Zavřít reklamu

23.6.2025 17:10

Analýza vývoje realitního trhu červen 2025: Stabilita, růst a návrat investorů: Co přináší červen 2025 na realitním trhu?

Analýza vývoje realitního trhu červen 2025: Stabilita, růst a návrat investorů: Co přináší červen 2025 na realitním trhu?

Český realitní trh se v polovině roku 2025 nachází v mimořádně stabilní a růstové fázi. Nabídkové ceny bytů dosahují historických maxim, investoři se ve velkém vracejí na trh a regiony mimo hlavní centra hlásí nebývalý nárůst poptávky. Co to znamená pro prodávající, kupující i realitní makléře? Přinášíme vám přehled hlavních trendů z červnové Analýzy realitního trhu.

Analýza vývoje realitního trhu - červen 2025

Grafy ve videu jsou ověřené exkluzivní data projektu Realiťák roku ve spolupráci CEMAP - cenové mapyVALUO.cz, TOPLAK.pro a portálu Reality.iDNES.cz spolu s Ministerstvem pro místní rozvoj

GRAFY jsou možné si prohlédnout a stáhnout k Vašemu použití ZDE

 

Stabilita, růst a návrat investorů: Co přináší červen 2025 na realitním trhu?

Ceny nemovitostí opět rostou

V červnu 2025 činí průměrná nabídková cena bytů v Česku rekordních 88 305 Kč/m². Stejně tak pronájmy se vyšplhaly na dosud nejvyšší úroveň – 307 Kč/m².

„Nabídkové ceny bytů v České republice jsou aktuálně nejvýše v historii. Růst cen je patrný už od jara 2024 a v posledních měsících pokračuje prakticky bez přerušení,“ uvedl Petr Makovský, výkonný ředitel Reality.iDNES.cz a zakladatel projektu Realiťák roku.


Investoři se vracejí, a to napříč republikou

Investoři, kteří v posledních letech vyčkávali na pokles úrokových sazeb, se nyní ve velkém vracejí. A to nejen do Prahy, ale především do regionů, kde výnosy z nájmů dosahují 6–8 %.

„Když investoři nemohli nakupovat byty kvůli vysokým sazbám, vyčkávali. Teď se sazby blíží ke 4 %, a trh se tak rozhýbává ještě víc. Je logické, že zájem bude sílit i mezi těmi váhavějšími,“ komentuje situaci Robert Hanzl, generální ředitel NEXT REALITY.

Podle Ondřeje Mašína, obchodního ředitele BIDLI reality, se zhruba třetina dnešních kupujících rekrutuje právě z řad investorů. „Jsou to často lidé, kteří dva roky vyčkávali a teď pořizují druhý nebo třetí byt do portfolia,“ dodává.


Největší růst mimo metropole

Zatímco Praha zaznamenala od roku 2016 růst cen „pouze“ o 145 %, Ústecký kraj hlásí nárůst přes 450 %. Největší relativní růst hlásí také Moravskoslezský kraj, kde se ceny za poslední rok zvýšily o více než 25 %.

„Panelákový byt v Ústí nad Labem, který před dvaceti lety stál 400 000 Kč, dnes vyjde skoro na tři miliony. Přitom výnosy z nájmů jsou tam výrazně vyšší než v Praze,“ upozorňuje Ondřej Mašín.

„Když srovnáme výnos z pěti bytů v Ústí s jedním bytem za 10 milionů v Praze, je zřejmé, proč se investoři začali soustředit mimo velká města,“ doplňuje Robert Hanzl.


Co se děje u rodinných domů?

Trh s rodinnými domy reaguje na výkyvy pomaleji než u bytů. Nabídka domů je širší a poptávka zatím méně dynamická.

„Růst cen domů je pozvolnější. Výkyvy nejsou tak rychlé jako u bytů. Nabídka domů neklesá tak rychle a poptávka se teprve zvedá,“ říká Ondřej Mašín.

Přesto mají domy podle odborníků velký investiční potenciál. „Rodinné domy budou další investiční komoditou, obzvlášť ve chvíli, kdy už nebude možné snadno nakupovat byty. Výnosy z nájmů u domů rozhodně nejsou špatné – jen je třeba počítat s jinými parametry provozu,“ připomíná Robert Hanzl.


Nájemní bydlení: Pomalý růst, ale důležitý segment

I když ceny nemovitostí rostou výrazně rychleji než nájmy, nájemní bydlení má v českém prostředí své pevné místo. Právě proto ale návratnost investice do pronájmu není vždy optimální.

