18.7.2022 15:58

Jak se stát nejlepším realitním makléřem od A do Z - 4. díl

Jak se stát nejlepším realitním makléřem od A do Z - 4. díl

Ve čtvrtém dílu našeho pořadu, který připravujeme ve spolupráci s Reality.iDNES.cz jsme se vzdělávali. Moderátorka pořadu Monika Lukášová a ředitelka projektu Realiťák roku se pro účely seriálu rozhodla stát realitní makléřkou. A protože jde o živnost vázanou, je třeba patřičné vzdělání, praxe či zkouška odborné způsobilosti. A na tu je třeba se připravit. Proto Monika prošla celou akademií od Realitního vzdělávacího institutu. Jak akademie probíhá, co můžete čekat se dozvíte v následujícím videu.

 

Monika LUKÁŠOVÁ 

První den Realitní akademie. Moje první školení. A je tady se mnou Ondra Jaroš, školitel. A téma dnešního dne je, jak nabírat nemovitosti, jaké jsou zdroje nemovitostí. Ondro, kde?

Ondřej JAROŠ 

To máme na celý den. Dneska se vlastně budeme bavit o nějakých 10, 11 zdrojích nemovitostí, kterýma se dá získat nemovitost, takže slova typu nejsou nemovitosti, není kde brát. Zase jsme u toho, že jsou makléři, který mají přehršel nemovitostí a jsou makléři, který jich mají nedostatek. Otázka zní proč, protože neumějí hledat.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Co makléři podceňují, nebo jaký zdroj nemovitostí podceňují, abych se správně zeptala?

Ondřej JAROŠ 

Za mě nejvíc podceňují práci s klientem, databázi klientů a sociální sítě, kde si myslím, že jsou velký mezery a tohle jsou 2 faktory, ze kterých jde získávat pravidelně a standardně nemovitosti.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Ty seš zkušené realitní makléř také a co tobě nejvíc funguje?

Ondřej JAROŠ 

Databáze klientů a Facebook.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Dneska začala výroční desátá realitní akademie, kterou pořádá realitní vzdělávací institut a já jsem si tady pozvala ke krátkému rozhovoru Ondru Jaroše z realitního vzdělávacího institutu. Mám na tebe Ondro pár otázek. Jsem úplně začínající realitní makléř, nebo ráda bych byla realitní makléř, přihlásila jsem se na vaší akademii, co můžu očekávat?

Ondřej JAROŠ 

Dobrý den. Ta akademie je vlastně vytvořená tak, aby makléř, úplný nováček, který k nám přijde, tak aby akademii opustil tak, že ví, co má dělat a jak má fungovat, abysme tu profesi dostali na nějakou úroveň, na který si zaslouží bejt. Takže my tady řešíme od zdrojů nemovitosti, který tady zrovna dneska školíme, po katastr, po právní věci, pro exekuce, po prohlídky, po náběr nemovitosti, prostě ten makléř projde kompletně vším, aby ve chvíli, kdy tedy po třináctidenní akademii skončil, aby mohli jít do terénu a neudělal nějaký průšvih a dělal to na nějaký top úrovni.

Monika LUKÁŠOVÁ

Tak, aby mohl jít- makléř do terénu, musí mít zkoušky, takže když absolvuje realitní akademii, nejenom, že má ty znalosti, o kterých jsi mluvil, ale je připravený i na tyhle zkoušky.

Ondřej JAROŠ 

Součástí akademie je závěrečná zkouška, tzn., že my vlastně v průběhu akademie toho účastníka připravujeme na tu danou zkoušku, kterou po tom třináctidenní školení on se jí zúčastní a měl by být připravený tak, aby tu zkoušku dal a mohl vykonávat tu činnost toho makléře.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Super. Skvělý. A na druhou stranu viděla jsem v řadách studentů, kolegů, že jsou tam i zkušení makléři, takže obráceně, jsem zkušený makléř, podnikám v realitách x let, ale stejně jsem se přihlásila na realitní akademii, co můžu očekávat, co mi to přinese, najdou se tam ještě nějaké jakoby novinky, nebo něco, nějaké praktické rady, které zužitkuji.

Ondřej JAROŠ 

Troufnu si říct nohama na zemi, že ano, protože se k nám hlásí makléři, který to dělají třeba 5, 10 let a velice schopní makléři, třeba Adam Šimoník, který u vás vyhrál v realiťáka, tak byl u nás, a jeho reference mě moc těšili, protože on samozřejmě říkal to, myslím si, že všechno vím, ale vlastně jsem se i tak něco naučil a něco mi to dalo, takže ta akademie je tak pestrá, že není možný, aby makléř po 15 letech si neodnesl něco, co třeba nevěděl, protože my tady fakt řešíme exekuce do hloubky, exekuce, ty katastry, furt se to mění, zákon atd., takže i zdroje nemovitostí, makléř si myslí po 5 letech, že ví jakoby všechno, ale není tomu tak, takže odpověď, jestli věřím tomu a ty reakce jsou takový, že ano, i zkušený makléřům ta akademie něco dá. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Kolik dní akademie trvá, kolik školitelů se tady vystřídá během těch dní.

Ondřej JAROŠ 

Akademie trvá, jak jsem zmínil, 13 dní, vlastně 13 školících dní, což je 13 různých témat, vystřídá se na tom 9 školitelů a je potřeba říct, že ty školitele jsme vybírali, protože se nám hlásilo jako dost lidí, co jsme byli rádi. Ale jsou to lidi, který to téma, který škole, tak aktivně dělají. Nemáme tady žádný praktiky a nemáme tady lidi, který by před 15 lety dělali právo a teď ho školí, takže jsou to lidi, který aktivně v tom tématu chodí, vědí ty jeho novinky, a proto to můžou přinést na ty makléře. Myslím si, že pardon, že i to je, a za to jsem moc rád, že třetí nebo čtvrtou akademii po sobě máme úplně kompletně vyprodanou tak, že nám bylo třeba 5, 10 lidí, kterým musíme vypsat buď nějaký termín a teď to řešíme. A myslím si, že jeden z důvodů je ten, že to školí lidi, který vědí o čem mluví a ti makléři si to mezi s sebou předávají, je to stejný jak u klientů, když děláte dobrou službu, tak klienti si to mezi s sebou řeknou. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Možná poslední otázka nebo předposlední, teď mě ještě napadla další. Dáš dohromady všechny ty témata.

Ondřej JAROŠ  

Ty vado, to jste měli na to připravit. Já si nepamatuji, co jsem ráno snídal. Zdroje nemovitostí, katastr nemovitostí, jak pracovat efektivně s poptávkou, Facebook, marketing, online jak uzavírat smlouvy výhradně, Olda (???), teď bych nechtěl občanský zákoník. Míra platil exekuce, insolvence, nevím, jak se přesně jmenují ty témata, psychologii prodeje máme, typologii prodeje máme. Doufám, že jsem na nikoho nezapomněl. Cenotvorbu máme. Takže tady ty, myslím si, že jsem vyjmenoval tak 80, 90 %. Na něco jsem možná zapomněl.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Super. Děkuju. To byla poslední otázka. Ondro, já ti děkuju moc. Já nepatřím ani do té první skupiny, ani do té druhé skupiny, já nejsem ani začínající makléř, ani zkušený makléř, já jsem z Projektu Realiťák kroků a já jsem sama zvědavá, co to přinese mně, jaký mi to vnese pohled na tu práci těch realitních makléřů, na ty jejich znalosti, samozřejmě to potom shrnu v nějakém závěrečném videu.

