16.6.2023 16:05

Analýza vývoje realitního trhu duben 2023

Analýza vývoje realitního trhu duben 2023

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu pořadu Analýza realitního trhu. Tentokrát s třemi milými hosty - Jan Štohanzl z G8 reality, Radek Sechovec z EVROPA realitní kanceláře, Robert Hanzl z NEXT REALITY. Je začátek dubna. To znamená, máme po konci prvního kvartálu. A možná je čas se podívat na to, kam se ten trh za ten první kvartál posunul. Protože, když jsme probírali některé data i s pány na konci roku, případně na začátku letošního roku, tak ještě nebylo úplně jasný, kam ten trh se vlastně posune, kde jestli se někde nějaký pokles cen zastaví, jestli klienti znovu přijdou a začnou, začnou hledat nemovitosti, případně je kupovat

 

 

Graf č. 1: Vývoj trhu s byty leden 2020 - duben 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 2: Vývoj trhu s byty leden 2020 - duben 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 3: Vývoj trhu s byty leden 2020 - duben 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 4: Vývoj poptávky po bytech (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

 

Graf č. 5: Vývoj poptávky po bytech v posledních 30 dnech (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č: 6: Vývoj hledanosti bytů v ČR (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č.7: Vývoj hledanosti bytů v ČR v poslecních 30 dnech (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 8: Vývoj poptávky po domech (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č.9: Vývoj hledanosti domů v ČR (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Graf č. 10: Vývoj nabídky leden 2016 - duben 2023 (ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz)

 

 

Aktuální situace na realitním trhu pohledem lídrů na trhu

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu pořadu Analýza realitního trhu. Tentokrát s třemi milými hosty. Začnu zleva. Honza Štohanzl z G8 reality. Ahoj, Honzo.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Ahoj, Petře, dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Radek Sechovec z EVROPA realitní kanceláře. Ahoj Radku.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

Ahoj, Petře, dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

A nakonec Robert Hanzl z NEXT REALITY. Ahoj, Roberte.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Je začátek dubna. To znamená, máme po konci prvního kvartálu. A možná je čas se podívat na to, kam se ten trh za ten první kvartál posunul. Protože, když jsme probírali některé data i s pánama na konci roku, případně na začátku letošního roku, tak ještě nebylo úplně jasný, kam ten trh se vlastně posune, kde jestli se někde nějaký pokles cen zastaví, jestli klienti znovu přijdou a začnou, začnou hledat nemovitosti, případně je kupovat. Pánové, jak vidíte vlastně současnou situaci na trhu s nemovitostma v České republice na začátku, na začátku dubna? Honzo, začnu tebou.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Tak zkusím stručně. Tak z hlediska prodejů jako tak, jak čteme v novinách o zamrzlém trhu, tak to my nepotvrzujeme. Když to občas nějaký novinář vloží našim makléřům jako pod jejich výstup. A oni jsou z toho pak rozezlený. Ten trh vlastně překvapivě celkem jako jede slušnou rychlostí. Takže přesto, že není hnanej financováním z bank, ale prostě jako jenom potřebou lidí, tak je za mě velmi dobrý úrovni. A prodávat se dá, ceny stále mírně klesají za nás. Co ještě tam jsme vypozorovali z úplně posledních dat a zase těžko říct, jestli je to trend, se to otočilo v průběhu toho prvního kvartálu, že v Praze, Brně začaly klesat ceny pronájmů.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Nazpátek.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Potom prudkým nárůstu, prostě tam se to otočilo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Radku, jak je to u vás?

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

Musím potvrdit, je to obdobný. Tam vlastně vytratila se skupina investorů jo, která dva roky investovala, investovala na základě toho, že měla levný cizí peníze a nemovitosti byly velice zajímavý a tím, jak zdražovali, tak se stávali atraktivnější. A tyhle lidi tam teď postrádáme z většiny, jo. Ty tam nejsou. Ale vůbec to neznamená, že by se zastavil trh bydlení a že by se vytratili ty, co chtějí koupit kvůli tomu, aby tam žili, aby si koupili domov. To tam pořád je a vlastně ono je to i přirozený, protože realitní trh by se neměl nikdy zastavit, jo. Lidi se roděj, umírají, stěhujou, rozvádějí. Nevěra je jedna z největších jako benefitů pro nás, protože pak vznikají dva subjekty, který buď prodávají nebo kupujou. A samozřejmě to je od lokality ještě. Zajímavější lokality tolik nezlevňujou a ty bohužel, kde je nedostatek třeba pracovních příležitostí nebo dochází k migraci obyvatel, tak tam dochází ke zlevňování nemovitostí, protože chybí kupní síla, která by byla ochotná, anebo vůbec měla možnost finanční prostředky takový zaplatit. Jestli se zlevňuje nebo ne, za mě se zlevňuje ještě a prodávají se ty nemovitosti, který projdou s tím zlevňovacím procesem. A není to tak, že by se nemovitost objevila na trhu a prodala se za měsíc, za dva, jako to bylo dřív. Ale vracíme se někdy do roku, já nevím, dva 13 jo, kdy se nemovitosti prodávaly a bylo to úplně běžný a předtím taky ty se prodával byt 4-6 měsíců a dům 8-12. A nikomu to nepřišlo divný. Všichni jsme si na to zvykli. A navyšuje se počet zakázek u makléřů, jo. Z nějakých 5, 6, 8, 10, co měli ty nejlepší. Tak je to zase zpátky 20 a zřejmě se dostaneme na 30, 40 zakázek, což bylo taky běžný. A ještě jsme říkali, neberte toho tolik, protože to nedokážete ošetřit. Tak za mě asi, tak Robert zřejmě doplní.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Robert měl zajímavou prezentaci na konferenci, kterou jsem měl možnost vidět. Možná se budeš opakovat, ale možná je potřeba to vzít pro ostatní.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

