27.5.2021 15:22

TVÁŘÍ V TVÁŘ - Václav Duben

TVÁŘÍ V TVÁŘ - Václav Duben

Dalším hostem, který přijal naše pozvání do pořadu Realiťák roku TVÁŘÍ V TVÁŘ, je Václav Duben, spoluzakladatel projektu 3Dvirtual.cz, který realizuje pro realitní makléře 3D virtuální prohlídky napříč realitním trhem.

 

Podcast

Další díly můžete sledovat ZDE.


 

Kompletní přepis rozhovoru pořadu Realiťák roku TVÁŘÍ V TVÁŘ Václavem Dubnem, který moderoval Pavel Tomek, jednatel společnosti ADOL Monitor. Celý seriál pro vás chystá pravidelně projekt Realiťák roku, který pořádají Reality.iDNES.cz:

 


Dobrý den, vítejte u dalšího dílu pořadu Tváří v tvář, kam si zveme různé hosty z realitní branže, realitní makléře, makléře, kteří se účastní projektu Realiťák roku. Další hosty z realitního trhu a také členy poroty. Já jsem do dalšího dílu pozval Václava Dubna. Ahoj Vašku.

Ahoj Pavle.

Vašek Duben je součástí letošní poroty Realiťáka roku, a dneska tady za společnost 3D virtual CZ. Vašku ty se pohybuješ v realitní branži dlouho. Jaká vůbec byla tvoje profesní cesta, a jak a kdy ses dostal k realitám.

Tak je otázka, co je dlouho. Dneska máme 30. dubna, myslím.

Ano.

A já jsem se do realit zapojil 2. května 2006, takže teprve to bude 15 let.

Teprve 15 let. A jak si začínal? Vždycky jsi toužil po tom být realitním makléřem, a nebo co, co jsi dělal předtím.

Popravdě, co jsem dělal předtím. Provozoval jsem restaurační zařízení, měl jsem diskotéku, měli jsme několik pivnic.

Krásná doba.

Je to taková zkušenost jako těžká. Doba pak pominula vlastně restaurací. A chtěl jsem zkusit něco jiného. Obchod. Vždycky mě táhnul obchod, ale dělat realitního makléře jsem dělat popravdě vůbec nikdy nechtěl. Byla to obrovská náhoda, že jsem se do tohoto oboru dostal.

Co to bylo?

Já jsem si takhle jednou jako kluk z Vysočiny vyjle do Prahy hledat pozici obchodního zástupce. Dojel jsem do jedné agentury, která se už dneska není a byla personální agentura Jobs 21 a tu tenkrát spoluvlastnil Roman Hasman. Člověk, který se pohybuje v Amway a vlastně přivezl sem tuto značku do České republiky a velmi úspěšně ji tady rozšířil. Vlastně v Jobsu 21, personální agentuře, byl tam poradce, který mi nabízel různé, různé pozice. Já jsem chtěl dělat obchodního zástupce a bylo mi jedno pro koho, jakou firmu, prostě obchod. No a nabídli mi i při tom, jestli nechci dělat realitního makléře. A popravdě já jsem nikdy to nechtěl dělat. Vždycky jsem si myslel, že realitní makléři nejsou féroví lidi a do té branže jsem se fakt pustit nechtěl.

Pak už zbývá jenom finanční poradce v očích lidí.

V očích veřejnosti, ale zlepšuje se to. Musím říct, že se to zlepšuje v dnešní době už je to trošku ta, ten pohled lidí. Jinak ale pořád ještě to není vážená pozice jako to je třeba v zahraniční. A no, tak jsem takhle odjel, odjel z personální agentury. A měl jsem nějaké nabídky. Říkám, tak uvidíme, co zvážíme předjednané nějaké pohovory, a spíše ve firmách na obchodního zástupce. A byl jsem takhle na D1. První kilometr od Chodova a volá mi z personální agentury. Heleďte, mně tady Roman přišel, chtěl by si s váma popovídat. Já říkám, já už ale jedu domů, jako už se mi jako úplně vracet nechce. No, zkuste to zvážit a byl jsem přesně na tom sjezdu číslo 1, první kilometr na Chodov, dvojka to je možná, teď nevím, ale jak jsem takhle na to koukal, říkám mu do telefonu. Tak já se teda otočím. Tak jsem se otočil na nájezdu, přejel jsem zpátky do centra a setkal jsem se s Romanem.

