12.10.2023 10:28

Analýza vývoje realitního trhu srpen 2023

Analýza vývoje realitního trhu srpen 2023

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu aktuální situace na realitním trhu s pohledem lídrů na trhu, je začátek srpna, já jsem velmi rád, že mohu přivítat moje dva milé hosty, prvním z nich Ondřej Jaroš z Jaroš & Partner. A druhým z nich Petr Čajan z Reality PRORADOST

Analýza vývoje realitního trhu

Grafy ve videu jsou ověřené exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES

Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu aktuální situace na realitním trhu s pohledem lídrů na trhu, je začátek srpna, já jsem velmi rád, že mohu přivítat moje dva milé hosty, prvním z nich Ondra Jaroš z Jaroš & Partner. Ahoj Ondro.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners

Ahoj, dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A druhým z nich Petr Čajan z Reality pro radost. Dobrý den.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST

Děkuji a dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Je začátek srpna, jak jsem říkal, máme léto, doba dovolených, já jsem velmi rád, že si pánové udělali čas, měl tady s námi být ještě Pavel Rakouš, ale bohužel šel na malou operaci, takže doufejme a držme mu palce, že všechno dobře dopadlo a budeme se s ní mít šanci potkat příště. Pánové, dneska budeme se bavit o třech věcech, primárně mě zajímá aktuální situace na trhu, to znamená, kam se to posunulo, velmi, velmi, velmi rychle se k tomu bavíme a pak přistoupíme k dalším dvou tématům, které by mohly být zajímavé, to znamená to, co vlastně mohli realitní makléři dělat pro to, aby se zlepšili v době, kdy se neprodávalo. A pak mě samozřejmě bude velmi zajímat, co vlastně přineslo to období neprodeje tomu trhu jako takovému, protože pomalu se vracíme k normálu, řekněme to tak, začíná se někde prodávat, a to jsou věci, které mě, které mě dneska budou zajímat. Ale pojďme možná na to první, pojďme se podívat na to, jak to vlastně dneska z vašeho pohledu začátkem srpna 2023 vypadá na trhu, jak se vám prodává, co sledujete, co, co vidíte, co cítíte. Ondra, víceméně působíte v Praze, středních Čechách, to znamená, to je primární fokus tvůj. Petr Čajan a jeho firma, ty jsou celorepublikový, takže možná začneme nejdřív konkrétně v Praze, středních Čechách, nebo u Ondry.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

My jsme tady v jiných regionech, ale dejme tomu, že tyhle ty máme nejsilnější, ale že umím porovnat i ty ostatní. Nicméně ve všech těch regionech, v kterých jsme, tak pozorujeme nějakým způsobem zvýšenou poptávku, aktivitu těch poptávajících, což je samozřejmě pozitivní. To, co se děje, je, že se holt neprodává prostě na druhou, na třetí prohlídku, ale zrovna včera jsme prodali nemovitost na 28. prohlídku.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

To je docela rekord.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

No, není, máme i 50, teď někdy minulý měsíc, jo, takže děje se to, že vlastně já si myslím, že ty lidi vyčkávali před tím létem. Za prvé, jak se vyjádří Česká národní banka k hypotékám, což nám trošičku pomohlo to jejich vyjádření a lidi se tak trošku jakoby rozhýbali, podle mě vyčkávali, kam ty ceny půjdou, zjistili, že to jako už někde je to na svém dnu, někde to už jakoby trošičku padá, ale nic velkýho, dramatickýho se dít nebude, takže podle mě ty lidi už nevyčkávají jako na tom jaře a chodí na ty nemovitosti. To, co nám samozřejmě nenahrává do karet, je to, že těch nemovitostí přibývá, není takový odbyt, jako to bylo naopak vlastně před tím rokem, rokem a půl a trvá, než se to prodá, takže to je jako, takhle to vidím já z našeho pohledu a jak vnímáme ty naše statistiky?

