30.10.2022 19:16

Analýza vývoje realitního trhu v Jihočeském kraji s TOP realitními makléři projektu

Analýza vývoje realitního trhu v Jihočeském kraji s TOP realitními makléři projektu

Analýza vývoje realitního trhu v Jihočeském kraji a okresech za účasti zástupců TOP makléřů projektu Realiťák roku. Pozvání k rozhovoru přijali: Ivan Horňák - Reality Horňák a Martin Obdržálek - REALDOMUS s.r.o. Moderuje Petr Makovský, výkonný ředitel Reality.iDNES.cz. Pohled za portál Reality.iDNES.cz dává Jiří Knecht a za CEMAP cenové mapy Ondřej Hon.

Graf č.1: Vývoj trhu s byty - Jihočeský kraj - leden 2020 - srpen 2022 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.2: Vývoj cen bytů dle okresů v Jihočeském kraji - leden 2020 - srpen 2022 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.3: Vývoj nabidky bytů v okresech Jihočeského kraje - leden 2020 - srpen 2022 dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.4: Aktuální stav realitního trhu v Jihočeském kraji a okresech - vývoj poptávky po bytech dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.5: Aktuální stav realitního trhu v Jihočeském kraji a okresech - vývoj poptávanosti domů  dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.6: Aktuální stav realitního trhu v Jihočeském kraji a okresech - vývoj hledanosti bytů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Graf č.7: Aktuální stav realitního trhu v Jihočeském kraji a okresech - vývoj hledanosti domů dle ověřených exluzivních dat projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

Kompletní přepis rozhovoru:

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Dobrý den dámy a pánové, vítám Vás u třetí části našeho pořadu ohledně vývoje a stavu na realitním trhu, tentokrát v Jihočeském kraji. Máme tady v tuto chvíli 4 hosty a společně s Ondrou Honem z CENAP - cenové mapy a s Jirkou Knechtlem z Reality.iDNES, probereme i s Martinem Obdržálkem a z Realdomusu, dobrý den.

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Dobrý den.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

A Ivanem Horňákem z Horňák reality, dobrý den.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Dobrý den, děkuji za pozvání a zdravím kolegy. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Stav na realitním trhu z hlediska pohledu makléřů v jižních Čechách. Možná se k nám i v průběhu vysílání připojí další pozvané makléřky a bude to výrazně hezčí pohled než na nás pět, ale uvidíme, jestli se to podaří. Možná nejdříve dám slovo, Jirkovi Knechtlovi z Reality.iDNES, marketingového řediteli, aby nám řekl nějaké informace, které se mu podařilo zjistit v rámci Google analytics a dalších nástrojů, které máme. Dobrý den, ahoj Jirko.

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Dobrý den, zdravím všechny vespolek. Já tu diskuzi asi vykopnu nějakými čísly, které nejspíš nás z oboru moc nepřekvapí. Pokud to bude číst někdo mimo reality, tak asi bude trošku koukat. Když zůstaneme v jihočeském kraji, tak my u nás z našich dat vidíme, že třeba, co se týká prodejů, tak sledujeme pokles na úrovni nějakých 50 - 60 % v závislosti na tom o jakou nemovitost. Co se týká pronájmů, tak pronájmy víceméně meziročně rostou zhruba o nějakých 18 %. Zrovna včera jsem někomu odpovídal z redakce na dotaz, jestli nájmy zlevní. Psal jsem, že pro to není důvod, tak by mě zajímalo, jestli ta čísla můžete vy jako makléři z Jihočeského kraje potvrdit. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

A jenom omlouvám se Jirko, skočím ti do toho. Padesátiprocentní pokles je z hlediska počtu nebo z hlediska hledanosti nebo z hlediska čeho?

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Z hlediska poptávky.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Dobrý. Já jen aby jsme věděli, o čem se bavíme, protože ani já jsem to nepochopil.

Takže je 50 % pokles poptávek na prodeje, ale nárůst zcela 20 % z hlediska pronájmu v jižních Čechách?

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Přesně tak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Pánové, co si o tom myslíte?

Jestli je to vůbec možné v takových číslech. Já nevím, jak to vidíte vy tohle vlastně. Teď to vaše vaše zkušenost z hlediska makléřů jako takových.