No, tak my jak sledujeme data vlastně z call centra, tak zaznamenají vlastně všechny ty reakce klientů a porovnáváme je vlastně v týdenním, měsíčním srovnání. A je vidět, že od začátku roku opravdu je tady navýšená poptávka po nákupech nemovitostí. Tedy, když teda to stáhnu jenom k těm jako prodejům nebo nákupům. A bylo otázkou, jestli po těch prvních týdnech v lednu, kdy to bylo až překvapující, se to jakoby nesníží nebo nepoleví. A vidíme, že ještě teď za březen vlastně to, ten trend pokračuje. A ta poptávkou opravdu je zvýšená někde o 30 %. Velmi slabý bylo období toho podzimu. A já jsem vlastně při tom povídání tady, když jsme se bavili někdy v listopadu, v prosinci, tak trošku jako předpovídal, že by mohlo dojít k tomu, že opravdu ten trh s těma cenama se sníží tak, že to vyvolá právě novou vlnu vlastně koupěchtivých klientů a ta tady podle mě dneska je. Protože dneska je výhodný koupit nemovitost. Samozřejmě nemovitost, která je zlevněná, která prošla tou cenovou redukcí až třeba i o 30 %. A tady bych právě možná řekl, že ti investoři se teď vlastně probouzí, že jsme je tady možná neměli. Proč by taky investor kupoval v době, kdy nemovitosti padají a není zřejmý, kam až dopadnou. Ale myslím si, že větší pokles než 30 % oproti cenám třeba v tomto období minulýho roku, už jako bych neočekával. Takže to je podle mě trend té aktuální doby. Zlevněný nemovitosti se prodávají velmi dobře. Vlastně na obratech realitních kanceláří to nijak jako zásadně není. Obraty vlastně i meziroční ve stejným období jsou vlastně obdobný. A samozřejmě ještě možná poslední jako zmínka k těm nájmům. Tady to potvrzuju, jo. Ono se to samozřejmě asi dalo i očekávat, že ten trh se nasytí. A tím, že investoři samozřejmě i kupují ty nemovitosti s očekáváním výnosů z nájmu, nejenom zhodnocení vlastně v té ceně, což je další kritérium, který opravdu zajímavý bude, nebo je. V momentě, kdy nám to spadlo o těch 30 %. Tak já, pokud bych koupil byt, tak budu očekávat, že mi to o těch 30 % do 3 let vrátí. Ale samozřejmě na trh se nám dostává velký množství bytů, který jsou určených k nájmu a samozřejmě ta klientela nebo ta poptávka se do jisté míry jakoby naplnila. Takže tady je za nás možná stagnace. Možná i lehká korekce směrem dolů u těch nájmů, protože jich na tom trhu je teď víc.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Když jste se bavili o investorech, my jsme se dělali nějaký průzkum a ptali jsme se některých realitních makléřů napříč České republiky. A vypadá, že investoři dneska nebo minimálně v průběhu března se vrátili někam na Sokolovsko, vrátili se Karlovarsko, vrátili se Ústecko, vrátili se severní Morava, což bylo překvapující. Samozřejmě ty ostatní byli někde ještě trošičku zamrzlí. Ale to oživení toho zájmu tam bylo minimálně i v těch ostatních okresech, krajích, tam bylo, že se ptají, samozřejmě ještě nekupovali. Tam ještě ten pokles nebyl a možná druhá zajímavá vsuvka. Bavili jsme tady všichni tři někdy na konci loňského roku, případně na podzim s tím, že očekáváme, že někdy na konci q jedna, v průběhu q jedna by se ten trh mohl začít stabilizovávat, protože ten pokles tam již začal. A vypadá, že jsme se možná i lehce, lehce, lehce trefili, což je fajn. Ty nájmy je zajímavá oblast. Na ty se možná podíváme příště, protože ty data já jsem si dneska nesrovnával. A je to očekávaný, samozřejmě je to očekávaný, protože ten pokles cen padnul dolů. Nájmy v tu chvíli začnou být ne až tak zajímavý natolik, aby, aby tam neustále ten požadavek na růst cen u nich byl. To znamená samozřejmě ve větších městech ten pokles cen nájmů je asi očekávatelný, protože byl, byl enormní. Jak to vidíte vlastně dneska z hlediska poptávky? Poptávky po vašich službách, poptávky po tom, aby ty lidi chtěli prodat tu nemovitost s profesionálem, což znamená s realitním makléřem. Je to pořád stejný nebo možná je tam nějaký malý nárůst i z tohohle toho hlediska, pozorujete něco, možná u Radka začnu.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