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Děkuju, Ondro. Díky. Petr.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Tak já to vnímám hodně podobně, teď aktuálně ta situace má takový dva póly, jsou tady jako regiony, jako je Praha, který jsem koukal na statistiky, tak už by měl být snad i pozitivní, dokonce z těch čísel. A co se týče toho zbytku tý republiky, tak tam se dost jako promítá to, jestli se tam dokončuje nějaký projekt, jestli se tam něco jako řeší víc a že teď to dobíhá, takže těch jako vjemů je trošku víc. Každopádně jsme v situaci, kdy ten problém je tady trošku větší už přes rok. A teď už bych řekl, že si saháme, nebo jsme se dosáhli na to dno. A teď buď budeme stagnovat částečně, nebo spíš jsou tady právě signály díky České národní bance, díky tomu, že se lidi zvykli na ty sazby, který už trošku jako klesají, už jsou pod 6 %, někdy i docela hluboko, takže to jsou takový stimuly, který jako pozorujeme, že se něco jako děje na tom trhu konečně, že chodí víc i poptávajících. Samozřejmě prohlídek je hodně bohužel, že na jednu nemovitost jako průměr 15 prohlídek jako není žádný malý číslo, takže to je jako té doby, protože lidi mají prostě jako víc na výběr. Ale na druhou stranu vidím tady už to světlo na konci tunelu, že očekávám ten podzim, že by mohl být zajímavý, ale když se bavíme o tom srpnu jako takovým, tak v tuto chvíli je to, je to furt minusový rok oproti předchozímu, jo, ale jak říkám, je tady ten pozitivní výhled za nás, to minimálně stagnující, takže to vnímám jako aktuální, jako pozitivní zprávu pro ten trh v tuhle tu situaci díky tomu, co se stalo i z tý Český národní banky, a tomu, že ty sazby klesají.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Podle dat, jo, promiň.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Pardon, já jenom, jestli tady můžu doplnit kolegu, že my tady zdůrazňujeme to, že se nemovitosti prodávají na x prohlídek, že už to není, ale ono to není něco za mě nestandardního, ono je to něco, že se vracíme do normálu. To, co bylo předtím, že se prodalo na první a čekalo tam dalších pět zástupů, který to chtěly, byla za mě až nezdravá doba. A vlastně ti makléři, který začali v týhle tý době, tak teď se diví a jsou otrávení z toho, že prodávají na patnáctou. My, co to děláme, 8, 10, 15 let, tak víme, že jsme tohle zažili a vracíme se vlastně do toho, co už bylo, protože bylo normální prodávat na desátou, patnáctou prohlídku, bylo normální držet nemovitost 3, max 6 měsíců, se prostě prodávala, ta doba tomu nasvědčovala, teď je to to stejný, takže spoustu lidí říká, teď je to divný. Ne. Za mě, teď je to jako normální, bude to podle mě o trošku lepší, teď se to teprve jakoby u toho, co říkal kolega, jako ustáluje, ale není to nic, co by jako bylo nestandardního.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Jasně. Podle dat, který my vidíme, tak vlastně v letošním roce třeba byty už začaly už cenově stoupat, jo, že už tam ten pokles dostal, už vidíme, už vidíme nějaký data, teďko poslední data, který jsou na konci července, protože je začátek srpna, tak vlastně oproti už začátku roku už data třeba bytů na prodej stouply v průměru v celé České republice, nabídky začaly klesat, to znamená, evidentně se na tom trhu něco děje, to znamená i poměr slev, které my vidíme, tak vlastně začal klesat, to znamená, už se na internetových portálech nebo na internetu jako takovém neobjevují tolik slev, jako se objevovalo v minulosti. V inzerci, neříkám, že to potom není dál v rámci vyjednávání, v rámci, o smlouvách, ve smlouvách, ale prostě v rámci inzerce už ten pokles tam je, to znamená, je vidět, že se na tom trhu něco děje a i z hlediska hledanosti a poptávanosti na internetu jsme se dostali už na nějakou normální, normální, normální úroveň, drží se to už několik měsíců, víceméně velmi, velmi podobně, takže tomu nasvědčuje, že ten trh se oživuje, což je super, dostává se k tomu normálu. Naprosto souhlasím, Ondro, s tebou, jak jsi to říkal, bavíme se o tom dlouhodobě, poslední 2 roky byly nebo 3 roky možná byly velmi nezdravé. Dostáváme se k tomu, k tomu normálu a směřuje to k tomu tak. Jak to vidíte vy vlastně ve vašich regionech i z hlediska cen? Dostali jste se fakt jako už nejníž a už začínáte i lehce zdražovat některé nemovitosti? Nebo tam k tomu ještě u vás nedošlo. Klidně může začít Petr.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Ono v těch regionech je to takový jakoby trošku, když se bavíme o regionech jako takových, tak tam je to hodně specifický. Záleží, kolik v daném místě je opravdu nabídek a jestli nějaká srovnávací základna, jo, takže ono jako paušalizovat to nejde. Za mě, u některých typů nemovitostí nebo v některých lokalitách, to si myslím, že už nastalo, jo, prodávající už nejsou jako ochotní a ani už tolik nemusí právě, protože ten zájem se trochu zvedá, už se právě, myslím si, že se začíná vyrovnávat ta situace, že se dostáváme trošku do normálu, už právě jsme, tenhle rok byl extrémní a předchozí 2 roky byly hodně extrémní, takže co se týče těch regionů, za mě už narážíme někde na strop, že už ta cenová hladina se vyrovnává. Nicméně v některých lokalitách si troufnu říct, že ještě nás trochu něco čeká, jo, nebo ta vůle slevovat ještě je, protože to už jsem taky říkal, myslím, minule, že v tuhle tu chvíli se dostávají refinancování hypoték, který byly levný, teď opravdu začínají trošku víc a víc, takže ten tlak na prodej v některých regionech opravdu začne jako sílit teď až teprve, protože prostě problém tady je krátkou dobu na jako pro realitní trh 5 let prostě standardní cyklus. Takže jestliže teď jsme zažili takový náraz do zdi, tak si troufnu říct, že jako rok, dva by to mohlo jako nějakým způsobem kulminovat. Nicméně očekávám, že přijde trochu víc urgentnějších nabídek na prodej, takže ten čas k nákupu by mohl být zajímavý, v některých regionech jako určitě teda. Za nás to pozorujeme jako hodně teda.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Já s kolegou můžu jenom souhlasit. Jediný, co ještě tak občas slýcháme od majitelů nebo občas do médií jako pronikne nějaká jako rádoby chytrá věc, že prostě za pár měsíců ceny nemovitostí vyletí zase jako nahoru, jak byly. Za mě je to nesmysl. Nemáme někdo křišťálovou kouli, ale rozhodně nic nenapovídá tomu, že by se něco takovýho stalo. To, co se děje, to, co řekl kolega, tak už v některých regionech jsme na svým dnu, v některých regionech to ještě trošičku dolů půjde a v některých už je to prostě tak, že se to tam jako hejbe přesně, že najednou se tam objeví 2-3 nemovitosti, který donutí tu nemovitost o pár desítek tisíc trošičku třeba zvednout, ale rozhodně to není tak, že by teď majitelé měli vyčkávat a počítat, že na podzim prostě půjde o 10, 20 % ceny nahoru. To podle mě není teď nic, co by nasvědčovalo tomu, aby se to stalo, teď jsme podle mě už v takový jakoby rovině, že to prostě půjde lehce nahoru dolů.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Mě ještě zajímá jeden váš pohled, jestli máte na to nějaký názor, jak dlouho visí jednotlivé nabídky vlastně, než se prodají. Já tady mám nějaký graf, který jsme, který jsme si dávali, který jsme dávali dohromady s projektem Realiťák roku, Reality iDNES a CeMapem, kde to, ta průměrná doba nabízení v posledních několika měsících začala klesat, to znamená ten peak, my vidíme někde úroveň prosinec, leden, leden 2023, kde to byl nejdýl, kde nejdýl visely nabídky na realitních portálech, na internetu jako takovém, protože to není jenom na portálech, protože ty data stahujeme z celého trhu. A pak od té doby to začalo klesat a dostává se to už teď na úroveň roku 2000, 2021, je to nějakých, abych řekl přesně, někde kolem 85 dnů třeba u bytů, jo, že 85 dnů leží nabídka bytu, prodej na trhu, než zmizí. Jak to vnímáte vy? Už to taky se malinko, malinko zrychlilo, ten koloběh toho, toho prodeje?