„V Praze se výnos z nájmu pohybuje kolem 3–4 %, v regionech je to více. V dlouhodobém horizontu ale lidé sázejí na růst hodnoty nemovitosti. Ne vždy jde o výdělek z nájmu, ale o zajištění kapitálu proti inflaci,“ vysvětluje Petr Makovský.

Robert Hanzl dodává: „V jiných zemích je nájemní bydlení výrazně dražší než u nás. Češi mají vztah k vlastnictví a často i nízké náklady na pořízení nemovitosti, což nájmy drží relativně nízko.“


Profese realitního makléře nabývá na atraktivitě

Růst trhu a stabilita se pozitivně odrážejí i na zájmu o profesi realitního zprostředkovatele. Odborníci zaznamenávají výrazný nárůst počtu zájemců o tuto kariéru – ať už z řad absolventů, nebo zkušených profesionálů hledajících změnu.

„Profese realitního makléře má díky projektům jako Realiťák roku mnohem lepší jméno než dříve. Dnes už víc lidí chápe, co všechno tato práce obnáší, a láká je možnost nadstandardního výdělku,“ říká Ondřej Mašín.

Podle Roberta Hanzla je realitní zprostředkování ideálním vstupem do podnikání: „Za minimální náklady nabízí tato profese vysoký výdělek. Navíc vítáme ženy, které často dominují mezi nejúspěšnějšími makléřkami.“


Závěr: Trh v rovnováze. Ale jak dlouho?

Realitní trh v Česku se v polovině roku 2025 nachází ve vzácné rovnováze. Ceny rostou, investoři se vracejí, a i kupující začínají více plánovat. Přesto zůstávají otázky – bude se tento růst držet i po létě? Nasycení v některých oblastech se blíží, jinde naopak chybí nabídka i výstavba.

„Dlouho jsme si přáli, aby se trh rozhýbal. Teď si přejeme, ať zůstane stabilní. Tato jistota pomáhá kupujícím, prodávajícím i makléřům – všichni vědí, co čekat,“ uzavírá Petr Makovský.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

Detailní rozbor a klíčové myšlenky analýzy vývoje realitního trhu

V nejnovější epizodě Analýzy realitního trhu diskutují Petr Makovský, Robert Hanzl a Ondřej Mašín o aktuálním stavu trhu s nemovitostmi v České republice na začátku léta 2025. Shodují se, že trh je ve stabilní fázi růstu, zájem o koupi nemovitostí je vysoký a ceny jak u prodejů, tak pronájmů dosahují historických maxim.

 

Klíčová témata diskuse:

Ceny bytů a nájmů:

Průměrná nabídková cena bytů v ČR přesáhla 88 000 Kč/m², nájmy se dostaly na 307 Kč/m². Obě hodnoty představují dosud nejvyšší úroveň.

Investiční poptávka:

Na trh se vracejí investoři, kteří čekali na pokles úrokových sazeb. Ti nyní nakupují nejen v hlavních městech, ale i v okrajových regionech s vyššími výnosy z nájmu (Ústí, Karviná, Přerov...).

Regionální rozdíly:

Největší meziroční růst cen bytů je v Moravskoslezském a Ústeckém kraji (25 % a více). Praha naopak roste nejpomaleji, což je dáno její vyšší vstupní cenovou hladinou.

Rodinné domy:

Oproti bytům reagují domy na vývoj pomaleji. Přesto začínají být zajímavou investiční alternativou, zejména v oblastech s omezenou novou výstavbou.

Vztah Čechů k vlastnictví:

Češi stále preferují vlastnické bydlení. Hypotéky jsou sice dražší než nájem, ale očekávání růstu cen motivuje mnoho kupujících k investici i při negativním cash flow.

Výnosy z nájmů:

Ve velkých městech se výnosy pohybují kolem 3–4 %, v menších regionech mohou dosáhnout až 7–8 %. Přesto je nájemné v ČR dlouhodobě levné v porovnání s cenami nemovitostí.

Profese realitního makléře:

Stoupá zájem o vstup do oboru. Zvyšuje se prestiž profese, přispívá k tomu i projekt Realiťák roku. Diskutuje se také o rostoucí roli žen v realitním zprostředkování.

Závěr:

Trh s nemovitostmi v ČR zažívá stabilní růst bez výrazných výkyvů. Investiční zájem sílí, cenový růst pokračuje a realitní zprostředkování se těší rostoucímu respektu i přílivu nových lidí do oboru.