Ondřej JAROŠ 

Super, já budu moc rád za zpětnou vazbu právě u člověka, kterej v tom není, jestli to pro tebe bylo zajímavý, jestli ti něco jako dalo, kdyby jsi do těch realit šla. A i u těch lidí budeš vlastně s těma lidma, protože ty s náma budeš tu akademii absolvovat celou, tak to budu rád za nějakou zpětnou vazbu určitě.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Já se na to moc těším.

Ondřej JAROŠ 

Já taky. Outdoorovou reklamu. Jak? Billboardy. Fungujou? Jako že zavolají lidi, dobrý den, viděl jsem váš billboard, chci prodat nemovitost. 

Petra WÖLFLOVÁ 

Já jsem na billboard nabrala asi 2 nemovitosti, takže v podstatě to bylo ve spojení s tou soutěží Realiťák roku, ale opravdu mi na billboard zavolali dva klienti.

Ondřej JAROŠ 

Vy jste vyhrála Realiťák roku jeden ročník.

Petra WÖLFLOVÁ 

Už loni.

Ondřej JAROŠ  

To je ještě čerstvý. Takže jste z toho získala nemovitosti a máte to někde na hlavní silnici, nebo někde u vás v lokalitě?

Petra WÖLFLOVÁ 

Jo jo, my máme vlastně na těch hlavních tazích, takže vždycky to mám v nějakých jako (???), prostě že mám těch billboardů víc, třeba měsíc dva a pak se to zase třeba jako zredukuje na jeden a měním ty kampaně...

Ondřej JAROŠ 

A to jsem se chtěl zeptal, co na těch billboardech sdělujete, protože to je strašně důležitá jakoby věc. 

Petra WÖLFLOVÁ  

Tadyhle zrovna tyhle ty konkrétní billboardy, o kterých mluvím, že by opravdu na to reálný člověk zavolal, tak jsem propagovala vyloženě svoje jméno, svoji (???), svoji značku jako Petra Wölflová. 

Ondřej JAROŠ 

A bylo tam jako něco, doporučte mi nemovitost, nebo takový to, jsem vaše makléřka v této lokalitě? 

Petra WÖLFLOVÁ

Já jsem (???) chlubící billboard, jako že teda jsem vyhrála... 

Ondřej JAROŠ 

Makléřka roku. Super. To je jako za mě to nejvíc, co může být. Nám odchází e-mail všem prodávajícím, který rok předtím prodali, pozor do 31. 1., nevím, kolik mám dnů, musíte zaplatit daň z nemovitosti. Pokud budete potřebovat pomoc s vyplněním, neváhejte se na nás obrátit. Těch lidí, co píše, protože oni neví, ty lidi zapomněli, že to mají zaplatit, ty lidi neví, jak se to dělá. My jim samozřejmě zdarma pomůžeme, nám to stojí čas a peníze, peníze ne, čas, protože ten formulář už je jednoduchý, takže zastavte se v kanceláři, my vám to pomůžeme vyplnit, jako už to máme předpřipravený pro ty lidi a řekneme jim, kam mají jít a vlastně po nich nic nechceme. V tu chvíli ze statistiky nejvíc doporučení, třeba z té databáze, máme po rozeslání tady drahý nemovitosti. Když to vez statisticky, jako že rozešleme narozeniny, rozešleme svátek, rozešleme nový rok, rozešleme daň z nemovitosti, tak z tohohle nám se pak vrátí nejvíc lidí, protože oni prostě berou jako obrovskou přidanou hodnotu, my jsme jim pomohli a co za to chcete, nic za to nechcete, jste náš klient, pokud byste chtěl samozřejmě nějaký právní služby, tak to je něco jinýho, zas aby vás ty lidi nežrali zaživa. A tohle zabralo makléři 5 minut, nebo asistence a může s tím fungovat. A teď, jestli tenhle ten člověk během, vám tam přijde 30 lidí do tý kanceláře, nebo po telefonu jim pomůžete a tenhle ten člověk, jestli během měsíce, dvou, max tří potká někoho na prodej nemovitosti, tak mi věřte, že vás doporučí. Jestli jste udělali obchodí, já nevím, v březnu, za rok ten člověk má platit daň, když se mu neozvete, nenapíšete, neporadíte mu, proč by měl v lednu dalšího roku, když mu někdo řekne, si vzpomenout na vás. Ano, i to se stane, že řekne, jo, já jsem před 2 lety prodával, byl to dobrý makléř, jasně, že jo, ale ten zájem tou neaktivností z vaší strany upadá. A potom, když to chcete vyšperkovat, tak přesně, jestli mám nějaký klienty, mám pár investorů, nebo pár třeba tipařů, kteří mně dohazujou nemovitosti, který cíleně pro mě hledají nemovitosti, tak jim třeba nechám do kanceláře poslat dárkový koš, nebo víno, nebo něco takovýho, domů, už to dostáváte trošičku na jinej level. Myslíte si, že ten člověk půjde někdy někam jinam? Dostává peníze, když se bavím o tipaři. Každý narozeniny si na něj vzpomenu, pošlu mu nějaký dárkový koš, nebo vím, že má rád tohle to víno, nebo se občas za ním zastavím. Takhle se dělá byznys.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Já jsem poprosila spolužáka, kolegu, prostě účastníka realitní akademie a mám na něj pár otázek, ale nejdřív poprosím, představíte se mi, vůbec neznám vás, jak se jmenujete, odkud jste, z jaké Realitní kanceláře?

Tomáš NOVOTNÝ 

Tak já jsem Tomáš Novotný, jsem z Třebíče jsem tady společně s kolegy Veronikou Kubíčkovou a Matějem Křečkem, máme soukromou realitku, v podstatě 2 roky, v realitách ale působíme, dejme tomu, 3, 4 rok, protože původem jsme z financí, ale líbilo se nám vždycky propojení tý finanční realitní sféry, tak jsme to využili.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Říkáte, že působíte na trhu zhruba 2 roky, přihlásil jste se do Realitní akademie. Co od akademie očekáváte, co očekáváte, že vám to přinese, s čím chcete odejít?

Tomáš NOVOTNÝ 

Určitě očekáváme posun na nějaký vyšší level, protože určitě v Třebíči se nám třeba nelíbí, jak to některý realitky dělají a my jsme se chtěli hlavně odlišit a být na nějaký tý top úrovni. Tak věříme, že nám akademie právě přinese nějaký znalosti navíc a že v podstatě načerpáme maximum informací o těch nejlepších v České republice, což si myslím, že se mi zatím ty 2 dny nějak potvrzuje. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Určitě, to můžu potvrdit. A ještě se zeptám, poslední otázka, Projekt Realiťák roku, slyšel jste o tom projektu, jste do něj zapojený jako vy jako realitní kancelář a vaše realitní kanceláře je zapojená do projektu Realitka roku?

Tomáš NOVOTNÝ 

Slyšeli jsme, ale zapojení zatím bohužel nejsme, ale zkusíme to napravit.

Monika LUKÁŠOVÁ 

A máte k tomu nějaký důvod?

Tomáš NOVOTNÝ 

My jsme zatím jako..., zatím nás v téhle chvíli jako nenapadlo, že bysme byli tak dobří, že bysme měli nějakou šanci třeba uspět.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Dobře, tak jo, děkuju vám moc. Tak, Petro, ty ty jsi se přihlásila na Realitní akademii od realitního vzdělávacího institutu, a když se tady podívám okolo sebe, jsou tady většinou nováčci, ty seš tady ostřílená makléřka, profesionálka. Proč jsi se přihlásila a co od toho očekáváš, myslíš si, že ti ta akademie ještě k tobě může něco přinést a nějaké nové informace?