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

My to, my máme přes nějakých 200 zakázek, kolega jich bude mít nebo jejich realitka bude mít určitě, ta realitní kancelář určitě více. Nicméně z tohohle čísla my jako hodně řešíme statistiky. A je to naprosto jednoduchý. Ten trh se teď poslední měsíce dostal tam, že ve chvíli, kdy nastavíte dobrou cenu, ve chvíli, kdy máme majitele, který to potřebuje prodat a my nastavíme dobrou cenu, tak to máme třeba do 14 dnů, do měsíce pryč, to znamená, že ti kupci jsou. Ve chvíli, kdy máme majitele, který prostě to chce prodat, ale nedává to pod nějakou tu tržní cenu, která v tu chvíli tam je, tak je to opravdu ty, jako 2-3 měsíce to prostě trvá, než se to prodá a je potřeba pracovat s tou cenou, protože teď se dennodenně děje to, že přijde kupec a chce slevu, už jsou zase na to ti kupci naučení, jako byli předtím naučení, že byli připravení přihazovat, tak kolik mám přihodit, tak teď už volají do telefonu, dobrý, šla by tam nějaká sleva, ještě jste to neviděl, pojďme se na podívat a pak se o tom budeme bavit. Ale ten průměr vychází nějakým způsobem ty 2-3 měsíce.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Já to můžu potvrdit tady s razítkem, je to fakt velký rozdíl, jestli to je Praha, střední Čechy, anebo Brno, anebo nějaký regiony, když to rozdělím, tak vidím, že co se týče bytů, tam ta propustnost, jako je násobně lepší než předtím, opravdu do 2, 3 měsíců, když se nastaví správná cena, tak i jako ultra drahý byty v centru Prahy se teďko prodávají, nebo jsme prodávali skrze naše makléře prostě v jednotkách dnů dokonce, jo, jako se konečně jako narovnal ten stav, sice ta Praha je specifická, na druhou stranu, jak říká kolega, tam v momentě, že jako majitel není tlačenej a furt si jako zkouší ještě lepší cenu, tak dneska není kupující, který by si neříkal o nějakou slevu, protože prostě se to všude říká, že ten trh jako něco zažívá, takže ti klienti prostě chodí jako cíleně, u bytů nevidím problém téměř žádnej, trošku pozoruju delší dobu, nebo pozorujeme problém u baráku, rodinný domy, prostě to je jako vyšší investice, dost často zateplení a podobně, tak je to trošku, tam bych řekl, že to ještě trochu drhne a ten, ta doba prodeje je jako trošku delší, záleží zase na situacích.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Tam u těch domů je primární situace v tom, že vlastně cokoli nad 150 m² si ten člověk kupuje vlastně už navíc, už nepotřebuje a platí za to jenom...