#RealitníTrh #CenyBytů #Nájemné #Investice #Reality2025 #RealitakRoku #RealityiDNES #NEXTREALITY #BIDLI #RobertHanzl #OndrejMasin #PetrMakovsky #TrhSNemovitostmi #Makleri #RodinneDomy #RealitniInvestice #CenyNemovitosti #RealitniAnalýza #RealitniMakler #StabilitaTrhu

 

Vybrané předchozí díly a další zajímavosti najdete zde:

Analýza vývoje realitního trhu květen 2025: Ceny rostou, nájmy se utrhly a lidé kupují domy na opravu

Analýza vývoje realitního trhu duben 2025 - Růst cen, rekordní poptávka a investiční jistota

Analýza vývoje realitního trhu únor 2025 - Růst cen a vliv financování

Analýza vývoje realitního trhu leden 2025

Realitní zpravodaj - leden 2025 aneb aktuální situace na realitním trhu

Analýza vývoje realitního trhu prosinec 2024

Analýza vývoje realitního trhu listopad 2024

Analýza vývoje realitního trhu říjen 2024

Analýza vývoje realitního trhu září 2024

Analýza vývoje realitního trhu červenec 2024

Analýza vývoje realitního trhu červen 2024

Analýza vývoje realitního trhu květen 2024

Analýza vývoje realitního trhu duben 2024

Analýza vývoje realitního trhu březen 2024

Analýza vývoje realitního trhu únor 2024

Analýza vývoje realitního trhu leden 2024

Analýza vývoje realitního trhu prosinec 2023

Analýza vývoje realitního trhu listopad 2023

Analýza vývoje realitního trhu říjen 2023

Analýza vývoje realitního trhu září 2023

Analýza vývoje realitního trhu srpen 2023

Analýza vývoje realitního trhu červenec 2023

Analýza vývoje realitního trhu červen 2023

---------------------------

Komletní přepis videa:

Analýza vývoje realitního trhu

Petr Makovský (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz a zakladatel projektu Realiťák roku): Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u naší další Analýzy realitního trhu, tentokrát z června 2025. A jsem velmi rád, že mohu přivítat dva milé hosty. Roberta Hanzla z Next Reality. Ahoj Roberte.

Robert Hanzl (generální ředitel NEXT REALITY): Ahoj Petře, dobrý den.

Petr Makovský: A Ondru Mašína z Bidli. Ahoj Ondro.

Ondřej Mašín (obchodní ředitel BIDLI reality): Krásný den, ahoj.

Petr Makovský: Měli jsme tady být tři, ještě jeden člověk navíc, ale Jirka Rájek bohužel ráno volal, že dcera má nějaký problém zdravotní, takže ho musíme omluvit. Asi vám to nebude vadit, aspoň to zvládneme všechno rychleji. Pánové, je začátek června 2025, co je nového v realitním trhu, na realitním trhu?

Ondřej Mašín: Já myslím, že to standardně konstantně pěkně jede. Všichni jsou spokojení, že mají co prodávat, samozřejmě občas si stěžujou, že nemají co nabírat, ale to je taková klasika. Ale všichni jsme rádi, že se ten trh vrátil do nějakého normálu a že nejsou nějaký výkyvy, nějaký prostě bláznivý věci. Takže všichni jako spokojený. Uvidíme, co s tím udělá léto. Už si asi všichni makléři krásně vydělali a už si plánujou 3 - 4 dovolený.

Petr Makovský: No, Roberte?

Robert Hanzl: Otázka, kdy vysíláme tento díl, ale si myslím, že to budeme vysílat někdy tak jako 10. června.

Ondřej Mašín: Dobře.

Robert Hanzl: Tak to je paráda. No, tak před létem samozřejmě ten trh je stabilní, stabilně roste, vyprodávají se nemovitosti, který třeba ještě zbyly vlastně na tom skladě. A je vidět, že teda poptávka ze strany klientů je dneska už ne jakoby taková nějaká vyvážená, ale už je prostě velká, nadstandardní. No a nemovitostí začíná být nedostatek.

Petr Makovský: Pánové, když se podíváme rychle na čísla, jenom v krátkosti, velmi rychle, potom se tomu budeme dál věnovat. Když se podíváme na byty k prodeji, tak podle dat, které máme ve spolupráci s CeMapy, s Valuo, s Toplakem a ve spolupráci s iDNES a ministerstvem pro místní rozvoj, vidíme, že nabídkový ceny jsou dneska v bytech v čele České republice absolutně zase nejvýš, kde byly. Zase to stoupá, stoupá, už to stoupá posledních několik měsíců. Dnes jsme se dostali na úroveň nebo květnové čísla jsou na úrovni 88 305 Kč celorepublikově. Tohle číslo tady nikdy nebylo. Konstantně to roste už někdy od loňského třeba března, dubna. To znamená, rosteme, rosteme neustále dál. Možná se ještě podíváme rychle na čísla o pronájmech, ať se máme o čem bavit. V pronájmech, zase jsme na absolutním maximu. V celé České republice, teď se bavíme o celé republice, kde je to 307 Kč za metr čtvereční u pronájmů a u bytů zase nejvyšší číslo, které jsme kdy dosáhli, což je 47 923 Kč. Asi očekávaná čísla. Víceméně krize se zastavila, začalo se prodávat, ceny začaly růst a stabilně to roste nahoru. Možná potom se podíváme potom na nějaký další podrobnější v jednotlivých krajích, protože samozřejmě ty rozdíly tam jsou. Pánové, jak to vidíte?