Jste mu dal slovo.

A Roman mi domluvil pohovor tenkrát u ředitelky, ředitelky Reality 21 a druhý den jsem byl na pohovoru.

Zajímavá story, musím říct, že ty jsi z Humpolce.

Přesně tak, centrum Vysočiny devadesátý kilometr. Tam bydle, teda bydlel. Odstěhoval se tam Hliník, ale nikdy tam žádný nebydlel.

Stejně s tím krematoriem.

Krematorium je v Pelhřimově, tady žádné není.

Tam taky žádný není. Vašku, 3Dvirtual.cz. (???) jak si se k tomu dostal. Byla to nějaká tvoje potřeba v rámci realitního byznysu, nebo to byla zase nějaká jenom náhoda, která šla kolem.

No bylo to moje lenost, jak to tak bývá, tak člověk potom jako hledá cesty, co a jak dál, takže jak jsem se od roku 2006 pohyboval v realitách. Tenkrát technologie nebyly. Nebyly vlastně ani nějaký (???) setkání. Zde nic takového nebylo, navolávalo se z Annonce, měli jsme na to asistentky v centru Prahy v v realitní kanceláři, a ta doba prostě postoupila obrovským způsobem. Dříve se fotilo na foťáky. Dneska už prostě to samozřejmě na foťáky takový jako jednoduchý, kde se zabral kout z toho pokoje a nic s tím pořádně nešlo vyfotit. Pak širokoúhlý první foťáky, tak člověk řekl, dobrý, tak to už lepší, ale říkám, mapy pořád nebyly. Tenkrát prvně automapy (???), potom se pro všechno se jezdilo na katastr. A no a ta doba postoupila a vlastně teď je rok 2021, ono to letí a v roce 2020, 19, vlastně podzim 2018, já jsem, já jsem. To prvně jsem se setkal vlastně s tímto přístrojem Matport na 3D skeny a proč jsem si ho vlastně pořídil. První myšlenka byla, jsou potřeba půdorysy k nemovitostem. Kreslit. Už bysme měli začít, jo, si říkám. Máme, já jsem byl strašně línej využívat jakýkoliv programy, grafický programy. Vůbec mi to nešlo. Takže tak já jsem hledal přístroj, který by k tomu mohl sloužit. No narazil jsem na Matrport, Matrport jsem zakoupil, vyzkoušeli jsme si pár věcí, a protože on umí perfektně zakreslit půdorys, a to byla vlastně ta první myšlenka, proč si ho koupit.

Já jsem myslel, že ten 3D sken je právě naopak kvůli té vizualizaci, nikdy mě nenapadlo, že ten 3D sken pořizovat kvůli.

No a (???) vlastně tím jsem potom zjistil, co to všechno umí a říkám dobře, tak virtuální prohlídky super, doba přijde teprve. A zjistili jsme vlastně, že ten přístroj využijeme v rámci kanceláře, ale proč ho teda jako neprodávat dál, protože my jsme myslím. Myslím si, že tenkrát byla tak pátá kamera v republice.

A ono to není levná záležitost, musí se s tím člověk i naučit, takže asi to byl důvod, jak zkrátit tu návratnost.

