13.12.2022 11:41

Analýza vývoje realitního trhu v Praze s TOP realitními makléři projektu

Analýza vývoje realitního trhu v Praze s TOP realitními makléři projektu

Analýza vývoje realitního trhu v Praze a pražských obvodech za účasti zástupců TOP makléřů projektu Realiťák roku. Pozvání k rozhovoru přijali: Miroslav Heliman, Lucie Tůmová, Iztok Toplak, Jana Reich, Michal Souček, David Skácel, Roman Kasalý,

 

ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

ověřená exluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci s CEMAP - cenové mapy a portálu Reality.iDNES.cz

 

 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Dobrý den dámy a pánové, vítám vás u našeho dalšího dílu aktuálního stavu realitního trhu v Praze tentokrát. A jejich obvodech za účasti nejlepších realitních makléřů projektu Realiťák roku v roce 2022. Jsem rád, že naše pozvání dneska přijal pan Roman Kasalý z Evropy realitní kanceláře, David Skácel z NEXT reality Anglická, Michal Souček z Qary, Jana Reich z Reich reality, Iztok Toplak z RE/MAX G8 reality, Lucka Tůmová z FINDEO reality a Miroslav Helimann z Reality Helimann. Zároveň vítám kolegu Jirku Knechtla, což marketingový ředitel Reality iDNES. Dobrý den všem a vítám vás u našeho vysílání. Budeme se bavit dneska o tom, jakým způsobem je vlastně, jak se změnila práce realitního makléře v posledním období, tzn. někdy v tomto roce, jestli tam vy osobně pociťujete nějaké změny, jestli vaše práce se lehce změnila nebo nezměnila. Bohužel mi koukám vypadl jeden z účastníků diskuze, tak toho tam potom připojíme později, jak ho tam mám, i když nevím přesně, každopádně začnu Michalem Součkem, který je, kterého vidím v tuto chvíli jako prvního. Michale, úvodní nějakou myšlenku, nechám na tobě.

Michal Souček (QARA reality) 

Dobrý den, ahoj. Úvodní myšlenka. No trh se změnil, to asi pociťujeme všichni. Se bavím i s kolegy z jiných regionů, tak já si myslím, že je to hodně různý. Teď jsem měl schůzku s kolegyní v Českých Budějovicích a tam je to možná ještě horší než v Praze. Já pociťuju na svých zakázkách asi to, že je mnohem méně zájemců. Pociťuji to i v rámci různých segmentů, ať už, myslím tím rodinný domy nebo byty, větší byty, malý byty, protože třeba startupové byty se chovají úplně jinak než byty pro rodinu, a tak dál, a tak dál. Takže co se týče jako úvodního slova, ať nechám prostor i kolegům, tak si myslím, že všichni cítíme, že se ten trh změnil a mění se pořád. A i data, který já mám k dispozici, tak ukazují, že se snižují ceny i v Praze, takže budeme vidět samozřejmě jak to bude pokračovat dál.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Já budu pokračovat Janou, zeptám se, jak se změnil, jak se to změnilo pro vás osobně, tzn. pro vás jako realitní makléřku tuhle chvíli?

Jana REICH (realitní makléřka, Reich reality) 

No pro mě se to hodně změnilo, musela jsem vlastně změnit i přístup ke klientům. Vždycky jsem byla pro klientská, nicméně teď jsem se musel opravdu obrnit trpělivostí a někdy velkou diplomacií ze strany poptávajících. Dříve se to stávalo tak, že při náběru jsme někdy mnohde se setkali s klienty, kteří chtěli nemovitost prodat a chovali se nabubřele a občas nechápali, že jejich vlastně nabídky jsou předražené. A dneska ti prodávající jsou pokorní, zatímco ty kupující mnohdy se opravdu snaží si říkat, o neskutečný slevy, které opravdu hraničí s drzostí, nikoliv opravdu s aktuálním trhem. A mnohokrát vlastně ani nečtou inzeráty a jsou pak překvapení, že nemovitosti, které třeba nemají, teď aktuálně nemovitost, která nemá balkon, je to popsané v textu, v půdorysu všechno, tak přijdou na nemovitost a jsou překvapení, takže dneska bych řekla, že ti kupující jsou takoví, kteří vlastně jako se k nám chovají trošku nemile s tím, že si říkají, buďte rádi, že jsme přišli na vaši nemovitost. Takže pro mě tzn. to, že jsem se musela opravdu změnit v tom, že si uvědomuju, že ti kupující se k nám nechovají úplně nejlíp a že si myslí, že vlastně ten trh, že tím, jak ten trh stagnuje, že si to k nám mohou dovolit. To je pro mě jako pro makléře i jako osobu jako velmi citlivé téma, co se týče ceny, vyjednávání, řekla bych, že tohle je profesionalita a člověk si musí říct, kdy tu nemovitost ještě prodat a kdy vlastně říci kupujícímu ne, toto už je přehnaná sleva a s prodávajícím se prostě domluvit jinak.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju. Lucie, dá se k tomu ještě dozeptat, musela jste začít znovu prodávat? Tzn. obchodovat?