Je to přirozený, že je nárůst větší, protože když mohli prodat a všude se říkalo, prodáme úplně všechno jako majitel nemovitosti. Tak říkali, k čemu potřebujeme realitního makléře. A málo bylo lidí, kteří si uvědomovali, že práce realitního makléře je přidanou hodnotou proto, aby nemovitost prodali bezpečně a za víc peněz. Aby na tom teda víc získali. Dneska tím, že se prodlužuje doba a tím, že se snížila koupěschopnost těch lidí. Zvýšily se úrokový sazby a proběhly energie, který proběhly nějakou vlnou a zase se vracejí někam zpátky na rozumnou míru. Tak lidi nemůžou prodat tak snadno. A když nemůžete dobře, když nemůžeš prodat, tak se obrátíš na někoho, kdo ti s tím pomůže. Takže tam cítíme vlastně obrovský jako vliv tady toho na poptávku po realitních službách. V čem to může být fajn do budoucna, je pro spoustu lidí, kteří se zajímají o realitní činnost a chtějí v tom začít. Jo, protože před rokem, před dvouma to bylo tak, že jsme otevřeli novou pobočku, přijali jsme novýho makléře. A trvalo dlouho, než se dostal k zakázce. Jo, dneska je to tak, že ten přísun těch zakázek je daleko vyšší a je snazší se na tom trhu uchytit a stát se realitním profesionálem.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Roberte.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Určitě služby realitních makléřů v kontextu té doby jsou jasně přidanou hodnotou, jo. Já teď vlastně tři čtvrtě roku tady razím heslo a používají to makléři, prodej, prodej co nejdříve, nebo prodej teď nebo levněji, že jo. Takže samozřejmě je potřeba pro ten prodej udělat jako absolutní maximum. Makléři dneska musí umět prodat nemovitost. To právě v tý době, kdy ten trh byl otočen, kdy samozřejmě stačilo kolikrát zakázku získat a jenom inzerovat a ještě se přihazovalo různejma těma aukcema a tak dále. Tak dneska už jsou to takový ty věci, který tady právě byly v tý standardní době úplně běžný, že nemovitost musím taky pro tu prohlídku nějak připravit, že musím s tím kupujícím taky vést nějakou komunikaci. Musí být nějaký vyjednávání takže.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Že dokonce i na připomínky toho, kdo chce koupit, se bere zřetel?

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

No, dokonce je dneska ten zřetel možná tak zásadní pro to, aby se vůbec ta nemovitost prodala. A tam je určitě zapotřebí, aby v tom procesu byli realitní jako profesionálové. Ideální stav je, že samozřejmě to se o tom bavíme dlouho, že jeden makléř zastupuje prodávajícího a ten druhý zastupuje svého kupujícího a ti vyjednávají o podmínkách té realizace. To je samozřejmě, jak říkám stav ideál. Už takových případů samozřejmě dneska máme celou řadu. A opravdu tím jaksi je potřeba řešit možná složitější konstrukci vůbec toho prodeje, nebo převodu té nemovitosti. Dostávají se nám samozřejmě do toho ty klasický řetězení, kdy někdo, kdo chce koupit, tak sám prodává nemovitost. A tam je zapotřebí opravdu ta koordinace někoho, kdo to celý řídí. Já jsem až s překvapením byl, kolik jsme v poslední době realizovali výměn nemovitostí jako, jo. Kdy opravdu jsme nabízeli nemovitost. Přišel klient, který by ji chtěl koupit a sám prodával. A ten, kdo prodával tu původní, řekl hele, já bych to vlastně za to vyměnil, jo. Takže to bylo několik případů, kdy já nepamatuju, že jsme dělali výměny před rokem 2022 už několik let. Ale tam je zapotřebí, to si klient sám, který vlastně tu problematiku nezná, vůbec neumí domluvit. Takže tady v tomhle tom procesu, kdy je samozřejmě ten, to zprostředkování prodeje vlastně složitější, je jednoznačná přidaná hodnota realitního makléře. A věřím, že každému klientovi se to několikanásobně vyplatí.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Poptávají, Honzo, služby G8 víc dneska kupující nebo prodávající?