Robert Hanzl: No, tak investovat v dnešní době je velmi populární. Všude kolem nás jsou výzvy k investicím, ale jsme to pořád my Češi, kteří jako tu investiční komoditu nejvíc vnímáme tu cihlu, jo, kdy prostě si to můžeme uchopit, vlastnit a máme k tomu nějaký vztah a dokážeme si jednoduše spočítat, že když to koupíme za nějaký finanční prostředky, tak v kontextu toho výnosu z nájmu a v kontextu samozřejmě růstu ceny, který, pokud takový graf krásně vidíme z nějakých 10 let zpátky, tak nám generuje úroveň určitě 8, 10 %. Tak je to velmi zajímavý a jistý jako portfolio, pokud ho vytvářím zrovna v nemovitostech.

Petr Makovský: Ondro?

Ondřej Mašín: Určitě je také znát, že se vrátili investoři, teďka, vlastně klienti, kteří čekali a spekulovali na pokles hypotečních sazeb hypotečních úvěrů.

Petr Makovský: Což nastalo.

Ondřej Mašín: Tak už nastalo a lidi se už do toho pustili a takový lidi, který 2 - 3 roky teď nekupovali, tak se zase vrací a zase pořizujou ten druhý, třetí, případně další investiční byt. A tady těch klientů, řekněme, máme zhruba třetinu, kteří dneska pořizují veškerý byty.

Robert Hanzl: Možná ještě k tomu dodám, že vlastně my jsme dlouho čekali, dva roky tady predikujeme, kdy ty úrokový sazby vlastně jako spadnou a začne se ten trh hýbat. No, on se začal hýbat i bez toho poklesu těch úrokových sazeb. Samozřejmě to, co vlastně se teď jakoby stává, že ty sazby nám už jdou teda jakoby k těm čtyřem procentům. No, tak to ještě rozhýbe tu poslední skupinu těch váhavých a ještě více se to promítne do toho trhu v tom, že prostě bude větší poptávka, bude větší přetlak na prohlídkách nemovitostí a budou ty ceny pořád se šponovat nahoru.

Petr Makovský: Ono když se podíváme vlastně na ten vývoj od roku třeba 2016, protože jsme si tady udělali nějaký cenový index od roku 2016, jak to vlastně celý působí u bytů, potom i u těch ostatních kategorií, tak vlastně když, když se podíváme na cenový index, tak vlastně nejmíň od roku 2016 stoupla cena v Praze kupodivu. Tam je ten cenový index jenom 245, to znamená ze 100 na 245. Nejvíc samozřejmě to vyrostlo tam, kde ten počátek byl nejmenší, což byl Ústecký kraj, kde cenový index ze 100 se dostal na 450, 454. Je tam krásně vidět ten pokles nebo ten nárůst, který tam je. Je to strašně zajímavý na to koukat, ale ten začátek byl samozřejmě výrazně, výrazně na nižší úrovni.

Ondřej Mašín: Možná, ty jsi zmínil ten Ústecký kraj. Já jsem koukal teďka na nějaký příklady prodaných nemovitostí. Nedávno byt v Ústí nad Labem-Střekov, celá jako lokalita, je tam ten zámek nebo hrad, pardon, 62 m², cena 2 920 000. Panelákový byt v Ústí, jo? Ty byty tam před 20 lety stály 400 - 450 000. Teplice byly tak 300. A pak se to zvedalo někde přes milion, pak už nějak 1,5 a dneska skoro 3 miliony. To už je prostě. Takže v tom, pro třeba i ty investory, kteří koupili byty i v těchhle lokalitách, je to trošku horší někdy s nájemníky. Tak samozřejmě ano, ten růst, ten index to ukazuje, že ten růst je tam nejrychlejší tady v těch krajích, jako je Moravskoslezský, Ústecký kraj.

Petr Makovský: A když se ale podíváme na vlastně Ústecký kraj, dneska má ještě ceny, průměrné ceny pod 40 000 za metr. Je absolutně nejmenší, když vezmeme vlastně, jak to vlastně vypadalo v květnu tohohle roku. Oproti tomu Praha 148, něco takového.