Petra WÖLFLOVÁ 

Já si myslím, že určitě. Jednak je to pro moje sebevzdělávání, protože každý školení, každá vzdělávací akce má nějakou přidanou hodnotu. A i kdyby tam byla jenom jedna jediná myšlenka, tak pro mě je to skvělá záležitost. A ještě tady hledám další inspiraci, a to, když zaškoluju svoje nováčky v týmu, svoje nové makléře, tak mě jako zajímalo, jestli nemůžu ještě něco předat nebo doplnit a jestli vlastně všechno víme.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Tak možná, jestli ti to nebude vadit, já se zeptám ještě na konci, až budeme učit akademii, na nějakou zpětnou vazbu, jestli ti to přineslo to, co si myslíš, že by ti mohlo přinést.

Petra WÖLFLOVÁ 

Určitě moc ráda.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Děkuju. Dneska máme druhý den Realitní akademie. A já tady mám s sebou lektora, Jan Kučera. Ahoj Honzo.

Jan KUČERA 

Ahoj.

Monika LUKÁŠOVÁ  

A tématem dnešního dne je cenotvorba. Co bych si měla odnést z dnešního dne, co jsou ty nejdůležitější informace a vlastně, jak dobře postavím pro klienta tu správnou cenu, nebo co mu přinesu, co by ho mohlo...

Jan KUČERA 

Je to o tom, že vlastně v dnešní době funguje řada cenových map na internetu a realitní makléř jako nováček, který začíná, tak by měl díky tady tomu školení vědět, které fungují tyto cenové mapy, na které se může spolehnout, jakým způsobem si tu cenovou mapu vytvořit, jak už pro klienta, nebo případně pro nějaký odhad, třeba pro dědické řízení, ať má obecný přehled o tom, které ty, které ty cenové mapy jsou funkční a které pro jeho práci jsou potřeba.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Říkal jsi pro nováčka, tzn., že člověk, který se v těch realitkách pohybuje delší dobu, má ty ceny v hlavě zhruba, už s těmito systémy nepracuje?

Jan KUČERA 

Je to podobně, jak říkáš, ne, že bych s těmi systémy nepracoval, určitě základem celého oceňování nemovitostí je znalost lokality makléře v té dané lokalitě, kde pracuje. A k tomu, aby tu ty svoje zkušenosti měl něčím podložené, tak existují třetí strany, které vlastně říkají, že na základě třeba tržních cen, nebo na základě cen z katastru nemovitostí si je schopný určit tu cenu, která aktuálně odpovídá tomu stavu té nemovitosti v té dané lokalitě.

Monika LUKÁŠOVÁ  

A budeme se dneska bavit ještě o něčem dalším, nežli jsou cenové mapy.

Jan KUČERA

Cenové mapy je jedna část vlastně tohoto dnešního školení, v té další části se budeme bavit o tom, jaké existují realitní softwary pro realitní kanceláře a pro makléře, co tyto softwary umí a jakým způsobem makléři usnadní jeho práci v té jeho činnosti, kterou on dělá.

Monika LUKÁŠOVÁ 

A ještě je rozdíly, jestli je to nováček v používání těch softwarů, jestli je to nováček, jestli je to nějaká menší realitní kancelář nebo větší síť.

Jan KUČERA 

Je v tom určitě rozdíl. Nováčkovi stačí základní základní moduly, které umí exportovat tu nabídku, kterou on má, případně si umí tam nějakým způsobem kontrolovat ten průběh té transakce. Potom zkušenější makléři, manažeři, majitelé realitních kanceláří, tak ti používají už více sofistikovaně tady tyto systémy, kde vlastně sledujou celkově například běh té realitní kanceláře, který makléř pracuje, jak dlouho, jakou má nabídku, na jakém serveru, za jaké ceny, jak dlouho ty nabídky leží na těch realitních serverech, jestli se to prodalo, neprodalo, případně jestli už jsou podepsané kupní smlouvy, nebo to leží na katastru, anebo už jsou peníze utracené. To všechno tam uvidíte.

Monika LUKÁŠOVÁ 

A já tady mám dneska Ivanu Cikánkovou, z Realitního vzdělávacího institutu, spoluzakladatelku. Ahoj, Ivčo.

Ivana CIKÁNKOVÁ  

Ahoj Mončo.

Monika LUKÁŠOVÁ 

A dneska se bavíme na téma exkluzivní náběry nemovitostí. Proč je dobré býti exkluzivní makléř?

Ivana CIKÁNKOVÁ

Krásná otázka, na kterou není, jednoduchá otázka, na kterou vůbec není jako jednoduchá odpověď. Já myslím, že to není o exkluzivním náboru zakázek jako takových, tzn., když to velmi zjednoduším, podpisu exkluzivní smlouvy.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Ještě tě zastavím, já jsem schválně řekla exkluzivní makléř, já jsem neřekla tu exkluzivní nabídku, ale exkluzivní makléř.

Ivana CIKÁNKOVÁ 

Jasně, protože ty už jsi nachytřená, ale já myslím, že to je o přístupu k tomu byznysu, a když bych to teďko v rámci toho rozhovoru měla jako velmi zjednodušit, tak je to vlastně si uvědomit, že chci podnikat v realitách a abych podnikal dlouhodobě, udržitelně a dělal byznys, který si budu schopen sám nějakým způsobem rozvíjet a řídit někam sám na úrovni jako jednotlivce, tak musím k tomu byznysu přistupovat na základě nějakých pravidel, jo. A musím se naučit nějaké techniky, který, který mi umožní prostě ten vztah s tím klientem mít lepší a transparentnější, mít ho exkluzivní tak, abych mohl odvést tu práci tak, jak prostě bych měl v dnešní době, tzn. na co nejvyšší úrovni, no, a taky jako to předpokládá, že dozraju jako člověk, že jo, protože celá řada těch omezení, který neumožňujou těm makléřům vlastně uzavřít tu exkluzivní smlouvu, nebo nabrat tu zakázku exkluzivně, tak je o tom, že ještě osobnostně na to prostě jakoby nemají a jsou limitovaný nějakýma jako věcma, což si prostě jako obecně plno lidí jako neuvědomuje. A samozřejmě, čím víc se to dělá na kvantitu a čím víc se to dělá jako přes kopírák, tak o to horší to pak je, a to generuje ty problémy, proč prostě jsou potom makléři někdy vnímaný tak, jak jsou, a tak, a myslím, že obecně se o tom jako s těma lidma nemluví, s těma makléřema.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Když si budeme hrát s těma slovíčkama, exkluzivní makléř, exkluzivní nabídka, nabídka exkluzivní, neexkluzivní. Jo, ne. Proč jo. Proč ne.