Přesně tak. No, takže jsme začali nabízet, nabízet kameru i jiným kolegům, jiným realitním kancelářím a bylo to hodně využíváno, a samozřejmě postupně si realitní makléři nakoupili technologie, a dneska už to jde dokonce, není to tak dokonalý a dneska i ten Matrport umí, když máte iPhone 12, tak už to umí natočit virtuální prohlídku, nebo menší kamery umí taky tu virtuální prohlídku prostě udělat. Ale zase jsou tam vyšší poplatky, protože se platí poplatky za Cloud, za umístění, za každej sken, takže má to svoje. Máme to vlastně, teď aktuálně už jsme teda stavu, kdy máme 3 kamery Matrport pro 2 a proč zase tři, tak jsme měli jednu, vlastně s kolegou, se který jsem to začal, tak on šel vlastní ose, šel po vlastní cestě, takže my jsme potom změnili značku na 3Dvirtual a nabízíme vlastně skeny dále realitním kancelářím, realitním makléřům, ale dostali jsme se už i do jiného segmentu a proč vlastně tři kamery, protože já jsem vlastně pár skenů udělal, při několikrátém skenu, který jsem dělal já, tak mi kamera spadla ze schodů. To se asi nedá spravit, ale to třeba jsem okamžitě náhradu, takže jsem koupil další. Z toho byly 2, no, ale než se vrátí, protože ta je pořád v servisu ještě ta jedna, než se vrátí, než se vrátila, tak jsme potřebovali. Určitě těch skenů bylo potřeba víc, takže jsem koupil další, takže tuto aktuální situaci, jedna v servisu, dvě máme k dispozici, a koupili jsme ještě jednu malou, ale to je taková jako na, když si to jde makléř dělat sám.

Hele, a je ten 3D sken jenom čistě o realitních makléřích, nebo ho užívají i jiný, nevím, lidi nebo jiný obory. Dovedu si představit, že mám restauraci. Chci si udělat virtuální prohlídku restaurace, nebo je to čistě jenom opravdu jako marketingovou záležitost v rámci prodeje realit.

To využití je obrovský, dá se tam, realitní makléři jako. Do toho my jsme segmentu pustili, protože v tom děláme. Ale jinak samozřejmě v dnešní době nás hodně oslovují architekti, protože na zaměření nemovitosti, základní zaměření nemovitosti, on tam stráví několik hodin měřením vlastně tím elektronickým metrem, a než se to překreslí zase do svého programu, tak mu to strašně dlouho trvá, a toto vlastně dokáže, dokáže využít tu technologii a má mnohem rychlejc z časovýho hlediska. Samozřejmě potom, jak se říká, restaurace, hotely, tak také v této době moc ne, protože teď ten byznys je zastavenej. Nebo je hodně omezenej, ale školy třeba, jo, jezdíme hodně do škol, skenujeme školy. Dokonce jsme skenovali i co se týče výstav, výstavní síně, že i tyhle varianty jdou, protože má to, má to fakt využití a teď dokonce se bavím i s velkýma společnostma ohledně naskenování i komerčních prostor, industriál. Architekti právě pracujou s programama, který dokážou, dokážou ten sken přepracovat a za prvý podpora Matrportu z Ameriky pořád se to vyvíjí a dostává se to, zase ta technologie se posouvá obrovsky. Takže realitní makléř už je taková, spíše podružná věc, než ta hlavní. Ale pořád to využívají, makléři samozřejmě tlačej ceny dolů a je tady hodně poskytovatelů, nebo hodně lidí, kteří si to koupili a jsou schopni ten sken dělat za fakt jako minimální peníze, jo.

Můžeš říct, o jakých penězích se bavíme, třeba u bytů, domů.

Hele, my máme cenu nastavenou, my máme cenu nastavenou na částku 3990 za byt a 5000, 4990 za dům, no a tak, pokud ty domy jsou větší a složitější, tak řešíme cenu individuálně. Ale našel jsem ceny už i třeba do 2000, a tak. Ale teď si vem jenom ten čas na tom strávený. To znamená dojezd, máš nějakého člověka, který musí dojet. A to je otázka, odkud, to je jedno, když pojedu odsud na druhou stranu Prahy, jedu stejně hodinu. Jako z Humpolce jedu hodinu do Prahy, nebo kamkoliv dál. Takže počítej takovou půlhodinu a hodinu na cestu, když to bude v dostupné vzdálenosti. Pak musíš tu nemovitost projít, když se budeme bavit o bytu, tak by dosáhneš bytu, dokážeš naskenovat byt za 20-30 minut, ale nebude to úplně kvalitní, takže tak počítej jako do hodinky úplně v pohodě, aby sis to připravil, aby sis to prošel, abys ten sken udělal tak, jak má být a pak potřebuješ zase cestu domů. Potřebuješ nějakou postprodukci. Na tom strávíš taky minimálně 30 minut, někdy hodinku a tak připočítej ty hodiny, kolik to je. A cena, teda jako člověka, kterýho máš platit, není dneska 150 Kč za hodinu.