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Myslím si, že ta čísla jsou reálná i z praxe realitního makléře. Samozřejmě záleží i na typu nemovitosti, ale obecně třeba u rodinných domů, ten pokles je rapidní. Co se týče poptávek, je to i z důvodu vlastně cen energií, respektive čím větší nemovitost, tím nákladnější na té energie a tam pak to vidět nejvíce, u těch bytů taky. Co se týče pronájmů, tak vnímáme, že jak cena nájmu, tak i poptávka po nich roste.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Souhlasím s Martinem, je to tak, je to podle druhů nemovitostí. U těch rodinných domků bych si řekl, že může mít ještě i nad těch 50 %, je to tak. Byty - sledujeme to všichni. Nabídka vzrůstá, lidi mají chuť prodávat. Samozřejmě zůstaly v cenách předchozího roku a ty ceny vyžadují, je potřeba s nimi hodně komunikovat, že se situace na realitním trhu mění. Co se týče pronájmů, je tam nárůst pronájmu, nezlevňují. Naopak jdou nahoru a lidi samozřejmě ti, co nedosáhnou na hypotéky a mají potřebu bydlení, je to pro ně bolestivý, protože čistý nájem a k tomu energie, dostávají se do neuvěřitelných částek a sleduju, že to je takzvaně na (???), že jdou skutečně úplně nadoraz ve financích. Není to pro ně jednoduchá situace.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Pojďme se ještě víc možná věnovat těm pronájmům v tuhle chvíli, než se začneme věnovat těm prodejům.

Máte v jižních Čechách, v Táboře, v Českých Budějovicích, Ivan říká, že je na pomezí na hranicích a těchto dvou okresů, nějakou novou zkušenost v posledních třeba 3-6 měsících, co se týká pronájmů? Jak z hlediska toho, kdo chce pronajímat, tak z hlediska pronajímatelů, tak vlastně toho trhu obecně?

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Já mám velmi zajímavou zkušenost. Se začátkem válečného konfliktu samozřejmě ty pronájmy byly velmi poptávané a já jsem jeden čas přestal dělat, protože jsem měl za den 5-7 telefonátů na pronájem od Ukrajinců a případně od neziskových organizací. Ti lidé se nedostavovaly bez omluvy schůzky, čekali bychom od nich nějaký vděk, nějaký prostě úsměv, něco co by vypadalo přívětivě. Nedělo se to tak a když jsem volal zpátky, proč nepřijeli na prohlídku nebo proč se chovají, tak jak se chovají, tak mi bylo řečeno, že to je moc daleko od Prahy, moc daleko od velkého města a ten vděk ze strany těch žadatelů s politováním musím říct, že to nebylo dobrý. Teď jsem začal ty nájmy inzerovat znovu, takže už mi volají takzvaně naši a tam samozřejmě ten zájem o to bydlení je a znovu musím říct, jak jsem říkal v úvodu, ty ceny jsou pro ně zdrcující.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Martine, v Českých Budějovicích máte nějakou zkušenost novou ohledně pronájmu?

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Ano, já jsem rád, že Ivan narazil na tohle téma, protože bylo v posledních měsících hodně diskutovaným tématem mezi makléři ohledně nájmů. Musím říct, že s tím mám zkušenost taky. Pronajímali jsme byty vlastně lidem ukrajinské národnosti a pro nás se nic nemění a asi stejně jakou u Ivana, pro nás je důležitý klient, což je vlastně majitel nemovitosti a snažíme se mu vybrat vhodného nájemce. Co funguje tady v Budějovicích dobře, tak pokud lidé, kteří sem přicházejí a zaměstnají se u větších firem tady v místě, tak už spousta těch firem podporuje jejich bydlení v nájmech, tzn. strhávají z výplaty nájemné, posílají ho oni, i tím přispívají. To pro nás znamená určitou jistotu pro majitele bytů, ale samozřejmě se tím se zvedla ta poptávka po nájmech a i to je jeden z důvodů, proč ty ceny nájemného rostou.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Je těch bytů k pronájmu u vás v regionu teď víc nebo je toho míň, než bylo před třeba 6-3 měsíci? V nějakém období pociťujete nějaký nárůst nebo je to ve finále pořád stejné? Jak to vidíte u vás? 

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Já bych řekl za Budějovice, že tím, že ta poptávka je takhle veliká, tak tím ty nabídky ubývá. Těch bytů v nabídce není tolik a hlavně se stává, že i na jednu nabídku je 20-30 poptávek. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

V Táboře je to asi podobné počítám?