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Tak já tady možná ještě doplním pány, nebo tak jako řeknu z našeho pohledu. Radek říkal, že se jim znásobily počty zakázek na makléře, tak to my nepozorujeme. Prostě jako asi jiným systémem nebo my máme těch zakázek zhruba o 60 % víc, než jsme měli na tom úplným dnu v tý skladový zásobě. Takže to nejsou násobky. Je to o něco víc, vyšší desítky, ale to je zhruba 60 %. Takže ten makléř, pokud měl ty tři, tak má jako pět a je to zhruba takhle. Takže určitě makléři nevedeme do toho, aby jich měly desítky a jako tímhle způsobem jsme neobchodovali. A v tomhle tom, v týhle realitě jako jsme nikdy asi netrpěli prostě jako nedostatkem poptávky po našich službách. Takže já tam ten, jak říkal Radek obrovský rozdíl, já ho tam nevidím. Já bych řekl, že to je prostě standardní. Možná je to zase klientelou, kterou obhospodařujeme, že prostě tu přidanou hodnotu zná dlouhodobě a objednává nás. Takže samozřejmě nějaký příběh o samoprodejcích tam slyšíme. Ale není to nějak jako masově. A ty se stal ještě?

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Já jsem ptal na to, jestli vás poptávají prodávající jako malinko víc, jako poptávají vůbec služby jako realitních kanceláří. Jestli za vámi víc zastavujou?

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Já tam ten rozdíl.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Necítíš tam.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

No, tak jako je to prostě standardní. A to překlopení, o kterém mluvil Robert, do tý služby pro toho poptávajícího, dávalo by to nejlepší možný smysl. Ale teda jak víme dlouhodobě, tak se to příliš neděje. A to procento toho nárůstu je relativně malý jo. To znamená, jako nenaučili jsme zatím tu veřejnost prostě na tu placenou službu tak, aby se o tom dalo mluvit jako o nějaký entitě toho trhu, aby se to nějak standardizovalo, aby ty makléři na to byli zvyklí, aby spolu spolupracovali rádi a podle nějakýho standardu. To si myslím, že je poměrně daleko.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Mě zajímá.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Z Ameriky, prostě tenhle ten systém prostě je hodně daleko.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Je hodně daleko, bohužel no. Možná, pánové, jestli máte přehled o tom, kolik vlastně vašich makléřů pracuje s poptávkou? Pracovalo možná šest měsíců nazpátek. A možná pracuje dneska. Jestli to sledujete, jestli se to zvýšilo? Nemusíte říkat, že to je 1, 10, 20, 100, všichni. Jo, možná nějakej poměr z toho, z toho celku, protože to je možná to, co slýcháme. To, co slycháme z trhu, že jo. Že to tím, tam ta cesta je. Máme možná tu největší šanci dneska to malinko změnit, protože prostě těch poptávajících je mraky, nabídek je mraky. A ty poptávající vlastně sami nevědí, co vlastně chtějí. Já jsem řešil s kolegama v rámci projektu Realiťák roku jednu paní, která už byla na 31. prohlídce bytu, jo, nebo a furt si nevybrala. Jako ta práce s poptávkou, jako relativně pro tuhle paní by byla ještě zajímavější samozřejmě. Ale z toho, Roberte, máš nějaký, jako nějaký data?

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Ty jsi vlastně popsal úplně přesně ten problém práce s poptávkou. Protože je makléř, který se vrhá samozřejmě na práci s nabídkou, tak ta nemovitost má nějaký, nějaký jako vlastnosti, nějak vypadá, dá se konkretizovat do té smlouvy. A samozřejmě jsou tam nějaký přání toho klienta a prodávajícího, který se dají podchytit a samozřejmě obchodním vyjednáváním, pak smlouvou, je to specifikovaný vlastně. U toho poptávajícího klienta, tady si to vlastně přesně, jak říkám, popsal, protože ten klient prostě dneska vyhledává byt a špatně se, nebo ne špatně, třeba se dobře vyspí, nějak se vyspí. A zítra bude hledat rodinný dům a pozítří třeba pozemek, jo. To znamená, samozřejmě tam ta práce s tou poptávkou má nějaký pravidla. Jsem radil klientům, nejdříve je potřeba, abyste se na ty nemovitosti vůbec podívali, udělejte si přehled o bytech, o domech a pozemcích a co vlastně chcete, jo. A to je dlouhodobá práce. Tam pak je opravdu otázkou, jestli za takovou dlouhodobou práci je klient si ochoten zaplatit, že to není jenom provize, kde by se dalo říct, to bude pár desítek tisíc korun. Ale ono vlastně s tím je mnohem víc práce než při klasickým zprostředkování prodeje tý nemovitosti, která je nějak popsaná. Ale samozřejmě tou jasnou přidanou hodnotou to pro klienta je, protože se pak nemusí třeba úplně orientovat v těch věcech, nemusí prohlížet ty realitní servery. Ten makléř mu to připravuje, kolikrát může vyjednávat. Pak musí bejt také ochota těch dalších spolupracujících makléřů na trhu, do toho byznysu jít společně. A pak je to o nějakých pravidlech, možná o nějakých nástrojích, jo. Který na tom trhu nám chybí a věřím, že se jich brzy dočkáme. A pro ty makléře to bude pak jednodušší. Odpověď na to, kolik makléřů, já řeknu jako úplně na férovku, že to jsou jednotky makléřů. Já jsem si na konferenci dělal takovej dotazníček. Kolik těch makléřů se na to jako specializuje a jsou to jednotky, jsou to jednotky právě z těchto důvodů, který jsem tady asi jako popsal.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Honzo, u vás?