Lucie TŮMOVÁ (Findeo reality) 

Určitě. Určitě je hodně velký rozdíl v komunikaci s těma klientama, jak ty poptávající, tak ti prodávající. Je potřeba prodávající připravit na to, že to nebude za týden, za 14 dní. Jak to bylo, že se to bude prodávat delší dobu, že pravděpodobně budou nějaký požadavky ze strany těch kupujících na slevy. Otázka je, co ještě relevantní požadavek a co už ne. Já teda musím říct, že nemám takhle špatné zkušenosti s poptávkama jako třeba Jana. Ale jenom jistě asi uvědomit, kdo v dnešní době kupuje, protože dneska z drtivý většiny kupují jenom lidi, kteří nějakým způsobem tu svoji bytovou situaci musí řešit. Ti investoři nebo lidi, který prostě brali hypotéky jenom proto, že byly ty hypotéky zadarmo prostě, že si je mohli dovolit, ty samozřejmě nejsou. Investoři čekají na nějaký superslevy, což teda, když se budeme bavit konkrétně o bytech v Praze. Třeba já si nemyslím, protože teď ty slevy, že by ty ceny měly jít nějakým jako výrazným způsobem dolů, trošku asi ano, ale třeba konkrétně v Praze jako dlouhodobě ani asi není důvod, proč by to mělo nějak rapidně klesat ty ceny. Čili ty byty v Praze, konkrétně kupují jenom lidi, který opravdu potřebují řešit, jsou to normální lidi, který to potřebují na bydlení a samozřejmě podle toho k tomu tak přistupujou a jsou si vědomý i toho, že si můžou víc vybírat a říct si o slevu, otázka je, co je ještě přijatelné a co ne. A vážně takový ten balanc, může to vykomunikovat s oběma stranama, co prostě ještě dává smysl, co ne a připravit na to vlastně, jak i ty poptávající, když už teda mám nějakou poptávku, která má (???) nebo je bonitní, tak samozřejmě pracovat s ní. Na druhou stranu pracovat i s těma majitelema, že prostě, ano, tenhle požadavek je relevantní, ne, na tohle nepřistupujte, najít tam nějakou takovou tu, jak se říká, zlatou střední cestu. Aby to mělo smysl, aby prostě, protože můj klient ve většině případů je ten prodávající tak, aby zbytečně se nenechal natlačit tou poptávkou, že třeba už se to táhne déle, než čekal. Připravit je na to, že ta doba se skutečně prodlužuje, aby prostě si zvážil, jak dlouho to udrží, tu svoji nějakou situaci. Protože ty důvody pro nás jsou samozřejmě různé. Samozřejmě, když spěchá, tak logicky prostě s tou cenou dolů jít musí, když ho to tlačí, ale pokud nespěchá, tak je připravit na to, že to bude trvat dýl, ale že stojí za to, si počkat na toho člověka, který ten konkrétní byt ocení z takového nebo makového důvodu.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju. Iztoku, co u tebe, jak se změnila tvoje práce a vnímání práce vůbec realitního makléře za poslední půlrok?

Iztok TOPLAK (realitní kancelář RE/MAX G8 reality) 

Tak za poslední půlrok se změnilo, že nejsou zájemci nebo záleží na segmentu, kterých nemovitostí. Vezmeme nemovitosti v panelovým, kde převážně kupujou ty, co si berou hypotéku a potřebují k bydlení nebo pak luxusní nemovitosti na těch se moc nezměnilo. Tam se taky ještě pořád dělají aukce, samozřejmě neznamená , že jdou ceny donekonečna, ale tam, kde je omezený výběr nemovitostí, ceny neklesají. A tam, kde je cena, řekněme, ten požadavek zájemců je vysoký, takže já podstatné nabírám nemovitosti nebo, že to odložíme ty ceny nemovitosti odložily, že nebudeme prodávat. Jedno jsme pronajímali a jedno ne a pak mám další 2 nemovitosti. Jsme řekli, že zkusíme za 2,3 roky, protože to nepotřebuje prodávat, ale z mýho pohledu, jak tady bylo, že ceny nemovitostí nemá kam spadnout, jo, to nikdy nevíme, protože to může být dominový efekt. Například dneska na nemovitost panelovou je potřeba při úvěru splácet 35 000 Kč například, a když si to pronajme, tak bude 20, takže ten rozdíl je toho, že nájmy budou růst a ceny budou klesat, jak se to potká, pravděpodobně se zastaví. Tak nebo bude úroková sazba klesat, takže takhle je můj pohled.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju, zeptám se Davida Skácela na to stejné, jak se změnila vlastně práce realitního makléře, jestli se vůbec mohla změnit nebo měla změnit, za nějaké poslední období?

David SKÁCEL (realitní makléř, NEXT Reality Anglická) 

Asi za mě nebo za nás, respektive změnit, změnit se měla. Díky bohu se změnila, já to neberu až tak tragicky nebo my tady u nás vlastně na pobočce, to nebereme až tak tragicky, protože té práce máme díky bohu pořád dost. Samozřejmě všichni pociťujeme nějaký pokles, zejména těch poptávajících nebo zájmů de facto o koupi nemovitosti, když to řeknu hodně obecně a zkráceně. Nám se nejlépe v současné době oproti té předchozí daří prodávat takový tý jako nízkonákladový, nazvěme to nemovitosti, jsou to byty, já nevím do 8 000 000 Kč cca. Dnes máme tady ležící nemovitostí, které v dřívější době neměli jsme s tím problémy. Jsou to nemovitosti typu rodinné domy nad 20 000 000 Kč atd., my samozřejmě vnímáme tu situaci, tak že je to způsobeno, ať už nějakou, já nevím, geopolitickým děním tady prostě v okolí, tak zejména samozřejmě těmi úrokovými sazbami, kde dnes na tu hypotéku nedosáhne ten, co by na ni dosáhl před dvěma, třemi lety. A chci tím říct, že o ty klienty, defacto přicházíme. My naštěstí, naší velkou devizou je to, že umíme klientům nabízet i nějaké jako alternativní způsoby financování, takže to se nám daří a díky tomu ta práce prostě běží dál. Akorát lépe se prodávají nemovitosti nám ty levnější jo, to asi k tomu.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju. Romane Kasale, úplně stejná otázka. Dám vás tady zase nahlas. 