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Přesně tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Tam jsme se dostali do úplně jiné fáze, než to bylo předtím, že jo.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

 Tam nemovitosti, který, my to sledujeme tak, že ty nemovitosti, který jdou prostě přes 10, spíš 15 000 000, tak se hůř prostě dneska prodávají, protože ta hypotéka už je samozřejmě enormně vysoká a tyhle ty nemovitosti stojí, a u nich jsme my vypozorovali jakoby největší ponížení tak, aby ty nemovitosti jako šly na odbyt.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

I energická náročnost, která tam je, vlastně platí, platí ti lidi za vzduch, když to přeženu, za místo, které nepotřebují.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Ale co mě teda překvapilo, tak jsou, a není to jenom z našich nějakých statistik, ale co se bavíme různě s lídrama trhu, protože jsme jako v pravidelném kontaktu a RE/MAX, NEXT, (???) atd., tak jsou komerce, my to pozorujeme, jako taky nemáme jich tolik a kolegové mi to potvrdili, že ty komerční objekty jdou kupodivu jako rychle na odbyt a firmy to kupují a nedokážu si vysvětlit, nebo jestli bychom tady jako, asi není prostor na to to rozebrat, ale vlastně nevím čím, nevím, jak to vnímáte vy, nebo jak to máte u vás, ale přijde mi jako enormnější navýšení nebo navýšení poptávky na komerční objekty.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

My to nepozorujeme, protože víc jsme na ten retail, to jsou opravdu jako kusy, jednotky kusů, z toho nejde možná vyvodit nějaká jako statistika, často na jižní Moravě sklepy a podobně, ty jdou teďko taky trochu na odbyt, bylo nějaký období, ale nemám k tomu data potřebný, takže nedokážu se k tomu vyjádřit pořádně.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Ale možná to je dobré téma pro nějaké další, další sezení, kde se na ty (???) můžeme, můžeme podívat s lidmi, který toho mají více, protože je to, je to varianta, ten trh je relativně veliký a ty komerční prostory jsou zajímavý byznys. 

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

A spoustu makléřů se těch komerčních prostor bojí, nevím proč, jako pozemků, spoustu makléřů a takÉ těch komerčních areálů a všeho možného se prostě bojí, je tam s. r. o., řešení tady těch věcí a daňový optimalizace atd., ale není to nic složitého a kupodivu jsou tam hezký provize a docela dobře se to prodává.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Pánové, skočme z aktuální situace k tomu, jak to vypadá v srpnu, k tomu, co nám vlastně to období, kdy se hůř prodávalo, chodilo méně, méně lidí na prohlídky, protože dneska už jsme se dostali k tomu, že vlastně ti lidi na prohlídky chodí. Ta práce, ti makléři tý práce už mají relativně hodně, nemají tolik prodejů, ale práce mají hodně, ale bylo tady to období 6-7 měsíců, kdy těch prohlídek nebylo tolik a ti makléři měli nějaký prostor k tomu něco dělat. Co to období vlastně přineslo z vašeho pohledu pro makléře jako možnost růstu spíš, co jim to mohlo přinést a jak to pozorujete u vás?

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Tak ono to nebude 6 měsíců, je to jako nějaká veličina, ale pozorujeme to, že lidi opravdu sami od sebe chtějí víc školení, chtějí víc se setkávat, opravdu to je jako trend, který tady je, možná i kvůli tomu covidu, těžko říct, každopádně opravdu velká část lidí, jako většinová část, dokonce bych řekl, na sobě víc pracuje, je to vidět na tý práci, je vidět na těch fotkách, je vidět na tý práci s těma klientama, dost často si osvojili nový technologie, jo, co se týče těch prohlídek a vůbec toho na focení, dobrá zpráva pro český trh, bych řekl, že už je skoro standardní home staging a profesionální fotky, jo, že už je to většinová záležitost u těch jako profesionálních makléřů, takže to bych řekl, že z velký části lidi opravdu jako využívali teď to období, protože byli přinucení, jo, opravdu se to muselo vylepšit, opravdu ta práce už nebylo jenom dostat co nejrychleji do nabídky něco a hned to střelit, jo, v podstatě byl problém, že není co prodávat, teď ta situace byla taková, že najednou mám víc nabídek a najednou se museli přepnout makléři nebo u nás, co jsme řešili školení, přepnout se do módu, vybírat si správný nabídky, jo, není to o tom vzít všechno, co teďko se mi jako dostane pod ruku, ale i správný výběr a pracovat s tím jako prodávajícím. Takže jako na tý osobnostní rovině bych řekl, že nám to pomohlo hodně, protože tady byl nějaký gap a ti lidi prostě byli přinucený už tou situací a měli víc času.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Zase můžu jako souhlasit s kolegou. A to, co tak, my z pozice jednatelů kanceláře, tak to ten trh pročistilo a ještě podle mě pročistí, protože přesně to, co tady kolega řekl, není možný dneska přijít na nemovitost, nafotit to telefonem a večer to dát na web, ta zakázka prostě nebude lukrativní, takže ti makléři se opravdu pročistí a ten, kdo to chce dělat, má na to finance, má na to čas, energii a má tu vůli, tak ten tady na tom trhu zůstane. Toto těm makléřům nějakým způsobem donutilo, ani ne, že by chtěli některý, ale donutilo tohle to udělat a ten, kdo na to nemá, tak tady tu dobu prostě neustojí.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A co to vlastně mohlo přinést tomu celému realitnímu trhu z pohledu těch, kteří chtějí prodávat, kteří chtějí využívat ty služby realitních makléřů jako takových. Vidí tam nějaký posun, nějaké, ne nové trendy, to je blbost říct, ale prostě nějaký posun z hlediska vnímání té odborné veřejnosti, těch našich klientů.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