Robert Hanzl: Ono tu poptávku samozřejmě v těchhle těch jakoby v uvozovkách chudších regionech táhne ten výnos toho nájmu, protože samozřejmě v momentě, kdy ten investor vezme tady pět bytů po 2 milionech v Ústí nad Labem a spočítá, kolik z toho bude mít výnos a nebo jeden byt v Praze za 10 000 000. No, tak samozřejmě toho výnosu nedosáhne ani náhodou. Takže samozřejmě investoři se začali dívat i mimo velká města a důsledek toho je právě ten, jako zásadní růst cen právě v těchhle těch jakoby okrajových částech třeba i republiky.

Petr Makovský: Když se podíváme vlastně na meziroční růst, tak vlastně Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj jsou nad 25 procenty nárůstu za poslední rok. Olomoucký kraj někde kolem 7 - 7,5.

Robert Hanzl: Teď mi kolega říkal zrovna minulý týden z Karviné, říkal, to není možný, kam se to zase jako urvalo, jo? Ono už tu podobnou situaci jsme zažívali právě v těch letech 2021, kdy ten dům tady na tom trhu byl jakoby napříč a jako už tenkrát jsme se divili, kam se to šponuje. Samozřejmě pak ten propad zase, ono v těchhle těch regionech je to vždycky tak jako rychlejší, tam se to rychle zastaví a pak pořád se to tam pomaličku startuje, protože ty velký krajský města pro investory jsou jako nejzajímavější z hlediska té stability. Takže dneska prostě konzervativní investor půjde a koupí v Praze, jo? Ale ten, kdo jako trošičku samozřejmě chce s těmi čísly víc pracovat, tak se dívá na ty lokality, typicky třeba ta Karviná a jak jsem říkal, kolega zmiňoval, dneska už byt 1 790 000 - 2 kk a on říká, to už ty lidi nemůžou jako kupovat. Ale zase jsme si to dali do rovnice výnosu z toho nájmu a tyhle ty města, kde se právě nestaví ta nová výstavba, tak tímhle tím ještě budou zásadně poháněný, protože v některých typech měst, já vím, že třeba v Pardubicích, odkud já jsem, tak se chystá obrovská výstavba, nejenom kolem budoucí největší hokejový haly na světě, ale i v dalších lokalitách... No, na světě, Ondro, na světě. V Hradci ty informace tam tolik neproudí, ale je to na světě. A bude tam celých 650 bytů jenom kolem té haly. Ale jsou tam další projekty, který se jako chystají. Takže je možná otázka, jestli ten trh se tam jako pomaličku nebude nasycovat. V Praze ten deficit na bydlení je obrovský, tady jako se ten trh nenasytí v příštích 20 letech. A v těch městech typu Karviná nebo Ústí, kde developeři nestaví, tak samozřejmě ten trh funguje samosebou, ale tam v momentě, kdy se ty byty z toho trhu dostanou, tak je investoři zkoupí. No tak to nájemní bydlení pak samozřejmě na tom trhu bude dostupný, ale už se ty ceny budou orientovat podle toho, jak je ty investoři nastaví a ke koupi tam pořád nic nebude.

Petr Makovský: Ale zajímají mě ještě domy jenom velmi rychle. Jak to vidíte z hlediska domů dneska, protože v nedávné minulosti kupovaly se ty, které byly levné mimo Prahu, které byly před rekonstrukcí. V Praze ty, které byly po rekonstrukci. Mění se tam něco, nějaká situace? Teď nemyslím z hlediska cen, ceny rostou, zase tam prostě je, relativně velký čísla uvidíte na obrazovkách v rámci téhle diskuze, abyste viděli i data, vy diváci, abyste viděli, jak to vypadá vlastně i v domech. Ale začalo se hýbat i domy jako reálně v prodejích jako takových?

Ondřej Mašín: Trochu. Jako u těch bytů je vždycky ten růst i ten pád rychlejší, jak zmínil Robert, asi ten pád. Tak vlastně, když vlastně ty ceny začaly klesat v roce 2022 třeba od března, dubna, tak tam jsme to hnedka viděli u těch bytů rychle. Klesalo každý měsíc a kdo vlastně váhal a nechtěl zlevnit, tak vlastně potom šel pořád proti té ceně a prodělal více. Kdežto u těch rodinných domů to bylo pomalejší, tam než to doteklo, ta nabídka není tak velká, a to stejné bylo s tím zdražováním. To znamená, u těch domů se ty výkyvy, víme, že u pozemků tam už vůbec, jo, tam ten výkyv není skoro žádný, ale u těch domů ten výkyv není takový. Nicméně ta poptávka po těch domech za mě ještě není tak vysoká. Je to i znát, že i ta nabídka nám neklesá těch rodinných domů tak rychle.