Roman KASALÝ (realitní makléř, realitní kacelář EVROPA) 

Dobrý den. (???) slyšíme?

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Slyšíme.

Roman KASALÝ (realitní makléř, realitní kacelář EVROPA) 

Tak u mě je ta situace v přístupu ke klientům se nějak moc nezměnila. Já jsem ten výstup, jak ke kupujícím, tak k těm prodávajícím měl nějak nastavený už z dřívějška, a snažím se vždycky chovat k těm klientům k oběma stranám férově, solidně a tak, aby prostě byly obě strany spokojený. Co se u mě změnilo poslední dobou, tak je spíš to, že se mi v posledním roce objevil nový svět sociálních sítí a podpora prodeje přes sociální sítě, takže tam v letošním roce hodně buduju. Hodně se tam, hodně se to pro mě mění a snažím se spíš hledat další cesty než jenom klasickou inzerci na serverech, že by se to nafotilo, udělalo, připravili podklady, který se snažím dělat poctivě, pořádně, ale krom toho, aby jsme, aby se to dostalo k těm lidem i jinýma cestama než jenom těma serverama, ale i přes ty sociální sítě a musím říct, že jsem sám překvapenej, jak je to znát a jaký to má ohlasy.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuji a poslední v tomto kolečku Miroslav Helimann..

Miroslav HELIMANN (realitní makléř (realitní makléř (Reality Helimann) 

Tak u nás taky se to nějakým způsobem mění. A když to srovnám s loňskem, tak se vlastně, to co se nabralo do nabídky, tak se prodalo. Dneska už je to vlastně o daleko důslednější a důkladnější přípravě na tu schůzku s tím prodávajícím a kde s nimi vlastně řešíme, z jakých důvodů to chce prodat, proč, co ho k tomu vede? Tam na místě mu určitě vysvětlujeme, že ta doba prodeje se oproti loňsku, já nevím, prodloužila z nějakých tří týdnů na 2,3,4 měsíce a určitě daleko víc, byť já, nebo my jsme aktivní na sociálních sítích už dlouhou dobu, ale opravdu poslední 4,5 měsíců vlastně od té doby, co jsme začali pozorovat úbytek poptávek vůbec, tak se víc zaměřujeme nebo víc přemýšlíme nad tím marketingem na těch sociálních sítích, protože a to mi asi potvrdí kolegové, sociální sítě ještě pořád dokážou prodat nemovitosti. A já je to jedno, jestli to je dům za 10-15 000 000 anebo byt za 4, ale opravdu se víc přemýšlí nad tím marketingem na těch sociálních sítích a vůbec na tý prezentaci na těch sociálních sítích.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju, mě by zajímalo možná od všech, protože samozřejmě tím, že poklesly poptávky, tzn. je i méně zájemců, méně prohlídek, možná vám i zbyl nějaký volný čas. Čemu ho v tuto chvíli věnujete a teď myslím z hlediska buďto nějakého sebevzdělávání, rodině nebo odpočinku, to je celkem jedno, čemu ten čas v tuto chvíli věnujete. Já začnu Janou v tuhle chvíli, abych to posunul, jestli tam vůbec něco takového je jako, čemu se věnovat, když najednou je tam možná víc prostoru. Možná, jo, já neříkám, že určitě je.

Jana REICH (realitní makléřka, Reich reality) 

Já teda jsem si trošičku teď odpočinula, protože jsem opravdu léto měla celý plný náběrů a já trošku ty náběry dělám jinak, já je opravdu zpracovávám i včetně (???) i včetně jako spousty věcí, takže s těmi nemovitostmi si hodně hraju a mám často nemovitosti, které jsou komplikovanější, právní, nějaký vady a stavební vady, tzn. že opravdu pro mě teď je trošku období, kdy mám větší čas sama na sebe, zklidnit se a nadechnout se na další běh. Nicméně mám nějaký svůj projekt v rámci realit, ale zatím bych ho nerada prozrazovala, (???) zaznamenají.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju, Lucka Tůmová.

Lucie TŮMOVÁ (Findeo reality) 

No je pravda, že nějaký čas trošku navíc je, oproti tomu, co bylo před půl rokem, kdy se prodalo všechno, všechno hned a furt jsme někam běhali, kdy byla jakoby ten boom opravdu velkej, ale není to zase tak, že bychom neměli co dělat. Jo, protože zase je spousta jiných věcí tím, že se to prodává déle, je jakoby třeba víc komunikovat s těma majitelema a tak, takže ono se to nezdá, ono zas ano, nějaký čas volnější je, ale není toho času zase tolik. Zase děláme jiný věci, který třeba předtím jsme nedělali, nebyl na ně čas, určitě poslechnu nějaký podcast, přečíst nějakou knížku, takovýhle věci, trošku někam vzít rodinu, pověnovat se rodině, ale to, co jakoby se ušetří, tím že nezvoní tak často telefony, že není tolik schůzek jako bylo před tím (???), tak zase ten čas se investuje do přepracování těch zakázek. Prostě zase nějaký, prostě další reklamy a takovéhle věci, takže určitě to není tak, že bychom seděli a nudili se, to asi si myslím, že (???)

