31.7.2023 15:44

Analýza vývoje realitního trhu červen 2023

Analýza vývoje realitního trhu červen 2023

Přinášíme další díl našeho seriálu o aktuální situaci na realitním trhu s pohledem lídrů na trhu. Dnešními hosty jsou Honza Štohanzl z G8 reality, Tomáš Jelínek, Century 21 a Ondřej Mašín ze společnosti Bidli

 

Graf č.1: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - duben 2023 v celé ČR dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.2: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - duben 2023 dle krajů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.3: Vývoj trhu s byty leden 2020 - květen 2023 dle krajů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.4: Vývoj trhu s byty - leden 2020 - květen 2023 dle krajů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č. 5: Vývoj poptávky po bytech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.6: Vývoj poptávky po bytech na prodej v posledních 30 dnech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.7: Vývoj poptávky po bytech na pronájem v posledních 30 dnech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.8: Vývoj hledanosti bytů v ČR dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.9: Vývoj hledanosti bytů na prodej v ČR v posledních 30 dnech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.10: Vývoj hledanosti na pronájem v ČR v posledních 30 dnech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č. 11: Vývoj poptávky po domech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č. 12: Vývoj hledanosti domů v ČR dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.13: Vývoj nabídky v celé ČR - leden 2016 - duben 2023 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

 

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu, o aktuální situaci na realitním trhu s pohledem lídrů na trhu, tentokrát je červen 2023, začátek června a mými milými hosty jsou Honza Štohanzl z G8 reality. Ahoj Honzo.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Ahoj Petře. Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Tomáš Jelínek, Century 21. Ahoj Tomáši.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Krásný den.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

A Ondřej Mašín ze společnosti Bidli. Vítej Ondro.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Dneska se budeme bavit společně o věcech. První věc je o tom, jaká je aktuální situace na realitním trhu, protože tam trh je relativně turbulentní, nedá se říct, možná, kde jsme, ale to potom možná za chvilinku. A ve druhé části se podíváme na to, jestli realitní makléři letos zase budou pracovat v létě, nebo nebudou, ale to jenom jako v krátkosti velmi rychle říci, co bude nebo nebude ta situace, která, která nastane. Pánové, je červen, za náma máme prvních 5 měsíců tohohle roku. Z mého pohledu jenom shrnu, na začátku roku to vypadalo, že ten pokles cen, pokles cen se pomalinku zastavoval. Situace pro realitní makléře se zlepšovala, trvalo to možná do března, v dubnu. Já vidím z čísel, z čísel zase nějaký lehký, lehký pokles, méně poptávek, méně, méně hledavosti a v květnu zase malinko rostl. Jak to vidíte vy? Co se vlastně na tom trhu děje z vašeho pohledu? Začnu Ondrou, protože když začnu Honzou, tak to bude na dlouho.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Tak já se snažím být stručný. Já myslím, že to není zatím, že bysme mohli říct, že ten trh je na tom nějak jako extrémně lépe, je to takové trochu nahoru, dolů, když už vidíme, že se to zlepšuje, tak zas máme pocit, že se to zhoršuje, ale já jsem to asi čekal, já jsem čekal, že ten rok takovýhle bude. A nepřekvapuje mě to, třeba osobně jsme měli jako květen výrazně lepší, než budeme třeba o 20 %, ale že bychom teď hurá asi řekli fajn, červen bude stejný, myslím si, že se to nedá úplně dobře predikovat. A teď nám do toho bude třeba vstupovat počasí, nějaký sezónní vlivy, takže trh jede nějakou svojí rychlostí, řekněme, pomalou, kupujících na tom trhu není mnoho, prodávat je co, nabídka roste. A ti úspěšný makléři se vždycky prosadí, protože umí pracovat s klientem a dokážou vysvětlit, za jakou cenou je to prodejné, takže v aktuálních podmínkách si umí poradit. 