Naprosto chápu. V rámci teda realit, nebo tvých činností, nebo v rámci realitních makléřů, je teda ta myšlenka udělat 3D sken, dát okamžitě na internet na nějaký realitní servery a vlastně se jako nezdržovat s těma lidma, aby mně zavolali už jenom ti, co to chtějí koupit, jako to je ta základní myšlenka.

Hele. Na toto mám jednoduchý názor, mám to vyzkoušené sám na sobě, protože dělám realitního makléře, tak já jsem si to vyzkoušel v první fázi, jak to obchodně pojmout.

Protože jsi říkal, že tam člověk právě ztrácí ten kontakt s tím publikem, (???) zákazníka.

Za mě makléř je obchodník a obchodník potřebuje kontakty a jak s těma kontaktama potom potom pracuje, už je druhá věc, ale potřebuješ kontakt, získat kontakt. To znamená, my tu nemovitost naskenujeme, a vyzkoušel jsem si varianty, kde jsem to zkoušel rovnou dát do inzerce. To znamená přímo třeba na server reality.idnes to dát , kde ta návštěvnost je velká a najednou prostě ta nemovitost, byl jsem bez kontaktu, minimální kontakt.

Nikdo nevolal?

Jo, jo. Strašně málo lidí, jo, to běžně dneska, když dáš chalupu, tak ti volá fakt třeba od 20 lidí víc, i máme zkušenost i dokonce za tři dny 62 lidí prostě na jednu chalupu, a kdyby tam byl ten sken, tak ti volá třeba 20. Projdou si to, řeknou, ne nezajímá mě to a tak, ale tak máš prostě třeba 60 kontaktů, s kterýma můžeš začít pracovat, a my v každém inzerátu následně uvádíme, že 3D virtuální prohlídku máme k dispozici, takže neinzerujeme 3D virtuální prohlídku, i když říkám rozcházím, se s kolegama, kteří ty virtuální prohlídky dělají, že to je perfektní. Já si myslím, že ne, a takže neiznerujeme, ale informuje, a následně nám člověk zavolá nebo napíše e-mail, takže máme kontakty, které jsme chtěli, takže my chceme oba telefon i e-mail, jinak neposíláme nic.

Jenom pošleš ten odkaz...

A pošleme mu kompletní informaci o nemovitosti plus odkaz na 3D virtuální prohlídku, aby si tu nemovitost prošel, a potom když selektuješ samozřejmě, on si to řekne, hele, to není ono, a pak tam, pak vlastně na prohlídku už jdou lidi, kteří vědí, jak to vypadá, jdou se podívat, jestli tam ta nemovitost je, a jestli je v takovém stavu, jako je 3D sken.

Ale ty máš těch 60 kontaktů a můžeš s nima pracovat.

Přesně tak a můžu jim nabízet další nabídky dál. Minimálně je můžu jako, doptávat se, prodáváte další nemovitosti, neprodáváte. Dá se s těma kontaktama pracovat. To je to zásadní. Takhle bych to obchodně pojmul a je to to nejlepší, co může být, tak jsme si to vyzkoušeli v praxi.

Ještě taková trošku víc z praxe, co je největší úskalí těch 3D prohlídek. Já si dovedu představit, že tam, jak říkáš hodinu jedeš, je to nepořádek v tom domě, když děláš ten skne, nebo nevím. Je to počasí nebo jsou to domácí mazlíčci jako.

