnímám v tom nastavení, že je dobře, že máme trojstrannou rezervační smlouvu a že ve chvíli, kdy ten kupující chce odstoupit, že ho vyzýváme, jak jménem Bidli, tak se necháme zmocnit prodávajícím, protože primárně pracujeme pro něj a ten nám platí tu provizi. Ale tím neříkám, že to je jako dokonalý model a rozhodně ta diskuze k tomu je potřeba a zaslouží si to osvětu nejenom u lídrů, ale i u menších kanceláří, které, jak říkám, velmi často používají nějaké zastaralé vzory, které, když se na ně na první pohled podíváte, tak víte, že neobstojí.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Ano, je to tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Prostě přijďte se vzdělávat, budete na tom lépe, nebudete muset vracet ty rezervační poplatky. Pojďme se podívat na poslední část, což je téma umělé inteligence. Objevuje se ve světě, začala se objevovat v České republice, v některých oborech už začala velmi výrazně zasahovat do lidského dění. Dneska pomalu člověk nemůže věřit tomu, co někde čte, co píše, jestli to napsal člověk nebo jestli to napsal stroj, z jakého důvodu to bylo napsané. Je jako velmi, velmi složité poznat, jestli to je opravdu tak myšlené nebo to je to připravené. To nemá smysl diskutovat, to prostě bude holt prostě se nějakým způsobem vyvíjet. Pojďme se podívat na to, jak to může ovlivnit práci realitních makléřů, v čem jim to spíš může pomoct. Protože já to vnímám tak, že by to mělo pomoct nám jako realitnímu trhu se ještě zlepšit, mít možnost se soustředit na ty důležitější věci, na to, aby člověk dotáhnul ten proces jako takový, ale věci na psaní článků a dalších věcí, prostě možná na to není potřeba tolik ztrácet toho času, protože je potřeba věnovat na něco jiného. Jak to vnímáte vy v rámci vás osobně možná a v rámci vašich sítí, jak se na to chystáte na tuhle dobu?

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

Tak děláme první průzkumy. Zatím spíš jako z řad našich obchodníků jsou lidé, kteří už využívají určité aplikace, které jsou dostupné, ať už třeba ve verzi zadarmo nebo ve verzi placené po tom, co ji vyzkoušíte, tak řada obchodníků už to používá. Především jsou to obchodníci, kteří se starají o svoji propagaci na sociálních sítích, mají třeba vlastní webové stránky, dělají kampaně na Facebooku a na Instagramu a na dalších sítích, takže třeba to využívají a třeba nejsou tak silní v tom, aby si psali svoje články. Co si budeme povídat, spousta lidí se nadchne pro své vlastní webové stránky a pak je neplní obsahem. A potom jsou takoví ti kopírovači, když to jeden vydá, má to 50 dalších, a to víme, jakou to má úspěšnost ve vyhledávání. Takže tímto způsobem třeba na to jdou tak, že napíšou klíčová slova v té aplikaci, třeba ohledně, já nevím, jak připravit nemovitost k prodeji nebo něco o designu nemovitosti a ta umělá inteligence vám třeba ten článek napíše. Je potřeba ho vždycky trošku ještě jako projít, zkorigovat, abych to jenom uměle nezkopíroval, ale to může šetřit hodně čas. Já jsem docela pedant na češtinu, moji známý to o mě vědí a myslím si, že 10 % realitních makléřů jsou dysgrafici, protože tolik jako pravopisných chyb, kterých se objevuje v těch inzerátech, to je pořád jako stále, takže možná by to pomohlo i makléřům, že po zadání klíčových slov by jim to mohlo napsat ten inzerát a že by se těch pravopisných chyb třeba vyvarovali.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