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Tomáši.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Já tohle můžu jenom odsouhlasit. Vlastně není žádný trend, který lze označit jako dominantní. Prostě jeden měsíc je pěknej, druhý měsíc je horší. Samozřejmě doléhají tam hypotéky hodně, protože se hodně dlouho čeká, hodně dlouho si banky dělají skóre nad klienty, velmi často to taky nevychází, takže si dělají ústupky, a to i cenové samozřejmě. A to, co já třeba vidím, tak ten trh začal hodně být citlivý na slevu. My jsme řešili nějaký projekt ve Velké Bíteši, který měl nějakou cenovku, dala se tam sleva a v tu chvíli se prodalo vlastně 17 nebo 18 bytů během jednoho týdne, to znamená, Češi asi čekají v tuhle chvíli na nějaký impuls, ty kupující, který je zajímavý. A nemohl bych říct, že jsme prodávali pod cenou, nebo že by ta sleva byla tak razantní, aby to mělo vliv vlastně na daný projekt, ale doopravdy ten marketing té slevy udělal tu akci.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Honzo.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Těžko něco doplnit.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Já si myslím, že...

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Já něco vymyslím, dobře. Tak z naší ceny pořád mírně klesají, až neviditelně, ale pořád klesají. A ten objem toho trhu není nějak tragický z hlediska makléřů, jestli ten trh jede na nějakých číslech, prostě třeba 2019, tak to není, to jsme si tehdy plácali, že jsme dobří, že děláme prostě jako rekordy, jako žádná tragédie a může se to jako zlepšit. Když Ondra říkal, že to takhle čekal, tak mohlo to být i horší, já jsem čekal, že by ten trh mohl usnout jako víc, vlastně jako slušným tempem na nějakých třeba, já nevím, 75 % toho maxima toho rychlýho trhu, což jako bude z hlediska makléřského dobrý. Z hlediska klientskýho je relativně co nakupovat, i když u kvalitních nemovitostí pořád ta nabídka je relativně malá a mizí, tam spíš jako zůstává množství nějakýho zboží. A je to pořád dobrý období a jako změnu vlastního bydlení, to prostě stále platí, to období je na tohle dobrý, když prodám a mám cash z toho prodeje a měnit, tak vlastně to období je takový klidný, relativně pomalý a nejsem v žádným velkým stresu, pro mě celkem fajn.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Já jsem, když jsme se koukali my na čísla ohledně hledanosti a poptávanosti bytů třeba v České republice, tak někdy na konci toho, na konci minulého roku, prosinec/leden byl velký rozdíl mezi tím, co lidé hledali a co nakonec poptali, jo, tam, tam ten rozdíl byl v řádu několika až procent, to znamená, hledali, hledali 3+1 a ve finále poptali 2+kk, protože prostě asi zjistili, že na to nemají. Když jsme se poptali na čísla a teď v poslední době, tak ten poměr už se relativně velmi stabilizoval a už je skoro stejný, to znamená, hledám 3+1, poptám 3+1, hledám 2+kk, poptám 2+kk, to je z velkých čísel, jo, to znamená, jako kdyby se lidi vraceli nebo uvědomili si vlastně, na co už mají, na co už můžou dosáhnout. Jak to máte vnímáte vy? Možná, Honzo, začneme.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

To je těžko komentovat, protože tyhle čísla já nesleduju, co lidi vyhledávají, než zavolají, jestli se to nějak liší potom od tý reality, ale prostě myslím si, že i ta doba, kdy ten trh je dost podobnej, tak ty lidi zase jako učí se na ní pohybovat, jo, že jako když jdu do banky, tak velmi pravděpodobně nedostanou jenom nějakou drobnou částku, třeba dofinancování, takže jestli se naučili jako klienti být realistický, tak jedině dobře, to je asi pro nás vlastně pozitivní...