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Takhle, to jsem ani nečekal, že by se někdo z vás nudil, mě jenom zajímá, čím ten čas využijete. U Iztoka jsem si jistý, že ten se bude dál hrabat ve svých (???) a dalších věcech, takže tam bych ani nepředpokládal, že se něco, že se něco změní nebo?

Iztok TOPLAK (realitní kancelář RE/MAX G8 reality) 

Času není nikdy dost, ale řekněme, teď v posledních 3 měsících, jak ty ceny klesají a nejsou zájemci, tak se víc věnuju(???) že dělám odhady. Nemluvíme jen o zadarmo pro prodej, ale skutečně větší odhady, který zabere, nevím 14 dní, 3 týdny práce na tom. Takže poslední 2 měsíce jsem udělal pár odhadů, které mi sebrala většinu času, takže to není problém. A já bych ještě možná přidal předtím, jak jsme mluvili, co se změnilo. Mezi tím přišla (???) , protože například dneska se rozhoduju, kdy už nabírám nemovitost, když vůbec naberu, co budu dělat, protože před tím, jak se to prodalo, tak se vždycky dá (???) právě letáky, marketing. A dneska, když budu investovat do nemovitosti 50 až 100 000 Kč a pak neprodám, tak je to pro mě je ztráta peněz. Takže podstatné(???), když vůbec naberem, nebo když vůbec budu dělat marketing nebo ten celkový marketing, takže to je ten hlavní rozdíl v tom prodeji, ale kdyby se přidal, že já se stále vzdělávám, stále studuji, stále dělám analýzy, takže to není rozdíl. Možná teďka dělám častěji, protože sleduji, co se děje, a chceme každý měsíc, bude ještě pokles nebo nebude pokles, takže pokles je a bude.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Super děkuju. U Davida Skácela je tam nějaká, je tam nějaký volnější čas, který je vyplněný něčím?

David SKÁCEL (realitní makléř, NEXT Reality Anglická) 

Tak samozřejmě s tím úbytkem poptávek, řekněme, nám trošku přibylo toho volnějšího času tím, že nejezdíme tolik po těch prohlídkách atd. snažíme se to právě vykompenzovat těmi náběry.(???) v takové míře jako dřív nebo ty prohlídky nerealizujeme tak často, tak samozřejmě věnujeme ten čas zejména náběru, hledíme docela jako dopředu, co se týče vzdělávání. Nás, jako vlastních lidí tady na pobočce, takže hodně investujeme teď času do vzdělávání, do různých školení a obecně, jak tady zmínil kolega do nějakýho, řekněme, remarketingu těch nemovitostí stávajících a jednání s klienty o nějaké změně cenotvorby atd.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju. Roman Kasalý o tom nějakým způsobem mluvil, ale jestli ještě něco chce dodat.

Roman KASALÝ (realitní makléř, realitní kacelář EVROPA) 

Dobrý den, tak u mě ten relax si myslím, že je důležitej a ten odpočinek taky. Mimochodem teď jsem se v neděli vrátil se 110 makléři v naši kanceláři jsme byli za odměnu ve Vietnamu, takže to už samo o sobě ten relax dodá a ty síly do dalších sil určitě nabydou, ale ve volném čase prostě se teď snažím opravdu se zdokonalit v těch programech na sociální sítě, a v těhle velkých věcech, který určitě budou potřeb, který jsou prostě znát na těch prodejích, ten stálý styk s klientama se nemění. Ten prostě mám průběžně nebo snažím se ho dělat průběžně a tam si myslím, že to je povinnost každého makléře a měl by to dělat pořád, ne jestli má víc nebo míň práce. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju. Miroslave? Vy to máte ještě s řízením kanceláře, takže to je práce s lidma ještě daleko větší.

Miroslav HELIMANN (realitní makléř (realitní makléř (Reality Helimann) 

Je tam toho času je pravda, že toho času je teďka o trošku víc. Nicméně jak jste říkal, řídit lidi, já mám naštěstí tu výhodu, že mám kolem sebe fakt jakoby skvělý lidi, co jsou v uvozovkách, samostatné jednotky, takže toho času teďka, že se nejezdí tolik na prohlídky, mám o malinko o malilinko víc. A využívám ho nějakým způsobem samozřejmě být s rodinou víc. Asi většina z vás ví, že mám lovecký psy, takže těm se věnuju, do toho jsem aktivně začal teďka dělat bojový sporty a prostě samozřejmě nějaký to vzdělávání. A ale furt je co dělat i v té kanceláři.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju. Michale kromě malého přírůstku, máš tam ještě něco dalšího, čemu se teď věnuješ?

Michal Souček (QARA reality) 

Teda u mě je to asi specifický tím, že já jsem se jako vždycky věnoval jako dvěma hlavním činnostem, a to je Qara a reality a já jsem jako většinu nemovitostí vlastně ani nabíral. Takže jako já mám v nabídce jako konstantně třeba, 3-5 teďka mám možná 7 nemovitostí, a takže u mě se jako v tomhle ohledu nic nezměnilo, protože to, co vlastně potvrzuju to, co říkali kolegové, hlavně možná jako Iztok velmi správně, že já se teď mnohem více rozhoduju jakou nemovitost vůbec jako nabrat do nabídky a ten rozdíl, abych jenom odpověděl na tu otázku, na kterou jsem neodpovídal, tak je v tom, že vlastně loni jsem se dohodl s 10 klientů ze všema 10 a letos nebo teďka je to třeba se 3, se 4, takže je to o tom právě, jestli jako jsme v harmonii ohledně prodejní ceny nebo ne, takže u mně se v tomhle ohledu nic jako nezměnilo, protože prohlídek mám pořád, dá se říct, stejně. Nepočítám teda ten jako boom, co byl loňský rok, ale jako volnej čas vlastně nemám. A když ho mám, tak ho mám přesně vymezený a tam se věnuju hlavně rodině a jinak jako do svého pracovního času počítám samozřejmě vzdělávání a nějaký sport, takže akorát bych potřeboval trošku víc hodin v tom jednotlivém dnu a(???)