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Přesně tak. Není k tomu, co dodat, je to přesný.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Ondro, zeptám se - máme nějaká data ohledně pronájmu nebo nějakou zkušenost, která by se dala vyčíst z velkých dat?

Ondřej Hon (CEMAP - cenové mapy) 

Máme, nicméně nájmy jsme v tuto chvíli neanalyzovali, nicméně co jsem se aspoň obrazně díval, tak to, co tady říkají pánové je pravda. Nabídka těch nájmů je menší a ceny jsou dražší, ale nevím teď z hlavy o kolik a samozřejmě obrátkovost toho trhu se taky změnila. Protože obecně, předtím se lidé tlačili víc do toho vlastního bydlení, dneska už ty možnosti nejsou takové, jaké byly, takže ten tlak na ty nájmy je výrazně vyšší.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Tam je ještě jeden důležitý moment pánové jestli dovolíte. Věřím tomu, že ke spoustě realizovaných nájmů se vůbec nedostanete ve statistikách. Já mám prostě databázi klientů, kteří chtějí nájem a když se objeví byt, tak jim volám a často vůbec neinzerují.

Ondřej Hon (CEMAP - cenové mapy) 

Je to tak, těch (???) je samozřejmě výrazně míň pro ty nájmy.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Jirko, zeptám se tebe. Vidíme z hlediska hledanosti tzn. toho, jakým způsobem fungují poptávající na internetu, nějaký nárůst z hlediska poptávánosti, hledanosti nájemního bydlení v celé České republice, případně v jižních Čechách?

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Určitě to vidíme hlavně ve větších městech, ale i v jižních Čechách je vidět v tuhle chvíli nárůst zájmu o pronájem, jak říkali pánové. Já jsem si tady právě dělal nějakou statistiku, například na jeden poptaný byt na prodej dneska, přijdou zhruba 3 pronajaté v jižních Čechách. Zatímco před rokem to bylo zhruba 1 k 1. A ještě jsem si pro zajímavost jenom, jak trh dneska vypadá, našel Prahu, asi největší realitní trh v Česku, tak tam to dneska vypadá tak, že na jeden prodaný byt je zhruba 20 pronajatých, což nikdy nebylo. Vždycky to bylo zhruba jeden, jeden a půl nebo to bylo skoro stejný, takže ten nárůst je napříč celou Českou republikou a souvisí to s tím co říkali pánové, nárůst úrokových sazeb, zjištění, kolik vůbec lidi budou platit za byt, za elektřinu, za plyn, za vodu a za všechno možný. Takže hodně lidí, co měli zájem o to koupit si vlastní byt vlastně nakonec skončí v pronájmu, protože je k tomu dožene ekonomická situace.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

A z hlediska hledanosti tzn. ne variantu toho, kolik bylo poptávek, ale kolik lidí se koukne na ten inzerát, je tam taky nějaká změna, nebo to je plus minus stejné?

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Tam je spíš vidět spíš než výrazný nárůst pronájmu, výraznější pokles zájmu o prodej. Lidé už asi sami cítí, že na to nejspíš mít nebudou, tak už je ani nehledají. Ten pokles začal někdy loni, na konci jara - na začátku léta, zhruba v květnu v červnu, kdy se, pokud se nepletu, začaly poprvé zvedat úrokové sazby a pokles pokračuje až dodneška. V podstatě jsme na 50 % toho, kolik se hledalo před rokem.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Zeptám se pánů. V rámci prohlídek, které máte dneska na vašich nemovitostech, změnil se nějak výrazně počet lidí, kteří na ty prohlídky chodí nebo kolik vám vůbec volá těch klientů a ve finále dorazí na prohlídky? A teď už myslím nejenom pronájmy, ale i prodeje, myslím ten trh všeobecně.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Tak poptávajících zásadně ubylo. Ten pokles tam je 50 až 70%. Prohlídkové dny se prakticky neorganizují. Reaguje se na každou jednotlivou poptávku a s tím poptávajícím se jde na nemovitost. Přichází situace, kdy cenu začíná určovat potenciální kupující a má zájem projít víc nemovitostí a vybírat si.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Martine?