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

To je pozitivní zpráva.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Takže je to otázka pro mě zajímavá, třeba, kdybys okomentoval, jako jestli, jestli se pohybuje, protože ten trh vlastně udělal to, že tady některý segmenty těch poškozených nemovitostí je nějakým způsobem moc velkej, blbě vytopitelnejch a podobně, tak ty pořád stojí a na tom se asi nic nebude měnit.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Na tom se asi nezmění dlouho nic. Tomáši, kdybys měl nějak okomentovat tu variantu, proč by lidi měli poptávat už dneska skoro stejně, jako že co hledají, jestli je tam nějaká, jestli tě něco napadá k tomu. Vím, že jsme to neprobírali dopředu, je to aktuální myšlenka.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Ta logika je, tak, jak to tady padlo vlastně, protože oni přesně vědí, kolik mají peněz, ten rámec je jasně daný, vědí, že tam není vlastně možnost nějakého posunu, my máme řadu případů, kdy vlastně lidi přijedou, nevím, přijede 10 lidí na prohlídku a všichni řeknou a my máme maximálně 10 a už to běží. A neustupují ani z toho, protože vědí, že pokud půjdou do banky žádat o víc, tak to stejně nedopadne, nebo v té rodině už nejsou další peníze, to je velmi často, já nevím, jak u kolegů, ale slyšíme příběhy o tom, jak se skládá vlastně celá rodina na to, aby naplnili jejich sen. A potěšující je, že řada prodávajících je ochotná jako na tuhle hru přistoupit a ve své podstatě jít na nějaký kompromis, aby nemovitost změnila svého majitele.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

A je něco, Ondro, novýho, že ty lidi už vědí, nakolik si přijdou v současné době, nebo to už věděli i předem.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Tak mně přijde, taky jsem na tom trhu pomalu dvacátý rok. A že vlastně to očekávání těch klientů vždycky jako je trošku jiné než realita, že to bylo vždy, když si půjdou koupit auto, vybírám auto, začnu na nějaký značce, třeba na Škodovce, pak si řeknou, nemohl bych si dovolit BMW nebo Mercedes, nebylo by lepší tam mít nějakou příplatkovou výbavu, aby to bylo bezpečnější, aby to vlastně, ale pak zjišťuju, že zas musím tlumit ty své požadavky, ať už jako stavím nebo kupuju auto nebo nějaký produkt, tak většinou všichni bysme chtěli to nejlepší, ale pak si ve finále koupíme na to, co máme, to znamená, mně vždycky jako přijde, že volí lidi. A když se objeví něco, co je na první pohled za zajímavou cenu, tak najednou volí na větší dispozici třeba, než by si reálně chtěli koupit jenom proto, že tam je třeba jako na první pohled příznivější cena. Takže tohle bylo vždy. Je otázkou, jestli se teďka ty rozdíly stírají, ale díky té situaci v těch bankách, tak možná jako asi pamatujeme dobu, kdy si lidi brali stoprocentní hypotéky, pamatujeme si to všichni, ty banky to jako v podstatě nabízely, ten příjem se vždycky nějak vyrobil a každý, kdo si tu stoprocentní hypotéku chtěl vzít, tak jí dostal. A ta doba není, asi se těžko vrátí, je to dobře, že se nevrátí. Takže dneska jsou lidi trošku víc jako finančně gramotnější, uvědomělejší a skutečně asi přicházejí víc s tím, že si dokážou spočítat, jestli na to mají nebo ne, v tom je určitě posun.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