Robert Hanzl: No, já si myslím, že na rodinný domy musí logicky dojít a už ten příklad vlastně z té minulosti tady byl, kdy v momentě, kdy investoři nemají možnost nakupovat ty byty, a protože chtějí investovat do nemovitostí, tak prostě dojde i na ty rodinný domky. A já si vzpomínám situace opravdu čtyři roky zpátky, kdy jsme i radili klientům, kteří prostě měli balík peněz a chtěli koupit, nemohli do bytu, kupte rodinný dům a dejte ho na pronájem, protože ty výnosy zase z hlediska nájmu v kontextu pořízení toho rodinného domu vůbec nebyly jakoby marný, jo? Samozřejmě trošku jinak se tam jako kalkuluje, je potřeba si tam vytvářet třeba nějaký jakoby fondy svoje vlastní jako oprav atd., ale určitě to bude komodita, která na ten trh vlastně jakoby následného nájmu brzy musí dojít, protože obecně těch bytů v Česku prostě máme málo.

Petr Makovský: Dá se říct, že ti, kdo nekoupili, bavili jsme se o tom několikrát společně na těch diskuzních fórech, o tom, že víceméně je čas koupit, že ceny klesají dolů, protože klesaly, najednou se to rychle, relativně rychle otočilo. Dá se říct, že ten, kdo nekoupil teďko, vlastně třeba před půlrokem už, tak už vlastně hodně prohloupil? Když mohl koupit? Dá se to totiž takhle říct. Já se chci zeptat vás, že jo?

Ondřej Mašín: Samozřejmě spousta lidí by rádo koupila a třeba nemělo ty prostředky, anebo k tomu nemělo ty podmínky pro získání toho úvěru nebo prostě... Takže ono tohle je taková složitá otázka. Vždycky samozřejmě je ideální z pohledu investora, když je trh níže, kupujte, protože na tom vyděláte. Nicméně záleží z priority, jestli to mám na bydlení, na pronájem. Někdy ta investice třeba není, je to opravdu jenom udržet ty peníze vůči inflaci, inflaci už jsme zkrotili, ale prostě víme, že nemovitosti jako komodita pořád v čase rostou. Takže málokdy, pokud to není nějaká nemovitost, která potom bude vyžadovat velký opravy, velké rekonstrukce, tak málokdy prohloupíte o koupi nemovitosti.

Robert Hanzl: Ty peníze mají v čase vždycky nějakou hodnotu a pokud tady byl nějaký propad cen, třeba v tom roce 2022, tak určitě ti investoři samozřejmě z obavy ty peníze nechali třeba na nějakých spořicích účtech, který prostě generovali 6, klidně 7 % nebo v nějakých jiných komoditách. A kdyby je v té době vrhli do těch nemovitostí, tak samozřejmě ano, vydělají 10, možná i 15 % ročně, ale bylo by to samozřejmě jako s nějakým rizikem. Na druhou stranu prostě v čase prostě stabilní investiční komodita a takhle to ten trh jasně ukazuje, že vlastně se mi moc líbí ta křivka v tom grafu, která když by vlastně jsme ji propojili a dali jsme pryč ten propad, tak v tom roce 2022, tak by vlastně ten růst tam byl neustálý.

Petr Makovský: Lineární růst.

Robert Hanzl: Přesně tak.

Petr Makovský: A mě tam ještě zajímá jedna věc. Říkali jste to už několikrát v tuhle chvíli. Porovnání mezi pořízením bytu a nájemním bydlením, protože teď to vypadá, že nájemní ještě neroste tak rychle, jako začalo růst teďko ceny, ceny znova nemovitostí. Jestli se to vůbec vyplatí investorům pořídit byty a dát je víceméně na trh na nájem?

Ondřej Mašín: Tak splátka hypotéky je určitě vyšší než běžný nájemný. To tak je. Ten výnos toho nájmu se v Praze pohybuje klidně jenom 3,5 do 4 %, ve větších městech maximálně se dostanete na 4,5. A přesně, jak říkal Robert, potom jsou ty regiony Bílina, Ústí, Chomutov, Přerov, Frýdek-Místek, možná i ta Karviná, kde ten výnos může být vyšší, kde může být 6, 7, výjimečně třeba i 8 procent, jo? Takže, takže prostě ta splátka hypotéky převyšuje, převyšuje tu výši nájemného, ale ti lidé jsou ochotni, byť třeba mají jenom 20 % vlastní zdroje, vezmou si to a dotují to pár tisíci měsíčně, tak ale pořád ví, že ta cena nemovitosti v čase vzroste a že prostě chtějí držet tu nemovitost.