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Promiň, že tě přerušuju, já jsem právě schválně nekomentoval Iztoka s tím, kolik těch náběrů nebo že to je strašně důležité dneska pracovat s tím, co vlastně nabrat a co nenabrat? No, protože to byla jedna z mých dalších otázek, kompletně na všechny, protože mě samozřejmě zajímá. A ty jsi už odpověděl v tuto chvíli, protože jsi říkal, že loni 10 z 10, dneska tak jako 3,4 z 10 a ostatní nevezmeš, protože ty náklady na ten náběr, na tu zakázku kompletní, mluvili jste o tom všichni, jsou relativně veliké. Jano, u tebe nebo u vás stává se, že vůbec tu zakázku nevezmete, nebo dnes asi v minulosti to nebylo a teď?

Jana REICH (realitní makléřka, Reich reality) 

Já teda musím říct, že se mi to stalo i v minulosti, protože já mám teda jako 3 věci, který se s klientem musím jakoby shodnou. První věc je, že cena nemovitosti a druhá vlastně částka, za kterou budu pro toho klienta pracovat, ať už je to prostě nějaká, podle toho, jaký vlastně práci pro toho klienta budu dělat, a třetí je samozřejmě, jestli se my jako shodneme jako povahou, protože s těma klientama opravdu trávíme hodně času. A když se vyskytnou nějaké nastalé problémy nebo cokoliv, tak my musíme vědět, že s tím klientem jsme schopný jako jednat tzn. že dříve jsem se s některými klienty vlastně ani nepobavila o ceně ani o výši provize, ale vlastně tím, že jsme se neshodli povahově, věděla jsem, že to nebude fungovat, takže jsem se s ním rozloučila. Dnes často pak byla doba vlastně, kdy klienti chtěli smlouvat peníze, které vlastně, za které vlastně nás platili. A dneska bych řekla, že se častokrát neshodneme na té prodejní ceně, tzn. že pro mě, můžu říct je skoro každá druhá zakázka znamená, jestli do toho vůbec chci jít, a pro mě je teda ještě důležité, aby ten klient vlastně nějakým tam se se mnou shodnul na prezentaci té nemovitosti, protože pro mě je to taky vizitka a klient, který řekne, tohle nemusíme dělat, tam to nemusíme dělat, tak pro mě je to zásadní rozhodnutí toho, jestli s tím klientem chci pracovat, protože dneska se opravdu musíme, fakt zvážit, jak tu nemovitost prezentovat, abychom vůbec na realitním trhu s touto nemovitostí obstáli.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Úplně stejná otázka na Davida Skácela u vás osobně nebo na pobočce už je taky pravidlem, že si vybíráte, jako jste si vybírali předtím, ale teďko možná ještě důkladněji.

David SKÁCEL (realitní makléř, NEXT Reality Anglická) 

Také je to, jak řekla kolegyně Jana, jako v 90 % případů si dovolím říct, že je to takové o takovým tom té empatii my versus ten klient nebo taková nějaká chemie tam musí prostě, nějaká symbióza vzájemná. Já trošku kolegyni závidím, ona tu v úvodu řekla takovou věc, že má docela pokorný klienty, co se týče nastavování nebo toho cenových očekávání, my teď poslední dobou přesto, že ten mírný pokles všichni víme, že se děje, cenový. V té Praze nevím, jak ale když zabrousím třeba Středočeský kraj atd. tak se spíš jako potýkáme, možná máme nejenom smůlu s klienty, kteří prostě si představují, jako přemrštěný ceny za ty jejich nemovitosti. A takže je to především o tom se sladit a jak na té ceně, tak na té odměně, na de facto způsobu té prezentace samozřejmě, ale sladit se lidsky nějakým způsobem, prostě budeme spolu komunikovat atd. a jak si sedneme. A já chci jenom říct, že prostě za nás teď potýkáme se s tím, že největší ta práce je vždycky dostat toho klienta na ten cenovej kompromis, kde se prostě shodneme na nějaký rozumný ceně, takže vybíráme si samozřejmě, nejdeme do všeho. Nejdeme do všeho, když tam ta shoda s tím klientem není, tak netlačíme ho samozřejmě do toho, aby nějaká proběhla, aby bylo po našem, je to samozřejmě rozhodnutí každého, ale nejdeme do všeho, když ty podmínky prostě se jako nepotkají. Řeknu takhle.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

(???) ty náklady přece jenom na tu zakázku jsou v řádu u někoho tisíců, ale spíš desetitisíců korun, je na to omezená doba 6 měsíců, což v současné době možná už vůbec nemusí stačit. Věnuje, začínáte se věnovat i teď možná na Miroslava ještě i poptávkám, tzn. nejenom strana prodávající, ale i strana poptávající? Je tam nějakej, je tam nějaká změna v chování těch lidí, nebo ještě se vlastně nic neděje? 