V posledních dnech Česká národní banka změnila podmínky hypoték. Pojďme se podívat na to, protože to je aktuální téma, byla zrušená jedna z podmínek, DSTI může to pomoct realitnímu trhu, pánové, zrovna tahle ta podmínka? Začnu u Tomáše, ten začínal.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Já jsem, já už jsem to někde vyjádřil, vůči tomuhle poměrně skeptický, protože si myslím, že DSTI nikdy neměla (???), tohle patří vždycky do skoupu té banky nebo toho, kdo poskytuje ten úvěr a tohle se nikdy nemělo regulovat. My jsme akorát se dostali do stavu, že máme regulované hypotéky standardně, protože my jsme do téhle chvíle měli nejvíc regulovaný trh s hypotékama, takže tohle už je malý drobek a ty banky díky vlastně skóringu, díky tomu, že mají jasná pravidla vnitřní, samozřejmě kdykoliv v bezpečí, tak si velice dobře tenhle parametr právě dokážou ohlídat, navíc oni jediní vlastně vidí perfektně, co tomu klientovi na ten účet chodí.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Může vůbec pomoct to zrušení DSTI? Neohlídají si, jak říkal Tomáš, ty banky vlastně samy, mají tam vlastní, vlastní, vlastní limity.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Psychologicky spíš ty lidi jsou hodně živený tím, co vidí v médiích, takže pokud se odvíjí zpráva, že se nějaký kritérium ruší, může to povzbudit trochu apetit v hledání nemovitostí, víc prohlídek, to vítáme, jo, zásadní změna to nebude asi.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Honzo.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Buďme optimisti. Týká se to malý jako škály lidí, kteří si na to šáhnou. Na druhou stranu prostě ten parametr někoho z toho trhu dostal chtě nechtě, takže prostě tato skupina teďka může nakupovat a bude jako v takových cenách a v takovém příjmu, že vlastně budou moc nakoupit, prostě ty lidi, a bude se to týkat jako hodně velkých měst a nemovitostí někde kolem, třeba, já nevím, 8, 12 000 000 Kč, takže prostě typicky v Praze nějaký rodinnej byt. A lidí, který na něj mají. A pro tyhle lidi je to výborná zpráva, to znamená, že tady se prostě bude dát nakoupit jako s bankovníma prachama dobrý bydlení. A ty banky samozřejmě, který, já souhlasím s Tomášem, že ČNB se do toho motat neměla za mě, a je to dobrá zpráva, že aspoň jeden z těch tří parametrů jako od toho ustoupily, možná to je jenom jako oceňme zase za odvahu, úplně jsou pod jinejma vlivama vlády, že oni můžou za inflaci a zase to hází takhle jeden na druhýho, takže, že si dovolili vůbec do toho sáhnout, je pro nás pozitivní zpráva, můžeme se dočkat, ale věřme ve zdravej rozum komerčních bank, že si to oni odregulujou kus od kusu, klient od klienta, což vždycky dělali, dělali to za mě dobře. A pro nás pozitivní. Já myslím, že o nějaký obchod víc to přinese, to je dobře.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Bohužel to není ta změna v desítkách procent.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

To určitě ne, ale tak je to první vlaštovka a buďme za ní rádi.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Doufejme, že další impuls nějaký přijde, protože samozřejmě ještě furt tam je několik dalších parametrů, které nám to trošku, která nám to trošku brzdí.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Inflace spadne na 2 %, viď, Petře?

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

To nevím kdy teda.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Teď je to první v vlaštovička.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Teď je to první vlaštovička. Říkali jste, pánové, že ceny už vlastně skoro přestaly klesat, klesají miniaturně, záleží na tom, v kterých regionech, jak které některé nemovitosti, museli jsme se na to koukat relativně velmi segmentovaně, že některé segmenty už začaly nazpátek růst, některé, některé padají strměji než ostatní. A jak vlastně vnímáte tu situaci, která tady vlastně byla od loňského podzimu až vlastně dodneška, že vlastně v tuhle chvíli jsme se asi ocitli v průměru, kde jako strašně špatně se mluví o tom, že ten průměr je vždycky špatný slovo, ale tady v tomhle tom vlastně v průměru jsme se vlastně ocitli na tom dně skoro. A očekávání vaše, že to zase nazpátek poroste. Honzo.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Já nevěštím, určitě hodně bych nemluvil, prostě může to úplně klidně klesat, je to hrozně blbě čitelný. Otázka je, jaký parametr prostě převládne, prostě ty makrodata budoucí my nevidíme, kdybychom si pustili naše pořady a všechny pořady rok, rok a půl starý, tak se očekávalo, že inflace bude klesat dřív, to není ani v dohledu.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Teď už dvouciferná, že?

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

No, dávno, o tom se mluvilo, že to bude pozitivní a že začnou klesat úrokový sazby. Vidíme, že to vůbec není reálný, protože dneska se zase mluví o tom, že bude dlouho, třeba se něco změní a nebude, takže jako těžko ještě, jako ceny klidně můžou klesat, stejně jako můžou stoupat jako, přestože tady mám být za odborníka, tak...