Ivana CIKÁNKOVÁ 

Tak za mě jednoznačně pouze jako exkluzivní, že jo, samozřejmě. A vychází to z toho, co jsem před chvilkou v podstatě jakoby říkala, jestliže mám v tom popředí nebo možná na prvním místě zájem o toho klienta, pomoc tomu klientovi a udělat ten byznys v co nejlepším jako provedení, tzn., za co nejlepší cenu a vykutat z té zakázky to, co v danou chvíli prostě můžu, to, co mi umožní trh, použít na to nástroje, který dneska ti makléři už jako mohou používat. Troufám si říct, že dokonce musí, tzn., že se v některých případech a třeba jako u některých lokalit bavíme o tom, že použít 3D (???) je nadstandard, tak pro mě to už je třeba standart, ale to je, připouštím, ovlivněný třeba Prahou a prostě regionálním nějakým jakoby pojetím nebo i možnostmi, vyšší provizí atd., protože samozřejmě ty věci spolu jako souvisí. A já se musím snažit vlastně tomu majiteli nebo tý zakázce, respektive vždycky se snažit nabídnout co nejvíce toho, co můžu, co jako unese, prostě provize, náklady, že jo, můj čas a tak. A jestliže tohle prostě jako chci dělat, tak nemám jinou volbu, než prostě jako pracovat exkluzivně, protože na tohle všechno potřebuju čas, na tohle všechno potřebuju nějakou, prostě mít prostor na přípravu, odkomunikovat to s majiteli, spočítat to, připravit, zamýšlet se nad nějakým kopy, když dělám inzeráty, vymyslet marketing, a to není prostě jak přes kopírák, každá zakázka je individuální, každý majitel je individuální a to řešení má být individuální. To je, myslím, ta špička, kam ty makléře jako chceme postupně jakoby posouvat, aby se nebáli prostě dát jako řešení na míru a obětovat tomu trochu víc času, nebo obětovat, investovat by bylo jako správně řečeno. A než, jak to švihat tady přes kopírák a pak prostě běhat ten krysí závod a soupeřit prostě o něco.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Tohle to video bude sloužit pro makléře, kteří se chtějí stát těmi dobrými, který začínají. Strašně se mi líbil ten tvůj návod nebýt ovcí, být lvem. Můžeš to ještě na kameru trošičku přiblížit.

Ivana CIKÁNKOVÁ 

/Nesrozumitelné/ ukazují obrázky, ale je to jasný, v podstatě já mám, abych v něčem jako mohl být co nejlepší, a tak, tak se musím odlišit od konkurence. A v okamžiku, kdy prostě jdu s tím stádem a je jedno, jestli je to ovce, kráva, cokoli, prostě jakmile, prostě stádo a dav jako, tak to znamená, jsem anonymní, tudíž jsem těžko dohledatelný a tudíž těžko můžu prostě říct, jako já jsem ten borec, který vám prodá tu vaši nemovitost líp a víc, můžu si říct o větší provizi a můžu prostě nabídnout lepší servis, nemůžu, protože ty lidi mě vidí přes kopírák, nemají tu rozlišovací schopnost. Jinými slovy, když to vezmu z pohledu marketingu, aby mě si všimli, tak mě to stojí víc peněz na tom vstupu. Když to, když pracuju jako ten lev, jako ta jedinečná osobnost, ten člověk, který je nějakým způsobem jako čitelnější ve srovnání s konkurencí, je víc vidět v regionu, tak to neznamená, že musím víc investovat do tý propagace, ale že to dělám chytře. Na první dobrou prostě pracuju od začátku vlastně svojí marketingový cesty tím, že si chce odlišit a hledám tu cestu jak. Když to bohužel přeženu, tak někdy stačí se chovat slušně a být jako transparentní vůči těm lidem a už to mě od tý konkurence jako někdy odliší.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Ono tohle to nefunguje jenom v realitním byznysu nebo na realitním trhu, prostě člověk, když chce někde prosadit a bejt dobrej, šikovnej, tak musí vystoupit z té komfortní zóny a z tý řady a být trošičku vidět.

Ivana CIKÁNKOVÁ  

Přesně tak. Komfortní zóna je jako hezký slovo, který se teď velmi jako často používá nebo sousloví spíš, ale je to pravda, což vyžaduje osobní odvahu, prostě jako...

Monika LUKÁŠOVÁ 

Není to jednoduchý.

Ivana CIKÁNKOVÁ

Není to jednoduchý jako někdy. Na druhou stranu každý, kdo začíná, pakliže teda následují zejména začínající makléři teď, tak mají tu jedinečnou příležitost to udělat hned. Je strašně těžký prostě to dělat v průběhu několika let, kdy už jsem zvyklej na něco, už mám nějakou rutinu, ono mi to paradoxně i může nás nějaké jako peníze, ale ty peníze nebo ten profit z toho nebo ta kvalita toho mýho života, nejenom profesního, ale osobního, nikdy nebude taková, jako když se budu soustředit na tu cestu od začátku prostě tímhle tím způsobem, jo, takže buďte chytří prostě, dělejte to od začátku prostě chytře a je to vaše obrovská konkurenční výhoda, když začínáte, protože si to takhle nastavíte. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Poslední otázka, Ivčo, co by si měli makléři začínající, převážná většina jich tady dneska seděla, co by si měli odnést z toho dnešního školení?

Ivana CIKÁNKOVÁ 

Chce se mi říct, že všechno, ale tak to není, protože každej...

Monika LUKÁŠOVÁ 

To nejde.

Ivana CIKÁNKOVÁ  

To nejde. Ale každý z nich je tady z nějakýho důvodu a na tu akademii přišli z nějakýho důvodu. Každý z nich je v nějaký vývojový fázi, ať už jako osobnostně, jako člověk, anebo i profesně, někdo začíná úplně od znova a podobně. Ale já myslím, že je důležité, aby si odnesli to, že to je podnikání, tzn., že prostě jim to nikdo nenaservíruje práci, ani ty klienty a vyžaduje to prostě určitý jako dovednosti a znalosti a i v rámci podnikání, že to není jenom o těch realitách, že s tím souvisí práce s penězi a plánování času, atd., je to soubor disciplín, který jako podnikatel musím zvládat, to je první věc, aby se nebáli říct klientovi ne, aby se nebáli, protože jim to strašně jako pomůže, pomůže jim to nastavit osobní hranice a jako je samotný trošku to naformátuje, to znamená, není pravidlo, že musím každého klienta prostě jako získat, protože (???) jednoduše řečeno kompatibilní. No, a aby to dělali, protože prostě jako jedna věc je, co se dozvíme na školení, ale pak druhá věc, a to odlišuje ty, co mají rychlejší start a pomalejší start, aby ty věci prostě v nějakém procentu začali jako dělat, tzn., jestliže zítra půjdu jednat s klientem, začnou ty věci používat, jo, jinak to nefunguje, prostě tak nefunguje žádný školení, tzn., jedna věc je být teoretik výborný, který si projde 10 školení, nebo prostě soutěží nebo něco, a pak je potřeba s tím pracovat, to za vás nikdo neudělá, no, takže vlastně by si měl odnést to, že za něj nikdo nic neudělá.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Další den Realitní akademie, další téma, dnes velmi zajímavé, sociální média pro realitní makléře a já tady mám Davida Křiváčka, lektora Realitní akademie. Davide, co by si dneska makléři, který tam se mnou sedí, měli z dnešního školení odnést, co je za vás stěžejní pro ně?

David KŘIVÁČEK  

Já si myslím, že ta nejdůležitější zpráva dnešního dne je ta, že sociální sítě a internetový marketing není o tom, že ho chtějí dělat, ale že už ho makléři potřebujou.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Že ho dělat musí?

David KŘIVÁČEK 

Že ho dělat musí. Za mě je to určitě jako nezbytná součást každé práce makléře.

Monika LUKÁŠOVÁ

Je tam převážná většina začínajících makléřů. S čím by měli začínat, na co by neměli zapomínat. Předpokládám, že když začíná ten makléř, nemá velké prostředky na to, aby investoval zrovna do marketingu. Tak co byste jim doporučoval ten začátek, na ten rozjezd, na osobní marketing?

David KŘIVÁČEK  

Značka ideál koukat kolem sebe, protože někde vedle už to někdo jako dobře dělá. Spousta věcí si ten makléř může udělat sám, což je taky koneckonců dneska učíme, ať už jsou to příspěvky na sociálních sítích, na Instagramu, krátký vydá na TikToku, takže je spousta věcí, který si makléř ze začátku může obhospodařit sám.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Dalším zajímavým tématem dnešní akademie je facebooková reklama. A já tady mám Michala Švihálka, bývalýho profesionálního hokejistu a dnes specialistu na facebookovou reklamu. Dobrý den, Michale.