No, já vlastně, ta moje zkušenost je právě v kontextu třeba psaní textů k zakázkám. My to vlastně v naší aplikaci máme, kdy se ze zadaných vlastně kritérií té nemovitosti makléř vlastně zmáčkne tlačítko a ten popis se mu sestrojí vlastně jakoby sám, což já jako hodně kvituju nejenom z hlediska pravopisných chyb, ale z hlediska nějaké jednotnosti vlastně té inzerce, protože jak tady říkal Petr, je potřeba dneska zjednodušovat ty věci. Klienti, kteří jako prohledávají nemovitosti a chtějí ji vlastně koupit, tak jednou čtou popis, to je slohová práce, teď, aby v tom našli klíčový údaje, který potřebujou pro rozhodnutí, zdali zavolat nebo jít na prohlídku, tak to jim zabere hromady času a to vlastně neudělají. A kolikrát jsem s úsměvem, nevím, jestli to náhodou nevystřihnete, říkal makléřům: Přemýšlejte o tom, když píšete popis inzerátu, že toho čte klient, který zrovna řídí auto. A potřebuje, teď mu tam zrovna vyskočilo na Reality iDNES hlídací pes, že je tady novinka a teď při tom řízení jede tady po dálnici do Brna a potřebuje si rychle přečíst nějaký údaje, zdali zavolat do té realitní kanceláře.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Já tě přeruším, to je šťastný člověk, když jede.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Jo, jo, takhle. A pak, když zastaví... Tak já jen, že doporučuju nebo nedoporučuju číst za jízdy mobilní telefon, protože to je zakázané a nesmí se to, ale chci říct, že sestrojení toho inzerátu pomocí té umělé inteligence, kdy to vezme klíčová slova, napíše to vlastně to, co je tam zapotřebí, beru jako skvělou věc, jednotnou. Najednou se sjednotí vlastně komunikace té realitní kanceláře, ale následně by mohlo být celého realitního trhu a klienti budou jen nadšení. Já myslím, že ty doby, kdy je potřeba psát, že to byl slunný krásný byt s výhledem na řeku, že už jsou dávno pryč. Prostě dneska žijeme v ratiu a ta obchodní dovednost se má projevit při tý prohlídce. Tam si myslím, že třeba různé digitální až umělé inteligence nikdy toho makléře nenahradí, protože pořád jako koupě nemovitosti je víceméně emotivní záležitost a tam obchodník, ať se předvede, ale ne v psaní inzerátu. Tam to klidně nechme umělé inteligenci a makléři hlavně, ať obchodují. Mají to být obchodníci a můžou být i dysgrafici.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

To já nemyslím jako zle, ale právě ta řada chyb, která tak jako devalvuje tu práci, že nabereš krásnou nemovitost nebo zajímavou a teď jako ji dobře odprezentuješ, dobrý realitní marketing a do toho tam prostě jsou hrubky třeba. Tohle může být jako výhoda. Souhlasím s tím, já jsem nikdy nebyl příznivce dlouhých textů. Samozřejmě nějaký básnický střevo tam trošku do toho člověk může dát, ale myslím si, že dneska je potřeba ty věci zjednodušovat. Ta doba se zrychluje, lidi nechtějí číst dlouhý inzeráty, dát tam prostě pár odrážek, ty zajímavý výhody, ať si ten klient zavolá. A pak to můžu popisovat v nějakým příspěvku třeba na těch sociálních sítích nebo na tom webu nemovitosti se můžu trošku rozohnit, protože ten člověk, který o to má zájem, tak tam si to prohlídne. Ale primárně ten inzerát ho má zaujmout tak, aby vzal telefon a zavolal makléři nebo na call centrum, aby prostě proběhl ten prvotní telefonický kontakt nebo emailový.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

My se budeme umělé inteligenci věnovat v rámci naší realitní roadshow, kterou bude mít v říjnu. Budeme se tomu věnovat i na Realityfestu Realiťáka roku. Roberte, 21. 11. bude to taky součástí Realfestu?

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Rádi bychom to téma tam měli. Program, který – samozřejmě je otázka, kdy se bude pořad vysílat. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Za 14 dní.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Za 14 dní. Takže program se neustále doplňuje. Pokud tam ještě v tu dobu, kdy budete sledovat naše povídání, nebude, tak věřím, že tam toto téma doplníme, stejně jako celou řadu ještě dalších témat a překvapení, které vlastně jakoby realitní vzdělávací institut připravuje. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Super. Pánové, nějaké závěrečné slovo k dnešnímu dílu?

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Děkujeme za pozvání a těšíme se na plodnou podzimní sezónu. Vždycky to jsou žně realitní, tak přejeme samozřejmě všem makléřům, ať se daří.

Ondřej MAŠÍN (obchodní ředitel Bidli)

ť se vám daří a uvidíme se na realitní konferenci. Mějte se.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Mějte se krásně a sledujte nás na sociálních sítích, na webu, případně na dalších kanálech. Mějte se krásně a na shledanou.

Robert HANZL (majitel NEXT REALITY) 

Na shledanou.