Miroslav HELIMANN (realitní makléř (realitní makléř (Reality Helimann) 

No, my jsme s poptávkami pracovali už vlastně od založení eseróčka, ale posledních 6,7 měsíců opravdu pokud klient nás osloví, aby jsme mu vyhledali nemovitost. A už se to stává častěji než, protože většina lidí nemusí mít tolik času hledat nemovitosti. A to, co už některý nabídky jsou opravdu zveřejněný, tak prostě chtějí něco pro ně exkluzivního, pro ně zajímavýho, tak určitě pracujeme s poptávkami daleko víc, než jsme pracovali třeba loni, to jako určitě. Vždycky se musíme domluvit, co hledá, v jaký lokalitě, je tam nějaký cenový rozpětí, ale co je důležitý, tak samozřejmě a musíme to mít všechno v písemné formě, protože jako jak se to dělávalo dřív, třeba 4,5 let zpátky, kdy jste hledal, když se hledalo pro klienta, aspoň co já mám jakoby ze zkušenosti, jenom jako že se něco najde. To ne, dneska už to musí být jasně daná forma a musíme to mít zasmluvněný.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Lucie ve Findeu pracujete s poptávkami dneska? Pracovali jste a začali jste pracovat? 

Lucie TŮMOVÁ (Findeo reality) 

Pracovali jsme. Je to vždycky samozřejmě záleží, jaká je zrovna situace na tom trhu, to si neříkejme, že ne, ale to tak prostě je. Je pravda, že teď se těm poptávkám věnujeme víc, nicméně stále tou naší klientelou jsou převážně prodávající.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

A mě ta úplně stejná otázka zajímá u Michala Součka. Tam si nejsem vůbec jistý, jestli Michale funguješ i v rámci poptávek? 

Michal Souček (QARA reality) 

Já osobně ne. Já si vystačím s klienty, kteří prodávají, nicméně pokud mám fakt jako zásadní poptávku pro někoho, s kým už jsem spolupracoval, tak vlastně jako odjakživa je to zasmluvněná a placená poptávka, tzn. většinou v rámci našich procesů to zvládají kolegové z týmu naprosto skvěle, takže já osobně se poptávkám nevěnuju, ale dneska tak používáme nějaký aplikace na vyhledávání nemovitostí hromadný, ale to, co vlastně říkal Mirek, tak je to jako to zásadní pro mě vždycky bylo, že když už jako bych měl vyhledávat nemovitost, tak to musí být zasmluvněná a placená poptávka. Zaprvé, abych i na tom trhu v loňským roce byl schopný být pro makléře protistrany zajímavý, protože pokud bych po něm chtěl ještě nějakou jako část odměny, tak bych zajímavý nebyl. Ale přijde mi to prostě úplně normální, když pro někoho budu pracovat, tak pro něj nebudu pracovat zadarmo, ale říkám, já osobně na to prostor nemám, ale samozřejmě poptávky děláme v rámci mého týmu. Ale jak říkala Lucka, úplně stejně prostě, jako (???) byznys pořád jako jsou prodávající.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Jirko, zeptám se tebe, vidíme z hlediska marketingových čísel nějaké změny chování, ať poptávajících, hledajících v rámci Prahy, za poslední období?

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Tak samozřejmě. Oni teda vlastně všichni makléři, kteří jsou dneska připojení na zoom, tak víceméně všichni řekli, že poptávek na prodej ubylo. Poptávek na pronájem je řádově víc. V podstatě z těch čísel, co máme k dispozici to vypadá, že na 1 prodej odpovídá třeba 20 pronájmu u nás na reality iDNES. A odpovídá tomu i nejenom poptávanost, která je daná standartní nabídkou a dostupností financí, ale i tou hledaností, to znamená vůlí lidí vůbec si hledat něco k prodeji. Takže uvidíme, co přinesou další měsíce, protože ta změna byla poměrně rychlá z toho, co se dělo loni a co je letos, tak uvidíme, co bude, to nikdo neví.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

A možná úplně poslední otázka na kompletně všechny a začnu Romanem. Co očekáváte v následujícím období, tzn. do Vánoc, stane se ještě něco zásadního?

Roman KASALÝ (realitní makléř, realitní kacelář EVROPA) 

Do Vánoc, já si myslím, že teď se nějaké velké změny dít nebudou. Čekám tak jako to bylo doteď. Stejně jako každý podzim, když se blíží Vánoce, tak opadání zájemců před těma svátkama, v momentě, když se začne dělat horší počasí, tak se všeobecně míň poptává po prohlídkách a celkově ten zájem je menší, ale jinak nějací (???) teď do vánoc nečekám. 

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Ta stejná otázka na Davida Skácela.

David SKÁCEL (realitní makléř, NEXT Reality Anglická) 

Tak já osobně si myslím, že taky do Vánoc je to docela už jenom krátká doba, kdy asi nějaké jako zásadní změny nelze očekávat, nicméně ať už jsou Vánoce tady a odpočíváme všichni tak nějak. Pro mě osobně i z pohledu toho byznysu ten vánoční čas je tak jako útlum. U nás to srovnáváme třeba s letními prázdninami, kdy jsou lidé na dovolených atd. je tedy práce míň, dokončuje se jenom, to co je rozdělaný, takže kéž už Vánoce jsou tady a trošku si odpočineme všichni. Neočekávám žádnou změnu do Vánoc.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Iztoku?