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Tak on o tý konkrétní praxe mluvil Robert. Tak já zkusím čísla, jo. V době, kdy byl trh jako před tím prudkým nárůstem prostě těch posledních, já nevím, sedmi let vyrovnanější, tak nejlepší pobočky naše byly zhruba na 30 % spolupráce. To znamená, každá třetí nemovitost se prodala ve spolupráci, a pak jsme dojeli v těch nejrychlejších letech jako téměř na nulu a bavili jsme se o 5-6 % spolupráce. Prostě nebyl na to čas, bylo to strašně rychlý a vlastně to makléřství, ono to trvalo tak hrozně dlouho, že vlastně zapomnělo, jak se to dělá, protože ta obnova těch makléřů. A teďka vlastně paradoxně pro ty zkušený makléři, který dlouhodobě na trhu, tak ty jenom jako řekli.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Vracím se.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Jako minule, jo to už umím. A pro ty, pro ty novější, ale to se bavme novější jako sedm let praxe už dneska všichni vykládají, že jsou strašně zkušený. Tak, tak pro takovýhle lidi to bylo úplný novum. To znamená, dneska ti neumím říct číslo, protože se mění. Znovu ty praxe zavádíme, ty skripty a prostě to, jak se s těma klientama bavíš, jak jim to nabízíš a jak spolupracuješ s těma kolegama. To číslo z toho minima stoupá. Ale určitě nejsme.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Ale pomalu.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Na ideálním čísle, jako který bylo stabilizovaný, jo někde mezi lety 2008-13, prostě kdy jako. 

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Možná, mě jenom zajímá možná jedna věc. Existuje vůbec někdo, kdo se specializuje pouze na poptávku u vás?

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Já řeknu, že ne.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Spíš ne.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

A jenom malinko, jednou větou doplním. Je to perfektní příležitost pro začátek vlastně makléřský praxe, jo. Protože a tím, kam ten trh nám jakoby vyspívá a bude. Věřím, že v budoucnu tak, že nový makléři, kteří nastoupí do toho, tak jak budou mít obtížný vlastně obstarat ty nabídky a na rovinu, to si jako přiznejme, že prostě, když budu získávat klienta pro náběr nemovitosti, tak prostě mu prodávám sám sebe, prodávám své zkušenosti a tady v tom začátku je to hodně obtížný. Ale mnohem jednodušší je nabrat si toho poptávajícího klienta a pro něj pracovat. Tady zmíněný státy, tam je to přece běžnou praxí. Tam si makléři dávají reklamy, reklamy na servery. Já vás budu zastupovat při realizaci poptávky, jo. Protože vědí, že obstarat nabídku, je vlastně skoro nemožný. Takže já v tomhle tom vidím určitou cestu. Ale znovu už si k tomu být ty nástroje, musí ten trh trošku jako pamatovat na to, že tady ta spolupráce je vlastně výhodná pro všechny strany. Nejenom pro makléře, pro klienta, kupujícího, ale vlastně i pro toho prodávajícího a pro makléře, který zastupuje toho prodávajícího.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Radek ještě k tomu to nekomentoval.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

V podstatě souhlasím jo, co bylo řečeno. S tím, že se nám relativně daří uzavírat zprostředkovatelský smlouvy na to, abysme uspokojili poptávajícího klienta. Není to v řádu desítek procent, to v žádném případě ne. Jo, ale je to stále se zvyšující trend. My jsme někdy před pěti měsíci rozšířili školení vlastně asi podobně. A víc jsme dbali na to, abysme vedli při obchodním vyjednávání naše makléře k tomu, aby se specializovali na lidi, co poptávají. Protože jestli někdy tak teď, kdy se otáčí trh nebo částečně otočil trh. A je tady vlastně jako určitá vyšší možnost, zastoupit někoho, kdo se může hůř orientovat v té nabídce, která teď je. A přece ten někdo, kdo poptává, tak by přirozeně mohl chtít někoho, kdo mu s tím poradí. A za to se platí, protože to je služba, kterou mu poskytneme. Vstupují na trh v tuto chvíli systémy realitní softwary, které součástí sebe mají Melos systém, který by měl sám o sobě otevřít tuto možnost spolupráce mezi realitními makléři a mezi realitními kancelářemi. Doposud se tak bohužel neděje. A narážíme hodně na to a je to i u našich poboček. Není to jenom, že my bysme se na někoho obrátili a on by nám nevyhověl, protože si myslí, že tu nemovitost prodá. Ale je to bohužel i v případě našich. Jo, není to, je to vlastně téměř všude si myslím, stejné, že ta vidina toho vyššího zisku a jako užší pohled na ten byznys mi říká, prodám si nemovitost a mám svých, já nevím, 40-50 %, 35 %. Podle toho kde dělám, jak dlouho to dělám jistých a nebudu se muset dělit. A nedokážou si představit, že by na základě toho, že tady naberu nemovitost, někdo mi přivede poptávajícího klienta, já se s ním podělím, ale mám víc času se věnovat zase dalším. Nabírat, jo, věnovat se tomu, co umím. Souhlasím s tím, že pro nový makléře je to velká příležitost, aby se uchytili. A jestli se podaří Melos systém zavést do spolupráce realitních kanceláří v České republice, tak nastupující makléř nebo otevřená pobočka bude mít najednou portfolio nabídek bez toho, že by je museli zasmluvnit jo sami. A to by mohlo zvýšit i kvalitu služby v České republice a pomoct vlastně všem napříč celým trhem.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