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Samozřejmě tam je taky daleko méně prohlídek než tomu bylo doposud. Teď možná pro nás začíná jako pro makléře taková menší práce, když to tak řeknu, kdy ještě před půl rokem nebyl úplně čas s tou poptávkou pracovat důkladněji, tak dneska se to úplně obrátilo s tou poptávkou, obvoláváme znovu zájemce, snažíme se vnímat jejich situaci a potřeby a nabídnout jim i různé alternativy jiných nabídek a vlastně postupovat s nimi dále a udržet s nimi kontakt.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Je to tedy tak, že dneska už jakmile někdo zavolá o nějaký buď pronájem nebo prodej, tak už se dneska realitní makléř vlastně mu i dokáže přizpůsobit, že jde na prohlídku v neděli večer nebo to je možná špatně. možná v pondělí večer. Že už o ty klienty se relativně začalo víc bojovat, jak to říct, že už není jich přehršel, tzn. přece jenom zastupujete prodávající, kteří chtějí prodat tzn. o ty klienty se staráte, staráte je špatný slovo, ale musíte se jim přizpůsobovat více?

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Určitě, samozřejmě zastupujeme stranu prodávajícího, ale i v jeho zájmu je právě o tu řadu těch poptávajících, která je dneska velmi tenká, tak o ní pečovat.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Určitě souhlasím, snažíme se vyhovět víc, nicméně nesmí to hraničit s pracovní prostitucí, takže zase rozumně. Já teda každému stávajícímu komunikuji v mailu, posílám mu dotazy, mám takový sestavený dotazníček. Jde mi o to, jestli chce tu nemovitost pro sebe nebo pro investici, pro vlastní bydlení nebo na rekreaci a důrazně se ho ptám a velmi slušně, zda-li se dostatečně seznámil se zněním inzerátu, zda-li se mu podařilo otevřít 3D scan nemovitosti, zda-li má zajištěno financování a pakliže ne, jestli má zájem o setkání s finančním poradcem. Když nemá financování a nemá zájem, já ho na prohlídku nevezmu, to přece nemá smysl, ale skutečně po něm chci odpověď, zda-li tu nemovitost navnímal, ví do čeho půjde a zda mu vyhovuje, protože známe, Martin mi to potvrdí, když nám, já to vždycky říkal úsměvně, když nám vystoupí blondýna "z Prahé" a řekne "Jé, já jsem si to představovala jinak. Takže ti lidé za večer proklikají několik inzerátů často a ta automatická odpověď "mám zájem o prohlídku", tak je potřeba si je vyzpovídat a znát skutečně jejich potřebu.

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Já bych chtěl navázat na Ivana a říct, že samozřejmě potvrzuji a co se týče lustrace toho klienta před prohlídkou, tak dneska třeba, co se týče hypotéky, pokud financuje hypotékou, tak je velmi důležitá komunikace i třeba před uzavřením rezervační dohody, protože ten trh s hypotékami se změnil a a opravdu tahle komunikace je důležitá, než aby vznikl nějaký problém. Například, že potom tu hypotéku nedostanu.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Možná ještě než se zeptám Ondry, na kterého jsem se chtěl na něco zeptat, ještě vy jste mi v tom nahrály. Je tam nějaký velký rozdíl oproti způsobu financování před rokem a teď? Měnil se ten poměr mezi hypotékou a vlastními penězi nějakým způsobem?

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Za mě to je případ od případu. Nedá se říct, že by to úplně takhle udělal nějaký kotrmelec, ale asi, když se zamyslím, tak těch vlastních zdrojů tam je větší poměr. Ti lidé se snaží šetřit a ta úroková sazba je samozřejmě v porovnání toho, co bylo před rokem, zdrcující mohu-li říct.

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Za mě teda určitě daleko méně obchodů probíhá s hypotečním úvěrem. Když už probíhá s hypotečním úvěrem, tak to není jako to bývalo, že většina lidí financovala (???) dneska je to v podstatě 60, 40, 50 na 50 % vlastních zdrojů v poměru k hypotéce. Včera jsem se zrovna bavil s naším finančním poradcem se kterým spolupracujeme, tak říkal, že i on má asi 30% úbytek klientely, která momentálně řeší (???), takže ono to všechno navazuje na sebe.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Na co jsem se chtěl to předtím, tak jsem chtěl Ondru. Ondro, my sledujeme i počet nabídek ve slevě tzn. ty, které byly zlevněné. Jak se to v poslední době vyvíjí?