Iztok TOPLAK (realitní kancelář RE/MAX G8 reality) 

Tak do Vánoc už v podstatě statistiku máme, protože to, co dneska jsme sjednali, tak bude převedeno do Vánoc, pak už nic, takže já už mám statistiku pokles 3 % v porovnání s předešlým čtvrtletím. A ty statistiky my musíme brát relativně, protože teďka je to zajímavý, jak je pokles já vidím, že ten pokles v třetím čtvrtletí je podstatné, to co jsme sjednali v druhém čtvrtletí, co byl první ten to pád poklesu inflace, takže statistiku musíme teď, že jak je pokles přečíst správně, ale když tak se podívám, to co teďka uděláme do Vánoc, tak to bude v prvním čtvrtletí. Tak všechny zakázky, co dneska nabereme, budeme realizovat až v příštím čtvrtletí, všechny zakázky, to nevím, sjednáme teďka rezervace za měsíc už bude realizovaný příští rok. Z pohledu statistiky a mojí prognózy podle křivek, které se teďka v těch statistikách vyvíjí pokles je stejný, jak byl dřív nárůst, po čtvrtletí, tzn. 3 % plus, minus po segmentu a 3 % každý čtvrtletí teďka pokles a myslím, že to bude pokračovat ještě aspoň půl roku, a uvidíme, co přinese (???), protože nárůst cen za poslední 2 roky byl 5,50 % na (???) jsme to za 20 % a pořád budou nějaký normální ceně. Mluvíme o second hand, bude víc cítit panelový, před rekonstrukcí atd., ale ten vývoj asi možná před Vánocemi se to zastaví, v lednu bude klid, pak zase něco se stane, záleží, co udělá národní banka.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Já jsem si měl Iztoka nechat na konec, protože víceméně po něm už víme, že bude (???), co bude v následujícím kvartálu, takže je to takový složitější vždycky, ale ne jako díky moc, protože ty data, který má Iztok, jsou velmi velmi zajímavé a my s nima spolu i rádi pracujeme, protože většinou odpovídají naprosto tomu, co se bude dít. Lucko očekáváte vy něco, co se stane ještě do Vánoc, kromě toho, že nebudou vánoční prázdniny a lidi přestanou hledat. A doufají, že si všichni odpočinou.

Lucie TŮMOVÁ (Findeo reality) 

Ještě budou podzimní prázdniny, že jo, no vzhledem k tomu, že do Vánoc jsou 2 měsíce, tak asi nic jako zásadního, celkově, že by se stalo asi neočekávám v nějakých dvou měsících. Myslím si, že teď asi tak nějak jako bude pokračovat ten trend, co je teď, nějaký mírný, ale myslím si, že jako opravdu mírnej pokles cen, pokud se bavíme jako konkrétně o bytech v Praze. Trošičku jinak. Nicméně lidi trošičku budou mít čas jakoby, když to řeknu, vstřebat to, co se děje teďka jo, protože teď se toho za relativně krátkou dobu stalo strašně moc, což samozřejmě těch vstupů tam je jakoby mnohem víc než je normálně. Jo, prostě je tady spousta různých věcí, úroky, Ukrajina, energie, prostě nakupilo se to, ty lidi jsou v podstatě, když to zjednoduším, v šoku a neví, co se děje, takže trošičku se to zklidní. Ty lidi to vstřebají, nějak se s tím jakoby srovnají a myslím si, že pomaličku po začátku roku by se to mohlo pomalinku zase vracet, Jak to bylo dřív. Ono samo o sobě ani ty úroky jako 7 % je to samozřejmě jako šílený zásah (???), když víme, že před rokem byly prostě 2 procenta, peníze zadarmo. Nicméně jako 2 procenta taky není normální úrok, že. Standardně je normální úrok nějakých 5 % to, že jsme se jako rozmazlili a že jsme si užívali peníze zadarmo, je (???) je potřeba to v té hlavě trošičku přepnout. Prostě se zase blížíme nějakým normálu trošičku. Přestát tady ten výkyv a nějak se to ustálí a zase se pojede dál, lidi potřebujou bydlet furt, takže si nemyslím, že jako by měl být nějaký velký průšvih, že by prostě makléři měli umírat hlady nebo něco takového. Asi se trh pročistí, což jako jedině dobře, možná lepší tahle ta krize, než nějaké o realitním zákonu, který vlastně ve finále jako nic moc nezměnil. Takže ty, co začnou přemýšlet dělat obchod jinak, protože začínala v době, kdy se prodávalo všechno tak to umí každý, to jako v podstatě jste nemuseli být makléř, prostě jste dali inzerát a prodali jste. Teď se ukáže, kdo opravdu umí obchodovat. Kdo je obchodník, kdo umí pracovat s těma klientama, takže trošičku se to pročistí, lidi se srovnají s tou situací, co je kolem, ať už to jsou úroky, energie, jedno s druhým a zase se pojede dál.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Jana je na řadě teď.