No určitě, protože teď jsme se dostali do toho, že, za prvý, ti majitelé vyhledávají i ty kanceláře, protože ten rok a půl zpátky, hele, dobrý, jste fajn, profi, ale já si to zkusím sám. A druhý den volal, já tady mám 5 kupců, já vás vlastně vůbec nepotřebuju.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A nebo tady mám Frantu, který tady prodává něco kamarádce.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Přesně tak, takže teď se dostáváme k tomu, že ti majitelé víc potřebují ty realitní kanceláře. A vzhledem k tomu, že ten prodej není ze dne na den a je to jako paradox, ale dřív bylo potřeba udělat míň věcí před 5-10 lety, než dneska, místo, aby se to zjednodušovalo, takže ten majitel musí udělat, my máme takový manuál přes 30 bodů, který musí udělat majitel, aby prodal nemovitost a ty se furt navyšují, tak je to vlastně nastavený, že, a já věřím, že k tomu dojdeme, že tady jednou prostě se všechno bude prodávat přes realitní kanceláře, jako si každý jde prostě k zubaři atd., takže ta situace donutila ty majitele více nad tímhle přemýšlet a zjišťují, nám se často děje a jako čím dál tím častěji, že nám zavolá majitel v průběhu procesu, že má nějaký průser a potřebuje pomoct, jo, a pak je tohle, Honzo, proč jsi nezavolal dřív, no, já jsem chtěl jako ušetřit provizi, pěkný, a teď ale tě to bude stát, támhle musíme vrátit smlouvy na katastru, máš to špatně podaný, nemáš tady vyřešenou (???) atd., a to jsou věci, který nastávají a podle mě to bude jako čím dál tím častější.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Podle mě se s tím dá jenom souhlasit, jako určitě to je s razítkem za mě. A vidím docela pozitivní trend v tom, že práce realitního makléře trošku nabyla na vážnosti, protože opravdu ten realitní prodej není úplně jednoduchý v některých případech, někde se to dá udělat vlastníma silama, ale dost často je potřeba ten profesionál, takže vidím, za mě ještě, abych to doplnil k tomu, že ti prodávající jsou víc ochotní spolupracovat a víc to vyhledávají, takže pro nás jako pro realitní trh, byť je ta práce složitější, 30 bodů, někdy i 40, musí být splněno, tak, jak se ten trh trošku jako proměňuje nebo proměnil, tak na trh se dostávají makléři, kteří dělají tu práci hodně dobře a už je jich napříč těma společnostma hodně, už jich není pár, takže zase je to větší tlak na ty ostatní lidi, aby víc pracovali, aby to líp připravovali, aby líp komunikovali, aby dobře komunikovali. Tam je spousta, obrovský czechlist věcí, co musí udělat správně, a to se teď jako zásadně proměňuje v tom smyslu, že i ti prodávající jsou trochu víc jako ochotní naslouchat, jo, že opravdu i ta spolupráce začíná bejt v tomhle tom směru jako intenzivnější, už to není jenom o tom, tak mi tě vyzkoušíme, realitce moc nevěříme, prodal bych to za 10, tak to (???) za vás s váma, dáme tady nějakou smlouvu na pár měsíců a uvidíme, jak se jako pochlapíš. A pak to bylo jako dost takový přetahování a podobně, kdy ten člověk zjišťoval, že ten makléř opravdu jako profesionál, ale teď v tuto chvíli opravdu jsme se přiblížili víc za mě tomu západu. Ti lidi už očekávají, co vlastně v tý službě je, jak to bude vypadat, jaký budou prohlídky, prostě chtějí mít jako i nějaký plán toho celkovýho procesu a nejenom nafotit a rychle na web nebo v lepším případě trošku načechrat a rychle na web a rychle prohlídky, to už prostě dneska není, dost často prostě makléř chodí s nějakým plánem, je to takový marketér, že jo, zároveň, zároveň má několik profesí.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A dokonce začal být i obchodníkem.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

A i obchodníkem. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Bych se vrátil k tomu být obchodníkem, pro ty starší.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Takže se to strašně posunulo jako tím správným směrem. Za mě samozřejmě krize se to jako říká obecně, že krize je vždycky příležitost, ale jako my jsme byli přinucený jako trh obecně a jako opravdu nám to pomohlo, jestliže ta krize jako odezní v nějaký rozumný době a nepřijde další třetí krize, tak pro Českou republiku realitní trh za mě a vyjednávání jako s prodávajícíma, je to velký plus.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