My vlastně v rámci projektu Realiťák roku nějakej takovýhle systém nebo test připravujeme, protože díky, díky Reality iDnes máme nějaký přístup k nějakým poptávkám, tak chceme něco vyzkoušet interně, podělit se s tím, a pak to víceméně říct, jak to vlastně vypadá, vyzkoušet si to sami, abysme to vyzkoušeli některýma makléřema, který v projektu Realiťák roku jsou. Tak uvidíme, co se stane, jestli to vůbec bude úspěšný. Jestli vůbec ten trh je na to v tuhle chvíli připraven. Mě taky samozřejmě velmi zajímá, protože vím, že to je velmi složitý, je to zajímavý téma. Ale je to zajímavý téma i pro veřejnost, která vlastně by se měla učit využívat služeb realitní makléřů. Nejenom to chci prodat, ale chci i koupit, že jo, protože k tomu je. Pojďme se možná vrátit jako poslední věc k tomu aktuálnímu stavu, stavu na trhu. Víceméně ceny jsme se bavili, že ještě neustále malinko klesají. Možná ještě malinko klesat budou. Přeceněné nemovitosti se zastavily. My tam pozorujeme dokonce v některých okresech a některých krajích už nárůst, nárůst cen od začátku, od začátku roku. To znamená, někde se ten trend obrátil. Samozřejmě v některých to klesá, klesá neustále. Je to velmi, velmi specifické. Okres bay, bay okres. Jak to vidíte vy z hlediska toho, kdo dneska chce prodat nebo chce koupit? Říkali jsme pořád, když chcete koupit, tak kupte hned, protože to potřebujete, když chcete prodat a potřebujete to, tak prodejte. Ale primárně koupit ani nepotřebuju a prodat taky nemusím. Měl bych to udělat, nebo ne? Honzo.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Tak my už jsme si tady možná říkali minule. Přesně nevím, kdy jsem tady u tebe, Petře, byl minule, tak možná okruh těch posluchačů buď zapomíná, nebo je jinej. Ideální doba na to jako vyměnit nemovitost. To jak říkal Robert, ne přímo výměnou, ale prostě jako změnit to bydlení.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Teď?

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

A nebylo to tady. No jasně, ale to trvalo dekádu, kdy to bylo téměř nemožný. Bavili jsme se o spolupráci. Oni jsou to propojený nádoby, protože dneska ty makléři se dostanou k zastupování poptávky i právě proto, že spousta lidí vycítila, že je dobrá doba prostě, když prodávám a nakupuju. Protože řeším prostě změnu využití tý nemovitosti z těch přirozených rodinných důvodů.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Jasně.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Tak vlastně ta doba je nejlepší za dekádu. To znamená, tady jako tohle, tohle bych všem doporučil. To zamyšlení se, jestli náhodou nebydlím blbě. Jestli pro další dekádu 15 let, 20 let svýho života prostě bych jako vlastně neuvítal změnu standardu toho bydlení. Jestli se v tom životě něco brzo nezmění, nebo se už nezměnilo. Odešly děti, zestárnul jsem, potřebuju z města do města. Prostě tak jak každej to cejtí. A na tohle je dneska super doba. Takže vlastně tohle nám dneska nahrává, protože jak teda zmizelo spousta investorů a zmizely peníze z bank, který to hnali. Tak prostě nám zbývají tyhle lidi a evidentně podle našich čísel obratových to jako ten národ správně vycítil. A jsou to lidi, který prostě z nějakýho jinýho prodeje dostávají dostatek hotovosti, aby mohli financovat další. Takže moje rada je, určitě to udělat a jestli přikupovat, jako když už něco mám a neměním. Za mě taky, protože já jako dlouhodobě tvrdím, že všechno, co sis nekoupil, tak sis nakoupil blbě. Já mám cihly rád. Takže já radím kupovat ale vždycky.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Díky Moc. Radku.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