Hele, dneska jsme jako za těch pár let jsme zdokonalili i komunikaci se zájemci, kteří chtějí skenovat, nebo makléři, kteří chtějí skenovat, tak se vyptáváme na všechno. To znamená, je ta nemovitost, co za nemovitost, jak je asi tak velká, jestli je zařízená, jestli tam někdo bydlí aktuálně. Jestli je připravená ten den, na skenování, protože se stávalo, že jsi přijel na nemovitost, aby se na tohle nezeptal, tak tam byli lidé, kteří obývali tu nemovitost, měli tam všude věci. Měli říkali si, i když měli domácího mazlíčka, tak tam to tam přebíhá, že jo, tak to je další věc a nemovitost nebyla připravena, a to znamená, to máš další hodinu, dvě na přípravu třeba. Anebo, protože ten sken vidí z jednoho pokoje do druhýho, to není jako foťák, že se otočíš a když máš bordel, odsuneš a vyklidíš, to tak není.

To nemůžeš úplně přenášet mezi.

Místnost musí být úplně připravená na ten sken, plus ještě výhled z místnosti prostě, kam tu kameru postavíš, tak musí být čisto. Nikdo tam nesmí být, nikdo se ti tam nesmí pohybovat a hlavně tam nesmí být žádné věci, tam je prostě všechno vidět, a takhle, když jsme to vykomunikovali dopředu, když jsme to dřív nekomunikovali, tak to bylo prostě průšvih, to najednou prostě z času, který jsme s tím s tím počítali, že naskenuješ, je o hodinu, o dvě víc, když přenášíš ty věci, a pak už to zase ekonomicky prostě nevycházelo.

Nebo nedejbože, že to co uděláš a pak, když vlastně ty lidi vidí ten výsledek, tak říkají, ježíšmarja, to se nedá použít. My jsme tady měli tohle nebo tohle. Stává se to někdy, že to lidi tak jako řekli, hele tohle to nemůže jít, a muselo se to předělat.

No to se stalo spíš jako začátečnický chyby, kde si člověk nedal pozor na něco, že později vyšel, protože zapneš ten sken, a později vyjdeš za roh a je tam vidět noha, takže já radši dělám jako více bodů, my ty body potom v té postprodukci můžeme vypnout.

Jakože v rámci té místnosti uděláš dva, tři.

No běžně, ona by stačila teoreticky jedna, jeden sken v prostředků a měl bys vyřešíno, ale já jich třeba dělám 5, protože pak můžu některé vypnout, anebo když.

Aby si vlastně do toho výstupu nepoužil ten, ty záběry z toho daného bodu.

Jo. Není potřeba, může tam chyba někde. Může tam být opravdu někdo se ti hne. Je tam něco vidět, co nechceš, aby bylo vidět úplně hned na první dobrou, takže proto tě budu radši víc.

Bavíme se o poměrně moderní věci, která by podle mě před 10-15 lety vůbec nebyla možná, vůbec tak kvalitní sken, naskenovat, udělat tu postprodukci, aby si s tím dokázal poradit počítač vlastně. Jak se hodně změnil ten marketing, přitom prodeji těch nemovitostí za těch 10-15 let.

Hele, já když jsem vlastně začínal, tak opravdu jsme měli foťák, který dokázal vyfotit tak maximálně jako kousek té místnosti.

Jasně, ten malej.

No ano, přesně tak, to bylo přesně ono. No ještě nebyly ani pořádné mobilní telefony s pořádným foťákem, tak a marketing fungoval v roce 2006, 7 fungoval tak, že já jsem teda prodával pozemky hodně, protože jsem se specializoval na pozemky a to mě bavilo jako hodně, protože to nikdo nechtěl dělat. A tam vlastně zadal inzerát, tam tenkrát bylo serverů hodně málo.

Takže hodně jako Annonce papírová.

Inzerovalo se jako do papírový Annonce, ale internet už taky fungoval v době, takže, když jsi zainzeroval, takhle jsi měl položený opravdu telefon. Ta doba dneska je podobná, měl jsi položený telefon do někdo volá. Pokud ti nevolal, tak jsi byl někde špatně, buď s cenou, nebo prostě něco bylo špatně, nebo se ti to nevyexportovalo, takže já jsem zadal jakýkoliv pozemek, tak fakt stačilo položit a čekat 10 minut už ti ten telefon zvonil.