Michal ŠVIHÁLEK 

Dobrý den.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Jak by měla vypadat taková správná pořádná reklama na Facebooku pro realitní makléře?

Michal ŠVIHÁLEK 

Tohle je vlastně jako hrozně těžká otázka, protože na druhou stranu je jedno asi, jestli je to pro realitní makléře, nebo třeba pro e-shop a vlastně je jedno, jak ta reklama bude vypadat, ona hlavně musí fungovat a musí prodávat nebo splnit cíle, který má, takže jestli je modrá nebo červená, je vlastně jako nakonec úplně jedno. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Tak jak by měla být nastavena, aby fungovala, nebo co mají makléři udělat pro to, aby reklama na Facebooku fungovala?

Michal ŠVIHÁLEK 

Ideálně najít člověka, který jí bude jako spravovat dobře, bude mít za sebou nějaký, nějaký výsledky, případně si u takovýho člověka právě zaplatit nějaký školení tak, aby byli schopní aspoň částečně si tu reklamu spravovat sami a případně docházet třeba na nějaké konzultace, aby to dávalo dlouhodobě smysl.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Takže máme tady dneska začínající makléře, jestli jsem to dobře pochopila, asi byste nedoporučoval, aby se do toho pouštěli sami a na začátek určitě našli nějakého profesionála?

Michal ŠVIHÁLEK 

Za mě, za mě minimálně na nějaký jako začínající, řekněme, technický nastavení je dobrý si někoho přizvat, ať už, ať už je to nastavení, měření nebo celkový nastavení tý reklamy. Vždycky se to dá udělat nějakým způsobem konzultačně a dá se to, dá se to dělat za rozumný peníze, než třeba ten makléř vydělá nějaký první peníze, aby si mohl dovolit vlastně toho člověka, který mu to bude spravovat.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Může dobrý makléř fungovat bez reklamy na Facebooku?

Michal ŠVIHÁLEK 

Myslím si, že ještě pořád jo, protože je spousta makléřů, kteří už to dělají jako dlouhou dobu, mají spoustu doporučení a nějakým způsobem fungujou. Otázka je, jestli budou moci fungovat za 5 let bez, nechci říct Facebooku, ale bez sociálních sítí.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Poslední otázka, co by si dnes z té vaší přednášky nebo z toho školení měli makléři odnést, co by měla být ta nosná informace pro ně, na kterou by fakt neměli zapomenout?

Michal ŠVIHÁLEK  

Nemačkejte tlačítko (???) příspěvek. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Mirku, co by si měli makléři, kteří jsou dneska tady přítomní, odnést z dnešního školení. Několikrát jsme se zasmáli, máme v hlavě spousta čísel. Já vím, že nebudu jezdit MHD. Co je pro ně důležitý.

Miroslav Jonáš

Hlavně dobro náladu. A spíš jde o to, aby lidi věděli, pokud na ty klienty narazí, a oni na ně budou narážet, čím dál častěji, co jim vlastně hrozí, aby neudělali takovou tu klasickou chybu, že pronajme barák někoho, kdo má exekuci. A my se teďka v další části budeme bavit o tom, jak se může stát, že tam dostanou svýho šikovnýho oblíbeného novýho kamaráda nájemce a přijdou exekutoři a zabaví mu všechno, co tam bude mít, protože se právně domnívají, že ty věci patří původnímu majiteli, respektive majiteli té nemovitosti.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Mě napadá, v čem realitní makléři nejvíc chybují. Za prvé třeba u testů, ale potom hlavně v té praxi, jakoby, kde ta znalost tady v té oblasti je největší. Setkáváš se potom ty třeba, že se na tebe obracejí, potřebujou jako pomoc a řešit ten průšvih právě z tý svojí neznalosti.

Miroslav Jonáš

roto já ty školení dělám tak složitý, aby ty lidi se do toho nepouštěli sami, obraceli se na mě, což je smysl těch školení. Takže s těmi lidmi pak děláme standardně, ozvou se, pomáháme a když to řeknu, zase hodně lidí se toho bojí, protože z 10 případů ti vyjdou 2, 3, s ostatníma na tom makáš, děláš (???), pracuješ s nima, ale ty samozřejmě něco zatají, něco nepřiznají úplně, maličko lžou, takže ty obchody samozřejmě potom nedopadnou. Navíc to třeba ti dlužníci rozjedou s více subjektama, je mu jedno, jestli podepíše výhradně smlouvu s 6 makléři, protože na jednom podpisu netratí, že jo, takže se toho prostě nebojí a doufá, že to nějak dobře dopadne.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Další den Realitní akademie, další školení máme před sebou a já tady mám Romana Záboje, lektora Realitní vzdělávací akademie. Dobrý den, Romane.

Roman ZÁBOJ  

Dobré ráno přeji.

Monika LUKÁŠOVÁ

Dobré ráno. A vím, že nás dneska čekají taková těžší témata. Na co se můžeme těšit?

Roman ZÁBOJ 

No, můžeme to shrnout, že na to, co nechce školit někdo jiný, tak zůstalo na mně.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Takže se těšit nemáme. 

Roman ZÁBOJ 

Takže ty témata budou trošku sušší, jak se říká, nicméně zkusíme to udělat zábavnější formou, ale budou to bohužel dneska i důležité téma, takže bude to AML, samozřejmě i s tou aktuální situací ohledně sankcí Ruska, Běloruska a tak dál, takže si řekneme, co s tím v praxi. Dotkneme se problematiky ochrany osobních údajů, další méně oblíbené téma GDPR. Určitě si pamatujete na tu mediální bouři před přijetím. A další velmi oblíbené téma jsou daně, jo, takže řekneme si aktuální vývoj, protože něco se nám tam i maličko změnilo a oni to nějak schovali pod pokličkou, takže řekneme, jaký je ten aktuální stav, no, a končit to budeme vlastně tím, proč jsme tady, protože je zákon o realitním zprostředkování a z toho nám pramení určité povinnosti, mimo jiné i zkouška, která bude...

Monika LUKÁŠOVÁ 

Na závěr...

Roman ZÁBOJ 

... ve finále tady tohohle vzdělávání, no, a to jsou asi ty základní témata toho dnešního dne. 

Monika LUKÁŠOVÁ

Nejste jenom školitel. Já vím, že taky potom zkoušíte u těch zkoušek. Z vaší několikaleté praxe, v čem makléři nejvíc chybují u zkoušek, anebo co jim i chybí v té praxi, co by si nejvíc z toho dneška měli odnést? 

Roman ZÁBOJ ( 

Z toho dneška určitě se vyvarovat věcem, na které budu klást důraz, protože když potom s Mirkem nebo s Ivanou děláme zkoušky velmi často u některých realitních sítí, dokonce i velkých sítí, narážím na to, že se spolehnou na radu advokáta a třeba nechávají podepisovat souhlasy se zpracováním osobních údajů, což se dneska budu snažit zde přítomným makléřům vysvětlit, že je špatně. Potom samozřejmě obecně ta problematika AML je propírána zase ze všech stran, ale ne každý ví, že třeba musí kontrolovat nejenom toho kupujícího, ale i toho prodávajícího. No, a potažmo potom jsou to některé ustanovení týkajících se změn ve smlouvách, který nám přinesl právě ten zákon o realitním zprostředkování, ale tam je to spíš problematika úrovně toho makléře, který je u té zkoušky, pokud je to úplně začátečník, tak samozřejmě musíme aspoň částečně tolerovat to, že nebude mít ty vyšší znalosti. A s čím se ještě setkáváme, tak někdy jsou to bohužel i takový naprosto základní nedostatky třeba (???) listu vlastnictví, což je taková ta makléřská bible, jak se říká, takže se nám občas taky stane, že se z toho zkoušení stane spíš vzdělávání, že to se snažíme tomu člověkovi třeba i vysvětlit, pomoct, aby si z toho taky něco odnesl.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Něco odnesl. Teď jste mě jako navedl na další otázku, která zajímá i mě, protože mě ty zkoušky čekají a já nejsem rozhodně zkušený makléř, děláte teda ten rozdíl s tím, jestli je někdo začátečník, anebo jestli už je tady, vím, že je tady třeba Petra Wölflová, která vlastní realitní kancelář, je to několikaletá manažerka. Takže máte trošičku odlišný přístup.