No, ona ta doba bude vždycky na nákup. Vždyť se to vlastně nikdy úplně nezastavilo, protože když potřebuje někdo bydlet nebo vyměnit bydlení z nějakýho důvodu, tak si to koupí, anebo teda možná chviličku počká, když na to nemá, ale pořád je dost lidí, který na to mají. A to, že by byla nějaká krize, velká, vleklá krize. Tak to si určitě nemyslím a nevypadá to. Nevím, jak kolegové teda na tohle mají názor. Ale nevypadá to ani, že by se měla situace horšit. Ono to vždycky chvíli trvá, než lidi uvěří tomu, že už je to zastabilizovaný. A z médií jsou bombardovaný tím, že špatná situace na východě, špatný ceny hypoték a tak dál. Ale, když se na to podíváme, Česká národní banka nezvýšila úrokovou sazbu už od září. Teď vlastně opětovně taky ne. A lidi už začali věřit tomu, že se situace vylepšuje a že dává smysl si tu nemovitost koupit. A ty chytřejší vědí, že zřejmě úroková sazba půjde dolů, nebo chytřejší, chytřejší nemůžu říct, ale řekněme, že je předpoklad, že úroková sazba půjde dolů. To znamená, když si zafixuju na nějaký kratší období. A koupím nemovitost právě v době, kdy mi klesají ceny, tak udělám to nejlíp co můžu. Protože ji koupím o 30 % levnějc, než jsem ji mohl koupit před rokem.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

A kde a kde tam bude, že jo. Primárně ta cena tam asi vyroste velmi rychle.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

A koupím ji s nějakou jakoby vidinou investice, jo když nic minimálního. Souhlasím s tím, že přemejšlím minimálně 10-15 let dopředu. To znamená, měním bydlení, jdu za město. Jo, protože už si klid nebo mladej manželský pár si kupuje s nějakou hypotékou na 30 let. Ty úrokový sazby udělají za tu dobu tohle. Tam vůbec bych se nebál v tuto chvíli nakupovat.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Roberte.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Každý, kdo sleduje třeba tu naši diskuzi tady a chystá se koupit nemovitost, tak si musí uvědomit to, že potvrdili jsme tady do jednoho, že vlastně ten trh se nějak zásadně nepropadl, jo. Možná bych viděl to, ten pokles objemu těch realizovaných transakcí řádově v jednotkách, v jednotkách desítek procent. 10, maximálně 20 %. To se nedá srovnat s poklesem hypotečního trhu, které je teda dramatickej. A opravdu pokles hypotečního trhu, nerovná se pokles realitního zprostředkování. A co je vlastně to důkazem, že celý léta předtím, když ten trh rostl, tak jsme se bavili o tom, že hlavním vlastně spouštěčem růstu cen nemovitostí je jich nedostatek. V dnešní době se může zdát, že nemovitostí je relativně dostatek. Ale ono se nám jich trošičku objevilo v nabídkách realitních kancelářích více za ty vyšší ceny v tom druhém pololetí minulýho roku. Ale už teď vidíme, že takový ty klasický 2kk cihlový byty, který tady na podzim jich bylo relativně dost a mohli jsme vybírat. Ty naši klienti vybírali. Tak oni už za ty dobrý ceny tam dneska nejsou. Už si to investoři nebo ti kupující všimli. A oni prostě budou ty nabídky ubývat. A samozřejmě developeři nám dneska nezlevňujou. Ty drží ceny a deklarujou, že budou držet ceny dva roky, tři roky. Do tý doby než se vlastně ten trh tam zase dostane. Tam na ty ceny, kdy budou oni prodávat. Což samo o sobě bude znamenat, že samozřejmě ten second handový trh to zase bude dohánět. Oni, ať chceme, nebo nechceme, ty developeři stejně udávají trend vlastně cen, cen zejména bytů ale i rodinných domů. Takže ta doba dneska mluví o tom, že dostatek nemovitostí v žádným případě nemáme. Je jich stejně velký nedostatek, jako jich kdy bylo. Jenom je v podstatě menší poptávka právě díky těm věcem, který tady bylo řečeno, právě třeba kvůli hypotékám. Ale opravdu ty impulsy, to jak v dnešní době ty ceny poklesy, to je obrovský impuls ke koupi nemovitosti, že nám ty ceny spadly o 30 %, jo. To si vzpomeňme dva roky zpátky, co by za to ty kupující dali, kdyby, kdyby byl takový výběr nemovitostí. Dneska ho máme a ještě máme ceny o 30 % nižší. Jenom teda není tak nízká úroková sazba hypoték. Ale to je potřeba jenom lehce jako dopočítat. V momentě, kdy nám ty sazby začnou klesat a ty impulsy samozřejmě k tomu trhu tady přijdou. Tak se tady do roka dožijeme toho, že opravdu to bude zase na ty růstový křivce. A ten, já už jsem tady říkal předtím, těch 30 % se tam do tří let rozhodně vrátí. Takže opravdu ideální doba pro nákup nemovitostí podle mě v dnešní době a zase se tady budeme při rozhovorech možná příští rok v tuhle tu dobu bavit o tom, že zase nemovitostí je nedostatek a že všichni, kteří třeba na nás budou koukat, anebo my si budeme říkat, že jsme toho v tý době dnešní nekoupili víc. A budeme brečet, že je nemovitostí opravdu málo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Tak on nedostatek, nedostatek nemovitostí je, že jo těch zajímavých nemovitostí je velkej nedostatek. To víme, sledujeme to na všem, my to sledujeme taky, že ty zajímavý nemovitosti víceméně na trhu už nejsou. Ty už zmizely, ty už se vyprodaly.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Nemovitost zajímavá, rovná se.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Za rozumný peníze v rozumný lokalitě.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Dobrý peníze.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Jasně.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Dobrý peníze a to, že samozřejmě jsou tady obrovský rezidence, rodinný domy postavený 10 let zpátky, který prostě za 30 milionů na tom trhu 20 milionů nikdo moc nechce. No, tak samozřejmě taková doba dneska je. A takovej dům, kterej prostě holt nebude za 20, ale bude dneska za 12, no tak on se prodá. Ale prostě holt na to někdo doplatí.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Ano.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Ten majitel, tak jako to je prostě. 