Ondřej Hon (CEMAP - cenové mapy) 

V zásadě jako poslední rok jde vidět ten jasný trend toho, že počet nabídek, anebo nejenom počet nabídek, ale i ta samotná výše slevy roste. Samozřejmě je to dost nebo může to být dost ovlivněno i tím, že vlastně lidé se snažit nemovitosti prodat ještě rychle a za co nejvyšší cenu právě i z těch důvodů, které tady padly. Zvyšují se energie, zvyšují jim úrokové sazby atd. a ví, že by to třeba už časem nemuseli utáhnout, takže chtějí ještě využit nějakého toho peaku, což samozřejmě znamená, že pak není vidět to, že by ten trh vyloženě padal, ale na těch slevách jde predikovat, že v nějakém čase by se to mohlo nějakým způsobem zkorigovat.

Já jsem měl na pány, jestli můžu nějaký dotaz ještě. Bavili jsme se tady o nájmech, bavili jsme se tady o bytech. Jak to ve své praxi vidíte z rodinnými domy? My v zásadě vidíme na nějakých datech, že starší rodinné domy a primárně rodinné domy, které vyžadují nějakou míru rekonstrukce, tak buď jdou výrazně dolů s tou cenou a nebo jsou téměř neprodejné. Jak to vnímáte vy v jižních Čechách?

Ivan Horňák (Horňák reality) 

To je zase případ od případu. Je tady třeba nový fenomén, je tady zájem o vícegenerační bydlení. Zaznamenávám, že prostě ano, máme 2 byty, ale my máme byt, mladý mají byt a uvažujeme o tom, že půjdeme do rodinného domku, takže vícegeneračního, to se stává. Samozřejmě, že ti zájemci vnímají navýšení cen stavebních materiálů, nedostatek řemeslníků, to jde ruku v ruce. Často vypráví o tom, že měli nasmlouvaného řemeslníka a pokud vůbec přišel, tak v polovině práce to ukončil a šel někam jinam. Z 250 Kč na hodinu jsme na 450. To samozřejmě velmi ovlivňuje zájem o ty starší domy a je tam důležité, v jakém stavu ty nemovitosti jsou. Zase marná sláva, pokud se bavíme o nemovitostech, které se stavěli v 70. 80. letech. To jsou dvoupodlažní zcela podsklepené rodinné domy, tak tam o to začíná být o, řekl bych silný zájem, nicméně rozhoduje stav.

Prodával jsem s kolegou, který je z Neratovic, budete znát - Tomáš Kučera. Měl nemovitost v Dasném, já jsem mu tam dělal prohlídky. Šli jsme ze 7 400 000 na realizační cenu 6,5 milionu. Milionová slovo tam byla. A ten dům byl za mě, já jsem stavař a projektant, ve velmi dobrém stavu.

Tam je to o tom, že ti lidé dneska a jde to k tomu průkazu energetické náročnosti budovy. Je tam starý kotel, jeho životnost končí za 2 roky, pokud to vláda zase neoddálí. Ona to oddálí, ale stejně ten kotel bude muset přijít pryč. Plyn tam není, takže musí se zateplit a já sám jsem chtěl zateplovat rodinný dům, tak dlouho jsem váhal, takže ze 400 000 jsem na 1 200 000 v základech. Zdrcující.

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Za mě bych taky řekl jeden příklad z praxe. V nabídce mám dům, tady v Jihočeském kraji za 13,5 milionu a přišel zájemce s tím, že se mu dům velmi líbí a že měl 5 000 000 tuším, z vlastních zdrojů. Takže velmi bonitní klient, ale banka mu nedala hypotéku. Vyhodnotila to, protože 50 000 Kč měsíční splátka z toho hypotečního úvěru byla pro ně riziková v souladu s energiemi. Takže i to se tady momentálně děje. Myslím si, že to není jenom tady a co se týče prodejnosti domů, tak domy nad 10 000 000 bych řekl, tak dneska velmi slabá poptávka. Je to z toho důvodu, že tyto domy jsou náročné na energie, jsou velmi drahé na provoz a v kombinaci právě s drahými hypotékami je to vražedné.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

To je určitě zvláštnost vlastně nebo specifikou jihočeského kraje, v tom si budeme s Martinem rozumět. Já jsem byl na celostátním setkání makléřů a tam samozřejmě čím blíž k Praze, tak nějaká hranice 10 000 000 ztrácí smysl. Tam jsou ty ceny jiné.

Ondřej Hon (CEMAP - cenové mapy) 

Jak to vidíte, pánové s chaty? Protože jihočeský kraj je poměrně rozsáhlá chatová oblast, teď v posledních letech byl obrovský boom kupovat ty rekreační objekty. Zbavují se toho lidé nebo stále zatím to užívají třeba k podnikání k tomu, aby to pronajímaly?