Roman ZÁBOJ 

Určitě ano. Protože první naše otázka vůči tomu, kdo je zkoušen, tak je, jakou má praxi, čím si prošel, jestli už má za sebou nějaké obchody. A pokud tam někdo řekne, že má za sebou praxi a zkoušku si dělá víceméně kvůli realitnímu marketingu atd., nikoliv ne kvůli tomu, tak pak jdeme do hloubky, pak se zaměřujeme už na takové ty, nechci říct vychytávky, ale takovou tu vyšší makléřskou dívčí, jak se říká, ale pokud tam přijde člověk, který má za sebou právě třeba akademii, tak je jasný, že se budeme držet spíš takových těch základních, základních věcí, které bezprostředně potřebuje pro ten úspěšný start.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Další den na Realitní akademii, je tady se mnou dneska Oldřich Platil, právník a lektor Realitní akademie. Dneska máme těžké téma, pro mě těžké, to je právo. Nejdřív se zeptám, je tady spousta studentů, spousta nováčků, přihlásil se tam dokonce někdo, kdo opravdu nemá za sebou ještě žádný realitní obchod a přišel úplně z jiné profese, co bys měl dneska odnést, co je pro něj to nejdůležitější, nebo možná ještě obráceně se zeptám, kdyby mohl na tom začátku nejvíc chybovat z pohledu práva, z té neznalosti práva?

Oldřich PLATIL

Já se na to pokusím odpovědět takhle komplexně. V první řadě by si měl odnést to, k čemu to právo v té profesi potřebuje a že to rozhodně není disciplína, kterou lze jako opomenout. Je to, je to disciplína, kterou po vás chtějí klienti, oni potřebují vědět, že vy v tom umíte chodit po té právní stránce a že jim ten obchod jako zabezpečíte, co se práva týká. Samozřejmě, že zde máme advokátní kanceláře a podobně, ale ten první styk klienta je s makléřem, nikoliv s advokátem, tudíž ten makléř musí projevit základní znalost práva na té první obchodní schůzce. No, a co by si měl odnést? Měl by si odnést nějaké to základní povědomí. A já se snažím ten kurz vést hodně prakticky, tzn., aby viděl, v čem se nejvíc chybuje, mně ty smlouvy přicházejí na stůl, já tam ty chyby vidím, tudíž se pak snažím ty praktické poznatky předávat těm studentům, aby si řekli, hele, bacha na, tohle jsem slyšel na kurzu a toho bych se měl vyvarovat, takže snažím se to dělat prakticky, aby, aby lidi, až zítra vyrazí do terénu, aby v hlavě měli, bacha, v tomhle se chybuje a tohle by se mi nemělo stát.

Monika LUKÁŠOVÁ

Já se pro účely projektu Realiťák roku snažím stát realitní makléřkou, ještě nevím, jestli se mi to podaří. 

Oldřich PLATIL

Určitě.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Myslela jsem si, nebo domnívala jsem se, že po účinnosti nového realitního zákona, který tady máme od března roku 2020, musí realitní zprostředkovatel sepsat písemnou formu smlouvy o realitním zprostředkování, že bez smlouvy by ten realitní proces, ten realitní obchod neměl dělat. Je to tak?

Oldřich PLATIL 

Je to tak, je to tak bezesporu. Je to pro nás obrovská výhoda, že to v tom zákoně napsané je, protože v tu chvilku už máme jakousi obhajobu předtím klientem nebo argumentaci před tím klientem, že bysme bez té písemné smlouvy neměli odejít, nebo respektive neměli bysme realizovat tu zprostředkovatelskou činnost bez písemné smlouvy, to ale neznamená, že se to jako neděje. V té praxi já se s tím stýkám velmi často, kdy klienti opakovaně pracují pro nějakého klienta bez smlouvy, co je prostě problém, je, že ta vůle k té odměně je tam pak čistě na tom klientovi, protože není smlouva, není odměna. Ale to neznamená, že se to neděje.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Co riskuje makléř tím, že pracuje bez smlouvy, protože pořád víme, že se to v praxi stává, že se to běžně děje. 

Oldřich PLATIL  

Děje se to, ta míra rizika je přímo odvislá od toho, s kým ten obchod dělá. Já si umím představit, že spoustu makléřů obchoduje třeba s příbuznými a tu smlouvu neuzavírá, byť obzvláště s příbuznými a s přáteli bych to doporučoval, ale děje se to, a ten makléř si musí být vědom toho rizika, že nemusí dostat tu odměnu, protože pokud na druhé straně bude nespokojenost, tak ho nic nepřiměje zaplatit, protože prostě není písemná smlouva, není nárok na provizi.

Monika LUKÁŠOVÁ

Zmínili jsme zákon o realitním zprostředkování, který tady platí. Dokázal byste mi zase jednoduše říct, co přinesl pro toho spotřebitele a co přinesl pro realitní zprostředkovatele?

Oldřich PLATIL  

V první řadě začnu tím zprostředkovatelem. Já tak trošku doufal a doufám, že se ten zákon dělal pro ty zprostředkovatele, že zase na prvním místě nebyl jenom ten spotřebitel, kterého je potřeba chránit, ale i to vymezení vůbec té činnosti pro zprostředkovatele. Takže makléř se dozvídá, co je obsahem jeho činnosti, kdo je vlastně on jako subjekt na tom realitním trhu, jaké služby má poskytovat a co za ně může a kdyby to za ně může požadovat. A co se týká klientů a spotřebitelů na druhé straně, tak ti naopak díky zákonu vědí, co můžou potom makléři chtít, za jakých podmínek s nimi makléř může jednat, že například musí mít oprávnění vůbec k té činnosti ji vykonávat, takže už to prostě není činnost pro každého. A to podle mě zvyšuje významně tu důvěru v to, s kým se ten klient na tom trhu realitním potká.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Poslední otázka, vnímáte sám za sebe nějakou změnu po té účinnosti toho realitního zákona, změnila se volná činnost vázaná.

Oldřich PLATIL

Ona na to tak trošičku dobíhá, protože covid odložil tu účinnost, takže ještě je mnoho makléřů, kteří dneska nesplnili ty zákonné předpokládané podmínky, ale už se to pomaličku naplňuje. Zatím se nesplnilo to, že se nějak významně sníží počet makléřů fungujících na trhu, ale určitě se zvýšila jejich kvalifikovanost. Už to není tak, že přes den prostě prodáváte zeleninu nebo maso a večer prodáváte nemovitosti. Už to většina makléřů pojala jako full time job a k tomu potřebujou vzdělání a díky zákona, díky zákonu ho i dostávají.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Takže to, že se nezměnil ten počet, podle vás souvisí...