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Ten trend toho, ten trend toho bydlení těch poptávek se výrazně změnil. Pomohla tomu energetická krize, samozřejmě v rámci tohohle toho jasný. A dneska velmi přemýšlí, co si koupí.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Jo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Otázka na energickou náročnost je víceméně jedna z prvních, kterou mají na prohlídkách. Můžu potvrdit. Byl jsem se několika zúčastnit. Jedno z prvních informací, když dům, kolik to vlastně stojí, kolik peněz budu platit a jedna z prvních. A ty si Honzo, chtěl ještě něco dodat. 

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Já doplním k tomu, co říkali kluci. Za A teda dostatek nemovitostí je skutečně zdánlivej. Navíc to číslo tý nabídky přestalo stoupat.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Jasně.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Jak rychle prostě vystoupalo na serverech, tak se za zastabilizovalo.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

Ano.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Ale dostatek jako kvalitních nemovitostí, a to nemyslím jenom investorsky cenou, ale jako kvalitní z hlediska skutečně kvality toho vystavěnýho těch cihel. Těch tam jako moc není. Když se koukneš a jdeš po kvalitě. Tak tam moc není. A ještě bych jednu myšlenku, promiň. Tak jednu věc je úroková sazba, která se nám nebude pohybovat skokově. Prostě to nebude jako náhle prostě z 5 na 3, to se nikdy nestane, ale nebo na 2. Tam se to možná nevrátí nikdy. Ale je tady jedna, jeden aspekt, který skutečně ten vypínač v sobě může mít, a to jsou regulace ČNB. Prostě jak se rozmyslí ČNB, to je opravdu křišťálová koule.

Robert HANZL (NEXT REALITY) 

V současně době ještě víc.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Brzdí ty regulace ČNB daleko víc než úroková sazba. A vlastně pro tu poptávku, jak se ptal, jestli kupovat, tak to okno příležitosti, kde vlastně tohle brzdí mojí konkurenci při nákupu všechny ty lidi, který by šli pro ty hypotéky. Tak, když na to mám a můžu si relativně vybírat a já nevím, jak dlouho to bude trvat. To může trvat jako poměrně krátkou dobu. A v momentě, kdy ČNB uvolní pro Komerční banky možnost půjčování peněz, no tak najednou zas ta nabídka se hrozně proseje a já pak zas budu druhej v tom nákupu a už nebudu mít ten výběr. Takže pro lidi, který měněj nemovitost nebo mají hotovost. Ideální okno, kdy prostě vlastně mě tady uměle ČNB prostě odstříhla kus mé konkurence na prohlídkách, který hnali ceny nahoru. Jo, dělali jsme aukce, protože tam bylo hodně lidí s hypotékou. Takže, takže nakupovat jako, řekl bych, i pohodlně dneska se dá, jo. Bez nějakýho časovýho stresu. Můžu vyjednávat, můžu si to zlevnit, můžu si klást nějaký požadavky. A může se to velmi skokově jako.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Změnit, obrátit a vrátit se nazpátek.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

Přesně, zvýšila se hodnota toho kupujícího, toho poptávajícího, protože přesně tak, že on si může teď vlastně říct, chci nějakou cenu, což před rokem bylo scifi, to se nedalo.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

A já budu velmi zvědav, co se vlastně stane v následující období. Potkáme se tady několikrát ještě letos ve stejném jiném složení, obměněném trošku možná někdy. A bude zajímavý to sledovat, protože vlastně ta varianta. Honzo, tady s tebou naprosto souhlasím, s ČNB to může změnit velmi rychle. Ty tlaky na ní jsou. Robert v rámci hospodářský komory prostě na ně tlačí nejenom, nejenom on, ale i další, další, další lidé, aby ty, tu možnost získání peněz levnějších se uskutečnila a může to být velmi rychle. A pak na ten trh vlítnou další lidi, který budou moct kupovat a v tu chvíli ten trh se úplně přebere. To znamená, kupujte, případně prodávejte. Doporučení je jasné. Pánové, díky moc za dnešní den. Těším se, těším se někdy na viděnou a zatím se mějte, na shledanou.

Jan ŠTONHANZL (G8 Reality) 

Díky, na shledanou.

Radek SECHOVEC (EVROPA realitní kancelář) 

Na shledanou.

Petr MAKOVSKÝ (Generální ředitel Reality iDnes) 

Na shledanou a sledujte nás.