Robert Hanzl: My totiž v České republice máme jako extrém, kdy to nájemní bydlení je vlastně hrozně levný vůči cenám nemovitostí, jo? A je to, protože tady samozřejmě to vlastnictví a spousta lidí do těch nemovitostí vrhá ty finanční prostředky, protože ty lidi je prostě mají. A v těch třeba jiných zemích, ať už v Evropě nebo kdekoliv ve světě, kde to nájemní bydlení je zásadně dražší, tak samozřejmě ty finanční prostředky ty lidi nevrhají vysloveně jako šíleně do vlastnictví nemovitostí, ale dávají do jiných komodit, jo? Takže to je i trošku tou mentalitou toho národa, že tady i ty zákony chránit to nájemní bydlení, ty ceny, prostě teď se tady řeší dostupný bydlení, aby vlastně to nájemní bydlení, který už je tak samo o sobě jako levný, tak ještě aby bylo levnější. Takže je nutnější a dostupnější. Takže to je o tom jako nastavení, kdy pro ty investory právě to zhodnocení samozřejmě není až tak jako úplně zajímavý. 3 %. Já už jako v Praze kolikrát to není ani ty 3 %, ale samozřejmě hraje se na to, že bude růst cena té nemovitosti.

Petr Makovský: V dlouhodobém horizontu prostě nemovitost poroste, bude vydělávat cca 8 % ročně. To znamená, proč na nájemném neprodělávat?

Robert Hanzl: Přesně tak, svým způsobem je to tak. A protože těch nemovitostí je málo a bude jich málo, protože se prostě nestaví, i když dneska po Praze člověk jede a myslí si, že zrovna /nesrozumitelné/, že se všude v Praze staví. Já říkám jako 5000 bytů ročně na ten trh, to je, to je opravdu jenom jako plivnutí. Byť nám to může připadat, že se staví hodně, tak to samozřejmě ten deficit na tom bydlení v těchhle velkých městech jako nevyřeší. A v Praze...

Ondřej Mašín: A hlavně skoro dva roky se prakticky jako nestavělo, ta stavba se prakticky pozastavila a utlumila se. Teď se zase rozjíždí.

Petr Makovský: No, když se vlastně podíváme jenom třeba na cenový index bytů pronájmů, tak vlastně v celé České republice od roku 2016 to ze 100 stouplo jenom na 171.

Robert Hanzl: Jo, to je ono. To je ono.

Petr Makovský: To je přesně ten rozdíl, o čem se tady bavíte, že prostě z těch čísel jasně vypadá, že prostě to nájemné v Čechách roste výrazně pomaleji než cena /nesrozumitelné/.

Ondřej Mašín: Dá se podívat i to chování těch pronajímatelů, jak se k tomu staví, kolikrát vůbec neřeší tu nemovitost, třeba ji zdědili nebo nějakou vlastní dlouho, nemají tam žádný úvěr a dávají těm lidem kolikrát jako směšný nájemný, jo? Teďka u jednoho případu dělají, kde se prodával byt vlastně s nájemníkem, nájemník platil u bytu 2+kk, v krajském městě platil 14 000, ale tržní nájemné už bylo mezi 18, 20 a zvedalo se mu to na 21 s fondem oprav. Se kroutil, ale vzal to, protože to prostě pořád pro něj bylo jako výhodný. Nicméně majitel mu nechal osm let stejný, stejný nájemný. To je nesmysl. Prostě je potřeba do nájemních smluv dávat inflační doložku, anebo ji uzavírat maximálně na rok s tím, že jako budu tu výši nájemného měnit, jo?

Robert Hanzl: Trošku jako bystřejší investor zauvažuje, zdali nebydlet v centru města, například v Praze v nájmu. A ty finanční prostředky, který by vlastně v případě, že by kupoval, si jako nerozprostřít někde do právě těch lokalit, o kterých jsme se bavili a nemít z toho jako zásadně větší /nesrozumitelné/.

Ondřej Mašín: Taky varianta.

Robert Hanzl: Proč ne.

Petr Makovský: Pánové, tak mě zajímá jedna věc na závěr. Je dostatek lidí, kteří chtějí vstoupit na realitní trh jako realitní makléři v tuhle chvíli? Pociťujete to, že se lidi hlásí do téhle profese? Protože my v rámci projektu Realiťák, tak vnímáme, že prostě ten zájem o realitní profesi, o profesi realitního zprostředkovatele výrazně stoupá.