Oldřich PLATIL 

On se změnil, ale ty čísla byly předtím vycucaný z prstu, když to tak řeknu, takže my jsme vycházeli z čísel, který nebyly úplně ověřitelný. Dneska ty čísla máme, oni nejsou nepodobný tomum je spousta subjektů, které ale předtím nepůsobily, byť tu živnost na to měli. Dneska ten, kdo si tu živnost udělá, projde tím vzdělávacím procesem, tak zpravidla už pak i na tom trhu působí, takže je jich míň, ale není to takovej ten předpoklad, že bude o polovinu míň makléřů. To se asi nenaplnilo.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Máme tady další den Realitní akademie a po těžkých tématech, jako byla práva, jako byl stavební zákon a daně, tady máme dneska pro mě takové odlehčené nebo holčičí zábavnější téma, a to je home staging. Mám tady s sebou Mirku Došlou, designérku, bytovou designérkou, home stagingerku, majitelku půjčovny nábytku. Mirka spolupracuje s Českou televizí na pořadu...

Mirka DOŠLÁ 

Bydlet jako.

Monika LUKÁŠOVÁ (

Bydlet jako. A dneska je tady i jako lektorka Realitní akademie a vzdělává tady makléře, kteří se buďto zlepší ve své profesi, anebo se chtějí stát realitním makléřem. Bavíme se dneska na téma home staging. Mirko, co by si nováčci měli dneska z té tvojí přednášky nebo z té vaší přednášky, pardon, odnést. Co je to nosné téma jako dneška, protože spousta lidí, kteří tam sedí, určitě možná netuší, co vlastně ten home staging je a jak by jim to mohlo pomoct, v čem by jim to mohlo pomoct v té jejich práci?

Mirka DOŠLÁ  

To nejvíc nejsilnější nosný téma je jednoznačně síla estetiky, síla vizuálního marketingu. To je něco, co ve výsledku investice do vizuálního marketingu může přinášet na konci mnoho peněz v podobě vysoké prodejní ceny, navyšování té prodejní ceny v tom celém procesu. Je to o tom, jak celou nemovitost odprezentovat od A do Z, jak celý ten proces probíhá, a to je asi ten základní message, kterou při tom dnešním lektorování chci všem předat.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Je všeobecně asi známé, že emoce nás hodně ovlivňují, tzn., že emoce prodávají. Hodí se home staging pro všechny typy nemovitostí, které chceme prodat nebo ne?

Mirka DOŠLÁ

Já bych to shrnula tak, že pro většinu nemovitostí se hodí. Samozřejmě je otázka, kde je naprosto nezbytný, kde je vhodný a kde může být. Je to také o tom, jaké jsou plány s tou nemovitostí, jak je jednoduché ji prodat, na jakou prodejní cenu cílím, jestli cílím na vyšší prodejní cenu, než je běžná cena prodejní v okolí, tak je to naprosto nezbytné, aby tam vizuálně fungoval právě ten home staging a přinesli jsme tam ty správný emoce v podobě emočních zón v těch jednotlivých místnostech a podpořili emoční ty signály, které vlastně pak fungují jako ty prodejní impulsy nebo nákupní impulsy ze strany toho kupujícího.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Jste mi krásně nahrála na další otázku, kolik procent, jestli se to tak dá jako jednoduše shrnout, je možné navýšit cenu té nemovitosti?

Mirka DOŠLÁ 

Běžně se uvádí 7-15 %, což je skutečně v našich statistikách dokázáno, zrychluje se prodej o 30-50 %.

Monika LUKÁŠOVÁ

To byla další otázka. A teď ještě, protože s tím samozřejmě nemá žádnou zkušenost, jsem tady z pozice nováčka, tak kdyby mě to dneska nadchlo a chtěla bych to potom v praxi používat, taková běžná lehká, nebo běžný lehký home staging cenově, jo, co si mám představit, kolik bych do toho měl investovat, nebo kolik by si ten majitel měl potom případně připravit a připlatit?

Mirka DOŠLÁ  

Je to určitě ten nejmenší staging v jednotkách tisíců korun. Záleží, pokud se rozhodnete dělat staging toho jednoho daného dne, protože pokud se v nemovitosti dál bydlí při prodeji, tak tam jiná možnost není. Pokud je tam nějaká zápůjčka na měsíční bázi, tak je to něco více, ale v podstatě to jsou pořád v rámci velké návratnosti této investice poměrně zanedbatelné náklady.

Monika LUKÁŠOVÁ  

A teď možná poslední otázka, z vaší dlouholeté praxe, jak s vámi spolupracují ti prodávající, jsou ochotní vás poslouchat, vlastně vymalujou si ten byt, nebo...

Mirka DOŠLÁ 

Máme neuvěřitelné štěstí na skvělé disciplinované majitele, který nás skutečně ve 100 % poslouchají, doporučení, co jim dáme, oni realizují, je to fantastická spolupráce. My jsme tam vždycky ta třetí strana, která vstupuje do toho přípravného procesu, máme nádhernou důvěru, já až tomu nemůžu uvěřit a dělá mi to strašnou radost.

Monika LUKÁŠOVÁ  

To je skvělý, to svědčí o tom, že jste profesionálka, že to má dobrý jméno a že to funguje prostě, takže.

Mirka DOŠLÁ 

Funguje, funguje.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Předposlední den Realitní akademie od Realitního vzdělávacího institutu a já tady má dneska velmi zajímavého školitele, velmi zajímavé téma. Je tady se mnou Milan Zajíček, školitel Realitní akademie a dneska trošičku jiné téma, netýká se přímo odbornosti realitní profese, ale bavíme se o psychologii, o tu psychologii prodeje. Dobrý den, Milane.

Milan ZAJÍČEK 

Dobrý den.

Monika LUKÁŠOVÁ  

Mě by zajímalo, co z té psychologie je důležité pro realitní makléři, nebo proč by vlastně měli tu psychologii prodeje nějakým způsobem znát a jak by jí měly v té své profesi využít?

Milan ZAJÍČEK 

Vlastně práce realitního makléře je práce s lidmi. Oni se tady učí hodně odborných věcí, které jsou velmi důležité. A cílem toho dnešního dne je vlastně ukázat jim, že ta odbornost je sice velmi důležitá pro ten trh a pro jejich práci, ale nestačí, že je důležité taky umět jednat s lidmi, protože nepracují se stroji. A existuje takové pořekadlo, které říká, že máme sice mnoho odborníků, ale příliš málo znalců lidí. My se tady v průběhu toho dnešního dne snažíme dovést je do situace, že každý člověk je jedinečný, každý člověk je jiný, má jiné přednosti. Na druhou stranu má současně i určité slabiny a cílem je, aby si uvědomili, jaké jsou silné stránky každého z nich a uměli je v té své profesi používat a současně, aby si taky uvědomili, že lidé, se kterými jednají, jsou různí a s někým je to snadnější jednání a někým je to obtížnější jednání.

Monika LUKÁŠOVÁ  

S někým to nejde.

Milan ZAJÍČEK 

A někým to nejde. Takže jim tady chci ukázat to, aby věděli, že to, že někdo s někým to nejde, neznamená, že ten člověk je divný, nebo zvláštní, nebo možná bysme našli ještě nějaké jiné, to, co toho člověka napadá...

Monika LUKÁŠOVÁ

Nějaký příměr. Napadá jich spousta.

Milan ZAJÍČEK 

Nějaký příměr. Ale jenom, aby si uvědomili, že oni existují vlastně 3 základní způsoby přemýšlení, a to, že si s někým rozumím méně, znamená, že ten člověk má jiný způsob přemýšlení než já. A neznamená to, že je divný nebo jiný, nebo takhle, jiný je.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Než já.