Je ta doba dneska podobná.

Ta doba samozřejmě technologicky je úplně někde jinde, máš samozřejmě více realitních serverů, na kterých můžeš inzerovat, máš sociální sítě, který dřív nebyly, ta prezentace se prostě ohromným způsobem posunula. A telefon vlastně, když je dobře nastavená cena, tak ten telefon to umí jako okamžitě, taky prostě do 10 minut máš telefon. Pokud máš tu cenu nastavenou třeba nad trh, hodně nad trh, tak já vždycky jako říkám, 2-3 víkendy rozhodnou o tom, jestli jseš s cenou dobře nebo špatně.

Mám dneska ten pocit, že se prodává všechno za jakoukoliv cenu. Lidé často platí hotově ani ne hypotékou. Myslíš, že ta doba vydrží?

Ta doba nějaký čas ještě bude, protože samozřejmě já jsem někde zaslechl, že je potřeba omezovat realitní trh, protože ceny jsou moc vysoko a je s tím potřeba něco udělat, hlavně jako ze strany státu, ale dělají opak, že jo. Protože říkají, že bude velká inflace, což bude. To se dá čekat, takže dneska říkám každému, je mít nejlepší nemovitost a ideálně dluh na té nemovitosti. To je to nejvíc, co může být, protože už ty úrokové sazby, které jsou vůči inflaci, tam už ti to vydělává.

2-3 % banky na 20 let.

Co bude. Prostě nevím, nedokážu, nejsem finančník, ale prostě bude určitě větší a vlastně dostáváme se do situace, kde, kde vyšly články, že, že Česká národní banka může tisknout peníze. To je další jako argument, no a samozřejmě média tomu pomáhají krásně. Ceny nemovitostí rostou, no a chalupy jdou jako na dračku a byty v Praze taky, takže jako je to pro nás velký překvapení. A já říkám dneska, dělám to teprve 15 let. A já tomu trhu prostě jako těm cenám nerozumím, a už klientům říkám, oni se mě hodně ptají a za kolik maximálně to můžu prodat, a opravdu jako s čistou hlavou říkám, já opravdu nevím. A to na to máme programy, který, nebo aplikace, který nám dokážou určit tržní hodnotu, srovnávací tržní hodnotu té nemovitosti. Máme zkušenosti s lokalitama, takže dokážeme odhadnout cenu té nemovitosti ale dáš něco na trh. A najednou prostě takový blázen, že ta cena se navýší a vidíme to hodně, makléři na sociální síti říkají, prodali jsme o 10 % víc, o tolik jsme prodali víc oproti nabídkové ceně. A můžeme mít na to názor, jakej chceme, ale ten trh je takovej, takže já říkám. Dneska slušný obchodník dneska dokáže vydělat slušný peníze.

Takže je důležitý jít s trhem.

Jít s trhem. My to máme nastaveno tak u nás v kanceláři hlavně. Vyděláme pro klienta, vyděláme i pro sebe, že jo, ve finále všechny tyhlety strany jsou spokojeny. Kupující, jestli tu nemají co získat, tak asi taky spokojenej. Samozřejmě v dnešní době třeba kupuje nad trh, ale nevíme, kam ty ceny půjdou. Myslím si osobně, za mě můžu říct, že ceny nemovitostí jenom asi tak úplně klesat nebudou, maximálně se na chvíli zastavěj. Buďme ale, to říkám. Myslím 21 rok se asi nic zásadního dít jako nebude. Že by šly ceny dolů.

To asi ne. Vašku, v každém případě děkuju za tvoji dnešní účast, že si přijal pozvání. Já vás pozvu k nějakému dalšímu dílu pořadu Tváří v tvář a já doufám, že se třeba někde na nějaké 3D virtuální prohlídce uvidíme.

Budu za to rád, děkuji za pozvání a přeji krásný den.

Na shledanou.

Na shledanou.