24.6.2021 10:29

Za kolik prodat nemovitost? Řídit se inzeráty bývá hodně nepřesné

Za kolik prodat nemovitost? Řídit se inzeráty bývá hodně nepřesné

Chcete prodat svůj byt či dům a nevíte, kolik si říct? Není to snadné, správné ocenění přinese maximální zisk a to co nejdřív. Profesionálové k tomu používají řadu nástrojů.

Když cenu podstřelíte, tak asi rychle prodáte, ale proděláte. Když ji naopak nadsadíte, tak budete prodávat dlouho a i když budete zlevňovat, tak se celý proces prodeje může nepříjemně protáhnout. A nakonec stejně můžete prodat pod reálnou cenou. Navíc není dobré, když nemovitost leží v inzerci příliš dlouho a se slevami, stává se z ní opticky i prakticky ležák.

Na první pohled vypadá ocenění nemovitosti pro prodej docela snadno. Když se rozhodnete prodat nemovitost, tak to obvykle neděláte ze dne na den. Takže pravděpodobně už delší dobu sledujete ceny a připravujete se na tučný výdělek. Jenže ceny v inzerci jsou často hodně matoucí. Pokud nechcete využít služeb profesionálů, tak si připravte tužku a papír a začněte to dělat systematicky.

Jděte na to systematicky

Pokud prodej svěříte zkušenému makléři, tak můžete očekávat, že nemovitost ocení na reálné maximum. Samozřejmě to musí být zkušený makléř, třeba některý, který získal ocenění v soutěži Realiťák roku. Použije k tomu vlastní databázi či další profesionální databáze, kde jsou uvedené ceny zrealizovaných kontraktů. A ty se od těch nabídkových mohou výrazně lišit.

TIP: nechte si poradit od profesionála

V pořadu Pomáháme plnit sny o bydlení, který v rámci projektu Realiťák roku připravujeme, si můžete poslechnout rozhovor s Iztokem Toplakem z realitní kanceláře Re/Max G8 Reality 10 právě na téma oceňování nemovitostí. Dlouholetý profesionál byl loni vyhlášen nejlepším realiťákem v Praze a třetím nejlepším absolutně.

Logicky budete sledovat nemovitosti podobné té vaší a ve stejné lokalitě. Protože vy budete znát jen ceny nabídkové, nikoliv zrealizované, tak si zapisujte datum, kdy jste inzerát poprvé viděli a nabídkovou cenu. V čase pak porovnávejte, jestli je inzerát stále aktivní, což si můžete samozřejmě přímo ověřit a sledujte, jestli je cena stejná, nebo klesla. I vy můžete využít některé nástroje na oceňování, je jich hodně a jsou placené. Ale náklady jsou velmi mírné a určitě se vyplatí.

Z inzerátu se obvykle nedozvíte o nedostatcích nabízených nemovitostí, tím se prodávající nechlubí. Takže ty, které se nejvíc podobají vaší nemovitosti, si klidně nechte ukázat osobně. Pozor na nápadně drahé nabídky. Prodávající třeba nutně prodávat nepotřebuje, jen se zkouší svést na vlně zdražujících nemovitostí a doslova to jen zkouší, jestli se někdo nechytne.

TIP: sledujte nabídky na Facebooku

Začněte sledovat realitní makléře z vaší oblasti na sociálních sítích. Ty vám další začnou nabízet podle vlastních algoritmů. Důvod je prostý, makléři zde zveřejňují nabídky, a když prodají, tak se tím rádi pochlubí. Samozřejmě nebudete vědět, za kolik přesně se nemovitost prodala, ale je to poměrně přehledný indikátor.

Podle toho můžete zhruba najít základní hladinu pro ocenění vaší nemovitosti na prodej. Dál záleží na detailech. Dva stejně velké byty vedle sebe mohou mít velmi rozdílné ceny. Stačí, aby jeden měl okna na rušnou ulici a druhý do zahrady. Věnujte proto pozornost každému detailu při porovnávání své nemovitosti s konkurenty v inzerci.

Osobní preference hoďte za hlavu

Problém je, že je to většinou dost individuální a bez praxe to budete hodnotit někdy dost obtížně. Navíc z vašeho pohledu může být první patro výhodné, ale pro většinu zákazníků nikoliv. A tak dále, rozdílných drobností mohou být desítky. Pro vás například bude předností výmalba vašeho bytu v pestrých barvách a bílé stěny u jiných nabídek budete považovat za nedostatek. Realita přitom bude opačná.  

V poslední době se běžně setkáte s formulkou, že prodávající si vyhrazuje právo kupujícího vybrat podle vlastního uvážení. Což většinou není nic jiného, než výběr podle nabídek, nikoliv podle pravidla, kdo přijde první. Vlastně je to taková aukce se základní cenou. Pro prodávajícího je to výhodné, i kdyby cenu neodhadl a takzvaně ji podstřelil, tak při velkém zájmu by mohl inkasovat víc. Má to však svá ale. Především je takový způsob lepší použít přes makléře, který s tím má zkušenosti a ví, jak to celé právně ošetřit. A také platí, že podobný způsob lze použít u opravdu atraktivních nabídek v oblíbených lokalitách.