My to vidíme vlastně ve dvou, ve dvou věcech, že jo, v rámci Reality iDNES, kde máme hodnocení makléřů, který dostáváme, který dostáváme zpětně, když někdo poptá, tak se ho většinou ptáme, jak byl spokojený, jestli se mu někdo od vás z realitních kanceláří ozval, jestli by ho doporučil a tak dál, tak vidíme, že ten posun tam je, že ten posun k těm lepším výsledkům tam je, sice pomalý, ale je tam, ale je to krásně vidět právě ve srovnání některých kanceláří vůči zase jiným, tam je krásně vidět, jak kdo ty makléře školí, jak na ně tlačí, jak si s nima hraje, ale zároveň, zároveň vlastně vidíme ty poptávky tý veřejnosti skrz zase projekt Realiťák roku, kde na návštěvnost těch realitních stránek a hledání makléřů se relativně za poslední půlrok jako velmi výrazně zvětšila, což svědčí zase o nějakým zájmu toho, že se lidi chtějí dívat, chtějí vybírat, chtějí si vybírat ty nejlepší a už jim opravdu nestačí si to sám nafotit, někam to dát za pár korun a druhý den tam mám 4 zájemce a 2 mi budou rvát ruce. Takže i ta zpětná vazba, zpětná vazba i z tohohle toho hlediska, z hlediska toho je. Možná mě by zajímala ještě úplně na závěr ta varianta, co vy jako majitelé realitních kanceláří jste vlastně svým ovečkám, svým realitním makléřům, makléřkám doporučovali, aby dělali vlastně v tom období, kam jste je vlastně chtěli posunout, co bylo to od vás, jaké myšlenky vlastně od vás tam k nim pluly, v čem by se měli zlepšovat, protože někde někdo jim to může nařizovat, někdo je tam může nějakým způsobem školit, ale spíš ti makléři jsou většinou osoby velmi specifické, cokoliv jim nařizovat a jít po nich tvrdě, není úplně jednoduché, ale kam jste je chtěli vlastně, kam jste je chtěli dostat?

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

To, co je za mě teď jako alfa omega, jedna věc, to, co říkal kolega, práce se zakázkou, kvalitně zpracovaná atd., to se bavme, že má být jakýkoliv...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

To je základ.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Ale to, co my teď jedeme pořád, je práce s majitelem, to, co nebylo potřeba před tím rokem a půl, tak teď je jako alfa omega celýho obchodu. Ve chvíli, kdy makléř špatně odkomunikuje cenu, ve chvíli, kdy nekomunikuje s majitelem, ve chvíli, kdy mu neposílá statistiky, ve chvíli, kdy to neřeší spolu, nejsou parťáci na tý lodi, tak se to prostě neprodá, jo, kdy to ten majitel nepochopí. Máte proti sobě někdy majitele, který to pochopit nechce, ale ve většině případech, co já zjišťuju, tak je to problém makléře, musíme, spoustu těch makléřů na to nekouká z toho pohledu, že ten majitel prodává jednou, dvakrát za život, on neví, jak ten trh funguje, on neví, co je potřeba a ten makléř je v pozici, že mu to má vysvětlit, jak malýmu dítěti a pracovat s ním. To, co se kolikrát děje, že makléř nabere zakázku a měsíc se tomu majiteli neozve a řekne, co mu mám volat, když se to neprodává? Já s ním musím být dennodenně v kontaktu, vysvětlovat mu, proč to nejde, aby on pochopil v té hlavě, že mám na své straně makléře, který to se mnou myslí dobře a asi je fakt problém v té ceně, pak nemusí být problém v ceně, je tam problém, třeba teď jsme káceli strom, protože tam byl stín, umět najít řešení, někdy to řešení nejde, ale jako za mě je všechno prodejný, my jsme prodali nemovitosti bez záchodu, bez elektřiny, bez vstupu, jo, to jako všechno se dneska prodá, já furt tvrdím, že to je jenom o tý ceně. Takže za mě, to, co by makléři měli dělat a zaměřit se na to, je práce s majitelem, vzít ho jako parťáka a bejt s ním v týdenním kontaktu, neexistuje, abych se majiteli 14 dní neozval.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Tak relativně s tím já jenom za sebe můžu souhlasit, protože pak se na toho makléře naštvu, neprodává, se naštvu, nekomunikuje se mnou, dobrý, tak počkám, bohužel to, až mi skončí jako (???) smlouva, kterou mám a holt prostě zkusím někoho jiného, že jo, nebo si to zkusím sám. Ten tlak i z hlediska toho realitního zákona na to, že je ta maximální doba...

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

6 měsíců.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

6 měsíců, zprostředkovatelské smlouvy, exkluzivní, tam prostě je, že jo, když nebudou komunikovat, tak mi to majitel neprodlouží, i když budu dělat maximum pro to, když s ním budu komunikovat, tak nemá důvod prostě proto, že vidí, že tam je proti sobě profík, který prostě dělá maximum.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Přesně tak. Já jenom, pardon, jestli můžu doplnit ještě jenom jednu věc, já říkám, nejhorší situace je, když vám volá majitel, co se děje s jeho nemovitostí. V tu chvíli máš průser, makléři, ty musíš bejt ten, kdo volá majiteli, co se děje s jeho nemovitostí, pardon.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