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Tak v tuhle chvíli predikovat je strašně těžký, já jen o tom mluvím, já se radši zeptám vás. Když se zeptají mě novináři, tak já jim říkám úplně něco velmi podobné.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Já bych odpověděl takhle, za mě, když bych měl dneska jako koupit nemovitost, tak proč ne, jako ta doba je vždycky svým způsobem dobrá, i když od toho mám realistický očekávání. A v dlouhodobém horizontu neudělám špatně, to platí vlastně pořád, protože je to o 20 % levnější než před rokem, je pozitivní zpráva pro nákup, no, a nebudeme si lhát asi, když to ještě za rok bude třeba o 5, o 10 % níž, vždyť se nic neděje.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Dlouhodobě to poroste. Ondro.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Pokud chci koupit a prodat, tak ano, teďka třeba tratím k cenám loňského roku, ale jak říkal Honza, koupím za lepší cenu, takže prostě na to ten čas je dobrý. Pokud jsem pouze v situaci, že bych jako prodal a věděl, co s těma penězma dělat, tak radím těm klientům, klidně si to nechte, pokud jako jste schopný udržet to, že to budete dalších, já nevím, 5 let pronajímat, nemáte s tím starosti, máte stabilního nájemníka, my vám ho pomůžeme najít, tak si tu nemovitost klidně podržte, z dlouhodobýho horizontu ty nemovitosti stejně zase časem porostou, jo, takže asi záleží individuálně klient od klienta. 

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Jasně. Tomáši.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

To asi za všechny můžu jenom potvrdit. Já bych k tomu přidal možná ještě takovou vsuvku z pohledu developerů, protože vím, že řada developerů pozastavilo spousty projektů, takže bych malinko spekuloval na to, že pokud snížíme produkci nových bytů na polovičku, což se teďka stává, tak v tom horizontu 2, 3, 4 let pravděpodobně bude málo nových bytů, z čehož logicky vyplývá, že by mohla celá růst, pokud bude kupní síla, pokud budou lidé, kteří budou schopni to kupovat.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Jestli ta inflace to nedotáhne tak daleko, že vlastně nebudou mít na to ani kupovat i další. Ty developeři, to je správná připomínka, jako včera jsem měl taky jednání s jedním, jedním z našich partnerů developerský společnosti, ty mají ve finále skoro všechny, všechny svoje nové projekty zastavené. Ještě loni na podzim si mysleli, že to je tak na rok, na dva, teď už si myslí, že to je možná na 3, na 4. Takže jako ta situace v tom developerském trhu asi úplně nebude jednoduchá. A doufejme, že i tam ta produkce začne růst, protože samozřejmě ta potřeba bydlení v České republice je neustále stejná, neustále roste, dalo by se říkat, ty počty, počty bytů, nových bytů, ale jejich (???) prostě jsou nedostatečné. Možná na závěr by mě zajímalo, pánové, blíží se léto. V létě skoro každoročně jsou dovolené, ten trh malinko usíná jak z hlediska prodávajících, kupujících, tak i z hlediska těch profesních gurů, kteří by tam měli být, to znamená realitní makléři. Myslíte si, že letos by ta situace mohla být malinko lepší?

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Já bych s dovolením začal.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Začni.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Loni jsme si mysleli, že makléři půjdou do práce v létě. Nikdo nechtěl makat. Víte proč? Protože jak vlastně 2 roky tady byli zavření s nějakýma, někdy ještě, že jo, neočkovaný, tak nemohl nikam pomalu, tak vlastně loni každý jel na čtyři dovolený, ideálně přes to léto, takže vlastně jako celý léto tady nikdo nebyl. Přeháním, ale prostě bylo to tak. A i když už jako spoustu makléřů vidělo, že už ty prodeje klesají a že může přijít horší doba, tak kolikrát i ta finanční gramotnost není tak velká a prostě ještě ty peníze máme, jedeme na dovolenou, ono to nějak dopadne. Takže loni každý. Já budu jako větší optimista teďka v tom, že asi vidíme, že prostě letos se ti makléři nemají tak dobře jak loni nebo předloni, samozřejmě vždycky ti realitní si tu cestu najdou, ale jsou tady nějaká střední vrstva makléřů nebo začínajících makléřů a ti by mohli být více motivováni do práce, protože to prostě teďka ta cesta k tomu výdělku je pomalejší, déle se prodává, chvilku to trvá, až se ten kupec najde, takže budu mírný optimista v tom, že toto léto by makléři mohli více pracovat. Záleží, jaké bude počasí taky. A já ze své osobní zkušenosti, byť jsem toho makléře dělal naplno první třeba 2-3, to znamená, začínal jsem někde v roce 2004, 2005, tak jsem v létě hodně vždycky pracoval a jezdil jsem třeba terén, hledal jsem opuštěný nemovitosti, nebo kde jsou různý byty na prodej, spojil jsem nějak příjemný s užitečným, tak to bych třeba těm makléřům poradil, takovým těm třeba, co nemají tolik doporučení, aby se nebáli podívat po našich krásných českých luzích a hájích a prostě trošku se porozhlédli, připravili se a podívali se na katastr a hledali nemovitosti v terénu.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Možná ještě doplním otázku, než se zeptám Tomáše, ale budou tady i ti, kteří budou chtít prodávat a kupovat?