Milan ZAJÍČEK 

Jiný než já, ale přesto s ním můžu obchodovat, přesto s ním můžu komunikovat, přesto s ním můžu dojít k nějakému výsledku, jenom s tím, že si musím uvědomit, že to své jednání musí vůči tomu člověku přizpůsobit, aby mně rozuměl.

Monika LUKÁŠOVÁ

Je vůbec možný tady to se naučit během jednoho dne?

Milan ZAJÍČEK  

Není. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Proto se na to ptám.

Milan ZAJÍČEK 

Není, není, ale přesto se snažíme, aby vůbec ti lidé, ti makléři si uvědomili, že něco takového je pro tu jejich práci důležité, aby si uvědomili, že se mají v téhle oblasti ještě dál vzdělávat a prohlubovat ji, aby dostali takový impuls a věděli, že odbornost je sice fajn, ale mnohdy nestačí.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Poslední den Realitní akademie, poslední téma a dneska se učíme pracovat s poptávkou. Ondro, kolik makléřů pracuje s poptávkou?

Ondřej JAROŠ 

Myslíš v celé republice?

Monika LUKÁŠOVÁ 

V celý republice procenta...

Ondřej JAROŠ 

Minimum.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Stačí mi k tomu ruce.

Ondřej JAROŠ 

Podle mě ti k tomu budou stačit jedny ruce, možná max ještě moje, ale víc toho není. A bavíme se o efektivní práci s poptávkou. Cílený práci s poptávkou.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Tak jsem to chtěla upřesnit. A jakým způsobem teda makléři pracují s poptávkou, když říkáš, že těch efektivních prací je takhle strašně málo.

Ondřej JAROŠ 

Myslíš ty, kteří ním pracují efektivně? To znamená, že jí mám zesmluvněnou, to je bod číslo 1, bez něj vůbec bych poptávku hledat neměl pro toho klienta. Je to věc, která funguje normálně ve světě, není důvod, aby nefungovala u nás, nebo nebyla tady. Spoustu makléřů se toho bojí těch argumentů a těch věcí tomu kupujícímu říct a vysvětlit, proč by toho makléře měl mít, je nespočet. Dneska na to máme celý den školení. A ve chvíli, kdy ten makléř ty věci zná a ví, který tomu kupujícímu říct, také by neměl být důvod k tomu, aby on mu nedal důvěru, aby mu sehnal nemovitost a ještě mu za to dal nějakou provizi.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Vypadá to, že se nám trošičku něco děje na trhu s realitama, možná se trošku změní doba. Možná zrovna tohle to bude potřeba, aby ti makléři do té svoji praxi zavedli a naučili se s tou poptávkou pracovat.

Ondřej JAROŠ 

Jednoznačně. Tahle ta doba nahrává tomu, abych začal efektivně pracovat s poptávkou. Znám makléře, kteří se poptávkou vyloženě živí, udělají víc poptávek, než prodejů, a vydělávají s tím prostě statisíce a funguje jim to. A teď jim tahle doba ještě do toho nahraje.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Tak dnes je poslední den Realitní akademie, máme poslední přednáškou, poslední téma a já, než to úplně ukončíme, tak jsem se rozhodla, že se zeptám několika svých spolužáků, se kterými jsem se tady seznámila, na několik otázek. Můžu poprosit vaše jméno?

Luboš VACHMAN 

Jsem Luboš. Luboš Vachman.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Jak dlouho působíte v realitách, jestli už působíte v realitách?

Luboš VACHMAN 

Jak jsem říkal na začátku, jsem naprosto nepopsaný čistý list papíru, protože úplně začínám, začátek.

Monika LUKÁŠOVÁ 

A otázka možná zbytečná, ale proč jste se tedy přihlásil do této akademie? 

Luboš VACHMAN 

Protože jsem si nemyslel, že po 30 letech muzicírování, já jsem muzikant, přijdu o práci díky covidu. Změnilo mi to úplně myšlení, protože i moje přítelkyně, která má 20 let cestovku, tak jsme oba skončili vlastně na dlažbě v průběhu covidu. Takže nám to změnilo myšlení a zkusíme začít malinko jinak, takže proto třeba reality. 

Monika LUKÁŠOVÁ  

Proto reality.

Luboš VACHMAN 

Protože taky třeba ten muzikant nemůže v 80 ještě hrát, jestli se toho dožiju, ale předpokládám, že reality se dají dělat i v pozdějším věku.

Monika LUKÁŠOVÁ

Splnila akademie vaše očekávání, nebo možná ještě jinak, odnášíte si odsaď tolik informací, že byste měl pocit, že jako jste připravenej na to pustit se do práce?

Luboš VACHMAN 

Z každé přednášky odjíždím nadšený, plný informací. A čím jsem tady dýl, tak tím víc tuším, že to bude náročný, že čím jsem tady dýl, tak tím víc nevím, jak začít, ale to nevadí, to ukáže praxe samozřejmě, to je jasný.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Určitě, praxe je důležitá. Já vám děkuju moc a samozřejmě přeju hodně úspěchů, abyste to dobře rozjel a dařilo se vám.

Luboš VACHMAN 

Děkuju moc. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Můžu poprosit vaše jméno, představíte se mi.

Monika BEDNÁŘOVÁ 

Dobrý den. Tak já jsem Monika, taky se jmenuju Monika jako vy, Monika Bednářová, jsem z Brna.

Monika LUKÁŠOVÁ

Jak dlouho působíte v realitách?

Monika BEDNÁŘOVÁ 

V realitách jsem poněkud chvíli, nicméně nějaký obchod za sebou už mám a na základě této akademie si myslím, že jich bude ještě víc, nebo doufám v nich.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Proč jste se přihlásila do Realitní akademie, nebo s jakým očekáváním jste sem šla?

Monika BEDNÁŘOVÁ 

Tak jednak musím mít certifikaci, tak vlastně to je jeden z hlavních důvodů a na základě referencí určitě, který jsme vlastně s kolegyní, se kterou tady jsme, přišly na tuhle tu akademii a jsme rády, že jsme tady.

Monika LUKÁŠOVÁ

Kde jste sbírali ty reference, kterou akademii vybrat a kde tu zkoušku udělat?

Monika BEDNÁŘOVÁ 

No, tak jak to asi teďka nejvíc funguje, tak Instagram. 

Monika LUKÁŠOVÁ 

Dobře. Skvělý. A splnila akademie vaše očekávání, připadáte si připravená na ten závěr, na ty zkoušky? 

Monika BEDNÁŘOVÁ 

Splnila mé očekávání, možná i víc, než jsem si myslela, protože člověk si představuje, že jde někam si sednou za stůl a jenom kouká na hodinky, kdy teda už bude konec. Ale tady to tak úplně nebylo. A jestli jsem připravená, já doufám, že jo, naštěstí to nemám zítra...

Monika LUKÁŠOVÁ 

Jako já.

Monika BEDNÁŘOVÁ 

...jak ostatní z mých kolegů, takže se ještě budu připravovat z materiálů, který máme poskytnutý.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Která přednáška vás nejvíc zaujala? 

Monika BEDNÁŘOVÁ 

To je hrozně těžký, to je hrozně těžký, protože každá dala něco a každá byla trošku o ničem jiným, takže na tohle to nedokážu asi úplně odpovědět.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Děkuju moc. Přeju samozřejmě opět úspěch u zkoušky a samozřejmě v práci potom, aby to, co jste se tady naučila, jste zužitkovala, aby se vám dařilo, a nejen v pracovním, ale i v osobní životě.

Monika BEDNÁŘOVÁ 

Děkuji.

Monika LUKÁŠOVÁ 

Děkuju.