V pořádku. Já jenom, zase, má to víc rovin, samozřejmě prezentace musí být jako dokonalá, to už je téměř jasný, bez toho se to neprodá. To my, na co se nezaměřujeme, protože máme jako samostatný partnery, kteří jsou na trhu většinou, většinou 10 plus, takže nemusíme až tak řešit jako spoustu věcí, který se řeší jinde, ale to, co jako my, nebo co jsme se zaměřovali, nebo zaměřuju já konkrétně, je stoprocentně práce s majitelem, to musí být vždycky, jakmile volá sám majitel, tak je to vždycky špatně, (???) samozřejmě jde, ale co je důležitý, téměř stejně identicky, už jsme se o tom bavili minule, jakýsi mediátor toho procesu, protože makléř musí velmi dobře komunikovat s majitelem, musí mít všechno podchyceno, a to, co říkal kolega, s tím se souhlasí, a na druhé straně je tady ten klient, který teď je takový jako klient u moci, který jako, jak říkám, je masírován, když má nějaký peníze, má jaký dědictví nebo je bonitní, tak jsou to většinou lidi, který jsou trošku jako zběhlejší na tom trhu, nebo doteďka byli, takže jsou trošku jako u moci, takže ono je potřeba, na co se zaměřujeme my, abysme usměrňovali taky ty kupující, jo, protože když bude běhat dlouho a po tom trhu a ta nabídka je zajímavá a on splňuje ty parametry, co by chtěl, tak jako vyskakovat si delší dobu, pak ty nabídky nebudou, už nejsou, takže teď v tuhle tu chvíli je potřeba jako trošičku víc ten mlecí kámen mezi těmahle těma dvouma subjektama pomocí toho makléře a pomocí toho, aby se vzdělávaly v tý komunikaci, což makléř jako musí od začátku, ale i o to, jak jako komunikovat správně s těma lidma, ty správný věci právě, že třeba elektrika nemusí problém, že se tam dá dotáhnout nebo se poseká strom, když tam stíní, což jako je samozřejmě nadstandardní služba v podstatě, ale je potřeba i s těma kupujícíma jako mnohem víc aktivně komunikovat než dřív podle mě, takže ten makléř v tuhle tu chvíli dostal čas na to, aby mohl komunikovat víc s lidma, co si to zaslouží a opravdu chtějí kupovat, a hlavně třídit, jo, protože furt je tady ta turistika obrovská na tom trhu, že prostě bohužel z těch 15, 20 prohlídek může být a je dost často i 10 jako kolemjdoucích v podstatě, se podívat, jak to vypadá, to vždycky bylo na realitním trhu, teď je to trošičku ještě víc, takže jako identifikovat ty potřeby, kdo je opravdu kupující a podle toho jednat potom s tím prodávajícím, jo, aby se nejednalo zbytečně o slevách a o různých věcech u člověka, který v rozhodí sítě na 20 místech a někdo se chytí, jo, takže kam my jako směřujeme nebo směřujeme vůbec to naše školení a vůbec to, aby se lidi rozvíjeli, je právě v té komunikaci majitel versus klient, jo, aby v podstatě tam nebyl jako třecí kámen ten makléř, ale aby byl opravdu mediátor toho procesu, protože není jednoduchý získat tu hypotéku, kolikrát není jednoduchý, dost často ti prodávající nebo ti kupující, co přichází na trh, tak prodávají svojí nemovitost, jo, takže ten proces se trochu prodloužil a jako to množství práce komunikační na ty makléře prostě nabyl, jo, zásadně jako.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Bavili jsme se ještě před zahájením, než jsme to začali natáčet, o tom, že vlastně dneska je možná lehce jednodušší získat exkluzivní smlouvu, že ty zájemci o prodej s tím už nemají až takový problém, to mi jenom malinko ještě dovysvětlete, nebo možná vysvětlete tomu, kdo se bude koukat váš pohled na to, že vlastně ta krize možná malinko pomohla tomu, že kupující nemá takový problém dávat exkluzivní smlouvy.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Můžete začít klidně.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Určitě, bavili jsme se o tom vlastně na začátku, ti majitelé tím, že už není tak jednoduchý, aby si to prodali sami, tak vyhledávají pomoc tý realitní kanceláře. A to, co jsme se tady bavili, že těch bodů, a ten proces je jako celkem zdlouhavý...

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A složitý.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