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

No, to je právě ta otázka. Já si nemyslím, že si změníme návyky, jo, že přece jenom pořád peněz je mezi lidma dost, přiznejme si, že spousta těch lidí vlastně rok nekoupilo tu nemovitost, teďka ty peníze mají a řeknou si, na to zase nešetříme, ono to třeba ještě klesne, takže se nedomnívám, že dojde k nějaké razantní změně, jak na straně kupujících teda, tak na straně, tak na straně makléřů. Na druhou stranu my máme třeba v Brně jednu větší realitku, která vždycky byla v létě nejaktivnější a žila z toho potom celý podzim a během léta naberou většinu toho trhu v Brně a jsou tam absolutní dominantou, protože všichni ostatní tam prostě nejsou, takže to spíš je výzva pro makléře, kteří uvažují trošku do budoucnosti, je to fajn příležitost do léta.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Honzo.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Potvrdím, jako platí to celých 25 let, že ten, kdo zůstane v rybníku, v kterým prostě nikdo jinej neloví, no, tak prostě nelový. Takže makléř, který v létě maká se má na podzim a na Vánoce dobře. Na druhou stranu se vůbec nedivím lidem, že prostě užívají léta, jako o tom není nic moc jako co říct, prostě pokud 9 z 10 odjede, ten trh se nezastaví...

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Tak pojede ten trh stejně, možná tady míň kupujících, míň prodávajících, protože jsou taky na dovolený, ale (???), nejsou tam celý léto, že jo, samozřejmě.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Není tady ta situace, že prostě prodám všechno, což platilo hrozně dlouho, mnoho let na tom makléři byli zvyklí, naberu a mám vlastně prodáno. A za mě by bylo jako velmi riskantní i s tím stávajícím portfoliem prostě, který mám, jako usnout, protože až se ti lidi vrátí po létě z dovolený, no, budou mě ještě chtít využívat dál, nebo ta frustrace se vrátí v září jak bumerang a řeknou, co ten makléř pro nás celý léto dělal, když prostě to prodává, já nevím, nebo od března, od dubna, pořád nemáme prodáno, tak velmi pravděpodobně ten klient přemigruje k někomu jinýmu, takže tam je taky příležitost pro makléře se toho pak třeba ujmout, takže jako to je, každý ten podnikatel se musí rozhodnout, no.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Možná, ještě možná úplně poslední otázka, protože vlastně 2 roky, skoro 2 roky se makléři neměli jak potkávat, školit, vlastně byli jsme skoro zavření, neříkám celý 2 roky, ale ten, ten čas nás relativně dobíhá, možná teď byl první půlrok takový, že i vaše sítě začaly dělat opětovně kongresy, konference a další věci. Jak to vnímali makléři, to období, že se nemohli potkávat a teď najednou se, teď najednou vlastně už můžou a vlastně nastává ten normální, normální, normální stav. Možná, Honzo, začnu tebou.