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Za mě teda osobně musím říct, že nabídka roste, poptávka se zmenšuje. Možná to teď bude i těmi podzimními měsíci, kdy není úplně ideální prodávat rekreační nemovitost nebo respektive teda před zimou. Za mě i do budoucna si myslím, že první, co přijde při nějakém ekonomickém problému do prodeje, tak bude rekreační nemovitost, protože to není vlastně potřeba člověka, potřeba člověka je bydlet. Ale nechci teda předjímat do budoucnosti, za mě teď v současné situaci se ta nabídka zvětšuje.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Souhlas. Lidi se nezbavují těch (???) objektů, ale jak říká Martin, pokud půjde "z tlustej do úzkejch", tak samozřejmě to jsou zbytné nemovitosti a zřejmě půjdou do nabídky. Otázka je likvidity, zdali po nich bude taková nabídka. To, co jsme zažili v době covidu, kdy si lidi uvědomili, že to cestování není až tak úplně samozřejmé, tak to byla raketa a teď bych řekl, že se to dostává do ustáleného "poptávka nabídka" k tomu před covidem.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Já mám ještě jednu věc, chtěl zeptat na jedno. Jak se změnil váš marketing onlinový, offlinový v poslední době? Jestli nějakým způsobem jste museli reagovat na tu snižující se poptávku?

Martin Obdržálek (Realdomus) 

Samozřejmě jsme se museli daleko víc zaměřit na marketing prodávaných nemovitostí, když se budeme bavit o marketingu nemovitostí. Není to tak, jak jsme byli za poslední rok, rok a půl vlastně zvyklí, že stačilo vyinzerovat a zájemců bylo dost, ale dneska musí člověk nebo realitní makléř tu nabídku daleko víc zpracovat a to jak online marketingem, tak offline marketingem, nějakými zatáčky, plachtou, tak online marketing dělá kampaně na Facebooku, Instagramu a nespoléhat jenom na inzertní weby, i když samozřejmě je to většinový zdroj poptávky, tak i tak člověk musí s tím daleko více pracovat.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Řečeno velmi přesně. Osobní marketing jsem nezměnil, ten jedu pořád stejně. Na nemovitosti se dělají placené kampaně.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Jirko, tebe se možná na závěr zeptám, co ty bych doporučoval v tuhle chvíli jako marketingový guru dělat? 

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Já myslím, že to řekli pánové dost přesně. Že ta doba se obrátila, už se neprodá všechno jenom z plachty nebo jenom zájemcům ve frontě. Kromě realitních portálů, teď nechci říkat těch největších, asi doporučím využívat, ty které pro vás zrovna fungují, což shodou okolností bývají ty největší a samozřejmě zkusit nějaké kampaně na sociálních sítích. Nejsem si úplně jistý tím, co všichni tlačí, jako je TikTok nebo YouTube, kde ta inzerce je poměrně drahá, případně ta cílovka je hodně na hraně tomu, co se tam bude publikovat. Za mě dává smysl realitní portály, mix těch konzervativnějších sociálních sítí, jako je Instagram, Facebook, při větším rozpočtu i Youtube a pak si nechat nějaký rozpočet na experimenty. Jako neříkat, že TIkTok nikdy, ale chce to hodně opatrně a chce to být hodně kreativní na těch sítích. Vždycky ten obsah se musí přizpůsobit i sociální síti. Když zkusíte si zapnout TikTok budete asi žasnout, co tam vzniká za obsah. Tam makléř, který vás provede po nemovitosti, ukáže vám záchod a tři kliky nemá šanci uspět. Tolik asi za mě.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

No tak jasně, pořád děláme seriózní realitní řemeslo. Myslím v době toho největšího boomu tam bylo různé odlišování, bylo to leckdy úsměvné, moc zajímavé . Někomu to sedí, proti gustu žádný dišputát, ale já myslím, že půjdeme všichni teď do té seriózní doby, že ta bude vyhrávat.

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Takže už asi nebude žádný rap ve video prohlídce.

Ivan Horňák (Horňák reality) 

Bazény nebudou a tak.

Závěr

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Pánové, děkuju moc za váš čas. Bylo to zase velmi přínosné, díky moc. Brzy na viděnou, držím palce v těžké době a mějte se krásně, hlavně zdraví.