Jana REICH (realitní makléřka, Reich reality) 

Já s kolegy souhlasím, spíš mě zajímá, jako se budou vyvíjet vlastně v Praze byty developerů, kteří vlastně jako stále vyčkávají s těma vlastně jejich levnýma úrokovýma sazbama, kde vlastně oni sami vidí, že ty nemovitosti nemůžou některak zlevňovat, protože ty stavební materiály opravdu šly nahoru, takže se myslím, že často s realitním trhem, jde i vlastně ten trh stavební. Takže uvidíme podle těch cen na stavbách, na zaměstnancích, různých stavebních firem, jak se to bude vyvíjet, protože i to má vlastně vliv na vývoj trhu, myslím si, že lidé jsou teď hodně zmatení, hodně budou diskutovat s hypotečními specialisty, hodně lidí vlastně nerozumí té situaci. Neví, že se třeba dá i vyjednat úvěrový sazby, který pak třeba klesnou v průběhu fixace, že je potřeba vybírat opravdu z těch TOP hráčů v hypotékách a vyjednat třeba si lepší cenu a zároveň nebo úrokovou sazbu, a lepší pak i koupi nemovitosti, kdy i teď, byť ta nemovitosti je drahá, tak možná pro ně bude v důsledku několika let pak výhodnější koupit. No a jak se to rozhýbe, myslím si, že se to nejvíc rozhýbe na začátku roku, kdy klienti vlastně jezdí po příbuzných mezi regiony a ti lidé mezi sebou o těchto věcech mluví. Že si myslím, že ti lidé si o Vánocích o tom popovídají a standardně v lednu zase vznikají další náběrové schůzky a další prodeje.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Super, děkuju. Michale. Mimochodem, myslíš že budou taky končit nějaký makléři?

Michal Souček (QARA reality) 

Ale jo, myslím si, že určitě, protože my jsme se o tom bavili zrovna nedávno, kolik makléřů zhruba se jako v těch posledních dvou letech dělalo nějaký rezervy a všichni jsme se shodli na tom, že jich jako moc nebylo. A to je samozřejmě jako chyba, takže myslím si, že to nebude jako pro makléře dobrý, to nebude nic zásadního, já bych si naopak jako spíš přál, aby naši klienti byli v pohodě, protože pokud naši klienti budou v pohodě, tak budou i makléři v pohodě. Ale nevím, myslím si, že jako určitě jako spousta makléřů to neustojí, protože prostě nemají kde brát a ta jejich služba nebo ten jejich servis není na takový úrovni, aby měli vybudovaný jako dostatečný zázemí pro to, aby se na ně klienti obraceli i v těch jako blbejch dobách, protože ten jako plošný pokles tam jako bude stoprocentní.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Děkuju, na závěr Miroslav nebo ne na úplný závěr, ale na závěr bude úplně někdo jinej.

Miroslav HELIMANN (realitní makléř (realitní makléř (Reality Helimann) 

A já už si nemyslím, že do konce roku se stane něco zásadního. Já to vidím stejně jako, co říkali kolegové a, co říkal teď Michal, že spousta má nebo většina nebo pár makléřů, co nemají rezervy tak a nevytvářeli si je tak, skončej. Souhlasím s Luckou, že ten, jak říkala, že se lidi zvyknou, na v uvozovkách na tu drahotu, energie, inflace, všechno a já jediný, co bych si já za sebe přál, aby jsme se dostali zase s hypotékama někde kolem na tu psychologickou hranici pěti procent úrokový sazby a už se to zase rozjede, tak jak to třeba mohlo být koncem roku. A začátkem ještě letošního, protože přece jenom, když se říká v médií, že 7 % hypoteční úvěry, tak lidi jsou z toho zmasírovaní, ale tuším, že to říkala Jana, že schopní poradci jsou vyjednat daleko lepší sazbu, byť jsem se bavil třeba i já se svým kolegou, co nám dělá hypotéky, tak teď jsme vyjednávali 5,65 a je to jenom mediální masáž. Takže to bych přál. Jinak bych chtěl popřát všem kolegům, ať se jim daří a ať mají spokojený klienty, jak kupující, tak prodávající a na nějaký akci se brzy uvidíme.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Moc děkuju, a Jirko, vidíš ty tam nějakej v rámci marketingu, v rámci klientů a chování klientů, nějakou změnu, co by se mohla nastat v průběhu roku, protože já vím, že prostě v létě nenastalo to, co jsme všichni čekali teda.

Jiří Knechtl (marketingový ředitel Reality.iDNES) 

Ale víš, že jsme se o tom bavili několikrát, že tohle to je takový věštění, co bude, co nebude. Když přišel COVID, všichni jsme čekali, že nemovitosti zlevní, to se nestalo. Teď vypukla válka (???) se takový hypoteční úvěry. A nikdo to nečekal, nikdo to nepředpovídal. Všichni vždycky jenom komentují to, co bylo, nikoliv to, co bude, kdyby to někdo věděl tak by asi nedělal realitního makléře. A já si myslím, že tenhle rok se toho už asi moc nestane. Narovinu, že se všichni tak nějak těší na Vánoce, na ten klid, kterej doufáme všichni, že nějak bude. A co bude příští rok, jestli budou hypotéky, tak drahý jako teď nebo jestli budou nad tím normálem, který by měl být, jako jsou teďko, tak asi nemůžeme čekat nějaký příliš velký oživení trhu.

Petr MAKOVSKÝ (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz) 

Doufejme, že se nám to, ale aspoň trošku podaří, že ty kvalitní realitní makléři přežijí, že mají dostatečné rezervy. Myslím si, že realitní makléři budou muset tu práci dělat možná ještě více profesionální než jí dělali, protože těch zájemců dlouhodobě možná v nějakém dlouhodobějším horizontu nebude tolik. Každopádně, já bych vám chtěl všem poděkovat za dnešní diskuzi, díky moc, přeji krásný zbytek, v tuto chvíli října. Krásný předadvent, pak advent, Vánoce, odpočiňme si všichni a třeba se potkáme na realitním plese 20. ledna v Praze v Obecním domě. Mějte se krásně a děkuju moc, nashledanou..