A složitej. A oni nějakým způsobem přistoupili na to, což byl první krok, který teď vidíme, že už to nemá, já, když jsem začínal v roce 2008, tak jsem měl nemovitost, kde to mělo třeba 15 realitek, jo, to byl jako extrém. A dneska už tohle to nevidíte, vidíte 3-4, ale spoustu majitelů přistoupilo na to, že už to není jedný realitní kanceláře, už pochopili, kam ten směr jde a že to tý nemovitosti vlastně uškodí, když to má víc kanceláří, to vnímám jako rok od roku, měsíc od měsíce, jako čím dál tím aktivněji. A to, co, to, z čeho mám radost, je, že ten majitel si pozve třeba 5 makléřů, 4, což je dobře, a řekne si, vyberou jednoho a tomu dám smlouvu, za mě to je super cesta. Ale to, co kolikrát makléři nedělají, tak je to podle mě problém v hlavě, já to vidím v realitním vzdělávacím institutu na školeních, kde tam sedí makléři z celých, ze všech kanceláří, ze všech, z celý republiky a vidím, že ten problém není na tom trhu, ale v těch makléřích, že ten makléř řekne, ale oni nechtějí, a on tu smlouvu nemá ani s sebou v tašce, ani mu jí nemá jak ukázat, jak jí teda nabídne, jo, takže za mě jako bych apeloval na to, dneska nabízet nemovitost bez výhradní smlouvy. To, co je potřeba říct, v tomhle tom máme mezeru, my máme kolem 90 % zakázek na výhradní smlouvu. Neměl jsem tu odvahu na to říct kanceláři, ty, co nejsou exkluzivně, ale protože máme daný to, že do nějaký doby to překlápíme do exkluzivity, že ten majitel nemá tu důvěru, chce si nás vyzkoušet, ale aby to mělo 5 kanceláří, už ti majitelé jako pochopili a dala tomu ta doba a vlastně to ztížení tý situace. A je to i o tom, když ti makléři budou komunikovat, ve chvíli, kdy přijde k majiteli 5 makléřů a řekne, ale já to nebudu nabízet s dalšíma 5, tak on si pak teprve řekne, aha, tak tady musím něco udělat, ale my si ten trh strašně kazíme sami, jestli přijde kancelář, která řekne 2 %, a pak přijde makléř, který řekne 4, tak jasně, že ti majitelé budou (???), když přijdeme všichni a dáme si 4 a on nemá šanci si to prodat sám, tak to dá někomu z nás a tohle my si tady mezi s sebou ten trh jako kazíme v těhle těch směrech, výhradní smlouvy, provize a je to obrovská škoda.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Za mě ten posun vidím určitě, tý ochoty těch lidí uzavírat tu exkluzivitu, ale děje se tady to, což je částečně pozitivní, že opravdu si udělají takový menší výběrový řízení, ale stane se to, že jsou tady jako makléři, ale jako funguje jim to, jsou třeba profesionálové, mají prostě nějakou fixní provizi za ten kus, protože jdou kusy, mají prostě 40, 50, 3 asistentky a funguje jim to a v ten moment najednou se dostane ten člověk do toho výběrového řízení a řekne, ale on to dělá třeba za 100 000, což není třeba ani procento, jeden příklad v extrému a proč to děláte jinak, jo, takže zase v tomhle tom se to malinko jako zhoršilo, protože jako, malinko říkám, to tady bylo vždycky, každopádně ta ochota těch majitelů podepisovat exkluzivity je výrazně vyšší. To zcela jednoznačně, to konečně ten trh, protože ta práce těch makléřů je opravdu lepší, jak jsme se bavili, tak už trošku jako celkově to povědomí o tý další službě, a i to, jak se to vysvětluje, říkám, u nás je to trošku jiný, protože ti lidi jsou na tom trhu 10 let a kolikrát víc, takže už si umí říkat exkluzivitu, v podstatě nechtějí vůbec žádný nemovitosti, protože si sami investují do té propagace a je to trošku jiný jako svět, protože když si nenaberou nemovitost a nemám jí exkluzivně a dávám peníze do inzerce, tak mám trošku ji jiný zájem, než když je to naše realitka, jo, že ti makléři mají trošku jiný tlak, i když je tam nějaký vnitřní proces, protože ten člověk ví, že prostě nabere nemovitost, home staging, nějaký (???) služby a ví, že investuje 50, 60 000 do nemovitosti.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

To není žádná velká částka v tu chvíli.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

A najednou nepodepsat exkluzivitu je v podstatě jako, to nejde v podstatě ani, jo, takže téměř jako okrajově se dělají na výhradní smlouvy nebo bez smlouvy, jo, takže to teď vidím, že je mnohem snazší pro ty lidi, že prostě, u nás teda mám takovouhle zkušenost, což jako vnímám velmi pozitivně, že kupující i prodávající se jako začne trošku slaďovat, že potřebujou někoho mezi nima.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Tady kolega, dobře, že jste to řekl, vlastně ta investice do tý nemovitosti, že my se tady bavíme o tom, že dneska už to nejde a ten majitel to vidí taky, že už jako si to nafotit, i kdyby si ten majitel inzeroval sám, tak už to jako není tak jednoduchý si to nafotit sám' a udělat, že on vidí, co všechno za tím je. A vlastně ta počáteční investice je opravdu kolem těch třeba 50 000, když se to dělá pořádně a ten majitel nechce dát do začátku 50 000. A vlastně jsme donuceni tím, má to nějak vypadat, já do toho mám teda nainvestovat peníze, ale dej mi smlouvu a tohle to tomu vlastně navazuje. Ve chvíli, kdy se tohle to správně odkomunikuje tomu majiteli, ukáže se mu, jak ta nemovitost může vypadat, tak je potom to procento vyšší, protože on říká, dobrý, já tady nechci investovat 50 a chci, aby ta nemovitost vypadala takhle, jaký mám řešení, dát to tý realitní kanceláři.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Pánové, díky moc za účast v dnešní diskusi. Já bych možná úplně na závěr chtěl lidi pozvat 23. listopadu, aby si dali do kalendářů, protože pozvánka určitě potom někde bude, ještě, myslím, že není nic oficiálního, takže to ještě, ale 23. listopad je krásné datum a já si myslím, že bychom se měli vidět relativně všichni a já se na to tam budu těšit určitě. A chtěl bych tady poděkovat pánům za dnešní účast. Petr Čajan Reality pro radost. Díky moc.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Děkuji.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

A Ondřej Jaroš Jaroš & Parnters. Díky.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Díky.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality iDNES) 

Díky moc, díky, že se koukáte a někdy příště na shledanou.

Ondřej JAROŠ (majitel Jaroš&Partners) 

Mějte se. Nashle.

Petr ČAJAN (majitel reality PRORADOST) 

Mějte se. Nashle.