Jan ŠTOHANZL (realitní makléř, G8 reality) 

Určitá změna chování tam určitě je z hlediska nějakých jako návyků, užívání kanceláří a využívání onlinu, to zaplaťpánbůh jako přetrvalo za mě. Je to těžší samozřejmě pro management i realitky, prostě udržet tu pozornost, ale když se pak udělá dobrý mejdan, tak jako přijede hodně lidí a myslím, že si to dovedou, dovedou užít, takže je to asi o obsahu, o kvalitě, prostě o tom, jestli to táhne, jestli ty lidi tam mají proč jako dojet na tu živou akci. My jsme v tom talentovaný.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Proč se na tom ptám. Protože víceméně na Facebooku z reakcí makléřů, i z akcí, který děláme v rámci projektu Realiťák roku, tak prostě vidíme, že ti lidi potkávat se chtějí, jo, že tam ten, ten apetit pro to potkat se po nějaké době nejenom uvnitř nějaké sítě, ale i napříč, je relativně veliký. Tomáši, chceš to nějak okomentovat?

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Já bych to spíš podtrhnul těma technologiema a tím, co nám zůstalo z toho covidu, my jsme vlastně díky covidu přeskočili 5 let vývoje podle mě, protože dneska máme všechno elektronicky, všechno umíme podepisovat elektronicky, skládáme smlouvy elektronicky, vlastně dokážeme dělat onlinový prohlídky bez klientů a další a další věci, které bychom implementovali spousty let. Takže to zůstalo a bohudík se zase vrátilo to, že ti lidi prostě chtějí jezdit na akce, chtějí se sdružovat, protože o tom prostě je byznys. O tom, že potkám lidi, že mám nějakou socializaci, o tom je celej obchod.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Ondro, na závěr.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Já myslím, co se týká obsazenosti a o chození jako lidí do kanceláří, tak tam se ti lidi nevrátili na 100 % do kanceláří. Může to být dobře, nemusí to být dobře, přesně, jak říkal Honza, pro ten management realitní kanceláře je to určitě náročnější a část lidí si odvykla pracovat, odvykla si pracovat v kombinaci s tím, že se třeba dobře prodávalo, tak nebylo potřeba vyvinout tolik práce pro ten prodej, mohlo to být snazší. A teď zase, zase nějakou dobu stoupají víc ty obchodní dovednosti a je to jako mnohem tvrdší a těžší a prodat tu nemovitost stojí třeba více úsilí, víc času a s tímhle tím musím počítat a prostě ten čas plánovat. No, a co se týká toho návratu do kanceláří, v tom si myslím, že už se to asi nezmění, protože to už jako lidi si navykají na ten komfort, takže teď je otázka, jestli je dokážeme povzbudit k těm aktivitám, aby třeba tohle to využili a pracovali. Já osobně jsem taky, když jsem ty nemovitosti dělala tenkrát, tak jsem, co jsem v létě nabral, tak jsem z toho opravdu žil celý podzim a kolikrát, přesně, do Vánoc jsem se to snažil rozprodat a většinou se to povedlo.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Já jenom doplním k těm kancelářím, podle mě není důvod, aby ty lidi byli v kanceláři, když jsou čísla.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Tak jsem to nemyslel. Z hlediska nějakého rozvoje jako plánování, třeba otevírání nových poboček, přemisťování, tak jsou to spíš třeba zbytečné náklady a nějaké přehnaně velké office.

Petr MAKOVSKÝ (generální ředitel Reality iDNES) 

Pánové, já vám moc děkuji za čas, popřeji vám krásné léto, protože se možná do léta neuvidíme, možná se uvidíme v létě nebo po létě, ať si to užijeme, hlavně ať se daří, protože samozřejmě ten trh to potřebuje, tito makléři (???) dobře pořád, což je super, ale potřebujeme, aby i fungovaly, nějaká ta střední, střední část, střední část těch lidí, aby nováčci, kteří chtějí na tom trhu pracovat, tak aby měli šanci se tam zapojit, protože je tam spoustu šikovných mladých lidí, který by možná chtěli se začít věnovat, ale dneska ta situace není úplně lehká. Mějte se krásně, díky moc a doufejme, že se potkáme zase brzy a ta situace bude zase trošičku jiná. Mějte se krásně, děkuju, na shledanou.

Tomáš JELÍNEK (realitní makléř, Century 21) 

Díky, Petře.

Ondřej MAŠÍN (výkonný ředitel, Bidli reality) 

Díky za pozvání. Ahoj.