Ondřej Mašín: Klasika, když se nedaří, je menší zájem, když se daří, je vždycky větší zájem. To znamená, už zase se tak nějak obecně ví, že se prodává, plyne to z těch článků, ceny se trošku zdražují atd. Takže určitě i my to vnímáme, určitě ten počet zájemců se zase rapidně zvedl. Navíc samozřejmě ta doba je taková, že ta profese se dřív tolik nepropagovala. Dneska najdete spoustu videí, spoustu influencerů, spoustu jako realitních makléřů dělá velmi dobře marketing. Takže lidé si k tomu můžou něco nasledovat, můžou si porovnat rozdíly mezi realitními kancelářemi nebo obecně, jako co to obnáší, můžou se rozhodnout, jestli chtějí jít sami na sebe, byť to asi není úplně ideální start nebo vstoupit třeba do nějaké sítě. Takže. A je to všeobecně to renomé té profese i díky Realiťákovi roku samozřejmě, tak se výrazně zlepšuje za těch 20 let, Robert je na tom trhu velmi podobně, tak to můžeme posoudit, že to jde opravdu jako pomalými krůčky, ale za těch 20 let se ohneme, otočíme, tak to renomé se jako výrazně zvedá a je to samozřejmě i tím daným tím růstem cen, že dneska ten realitní makléř si může vydělávat jako opravdu nadstandardní peníze. Takže to i pro mnoho lidí je důvodem. Neříkám, že to musí být hned studenti nebo lidé po škole, ale prostě lidé, kteří podnikají nějakou změnu, tak cítí, že by to mohl být ten obor, kde by se mohli prosadit.

Robert Hanzl: Vstup do podnikání, neznám lepší vstup do podnikání s tak nízkými náklady, s tak velkým výdělkem, jako je být realitním zprostředkovatelem. A samozřejmě souhlasím s tím, co říká Ondra. Ta profese má úplně jiný jméno. Já bych to rozdělil skoro jako před zákonem o realitním zprostředkování, to ještě do toho roku 2019 jsme furt řešili, že jsme na tom chvostu těch profesí, si pamatuju ty různý analýzy, skoro za tím nejstarším řemeslem, ale pak se to zlomilo možná i tou dobou covidu, řešily se jiný věci a najednou teď z toho vlastně vycházíme jako profese velmi dobře a máme super jméno. Já bych určitě chtěl do toho oboru přizvat ženy, protože často jednou ročně vychází analýzy o tom, kolik vydělávají na stejných profesích ženy a muži, jo? Tak vlastně všechny profese ženy jsou na tom jako zásadně hůř krom realit jako. Tady já znám jako na tom trhu nejúspěšnější makléřky, který si strčí každého chlapa do kapsy. Tak snad to není genderově nevyvážené, ale musel jsem si to tady neodpustit.

Petr Makovský: Takhle. V rámci téhle diskuze je to naprosto genderově vyvážené. Ve finále v tom vedení firem zase moc žen není. To znamená, pánové, měli byste se zamyslet, jestli nepřipustíme svoje pozice...

Ondřej Mašín: Do managementu se ženy tak nehrnou nebo se bojí, že se neprosadí, ale my je vítáme i do managementu. Určitě.

Robert Hanzl: No, stoprocentně to nabízíme také. Nicméně ono, já vždycky říkám, až mě ten management přestane bavit, tak se vrátím krásně do toho terénu pracovat jako s klienty a dělat toho realitního makléře, zprostředkovatele je mnohem lepší, než se tady jakoby nervovat v tom managementu. Takže my to za vás ženy oddřeme a vy vydělávejte ty krásný peníze.

Petr Makovský: Pánové, díky moc za diskuzi. Věřím, že si užijete léto. Mohlo by být pěkně. To znamená, ať se nám, ať se nám daří, hlavně ať vlastně se nic neděje na tom trhu, jo? Vždycky jsme si přáli, ať se to zlomí, ať se něco stane. Teď už si dlouhou dobu přejeme, ať se nic nemění, ať to všechno běží tak, jak je to teď nastavené, protože víceméně ta stabilita pomáhá nejenom realitním zprostředkovatelům, ale i kupujícím, prodávajícím, prostě v té jistotě, co můžou očekávat.

Robert Hanzl: Přesně tak.

Petr Makovský: Pánové, díky moc za diskuzi a mějte se krásně, na shledanou.

Ondřej Mašín: Taky děkujeme.

Robert Hanzl: Děkujeme za pozvání, na shledanou.

Petr Makovský: Mějte se hezky, hezký den. 

 

 

1. Analýza vývoje realitního trhu

Petr Makovský (výkonný ředitel Reality.iDNES.cz a zakladatel projektu Realiťák roku): Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás u naší další Analýzy realitního trhu, tentokrát z června 2025. A jsem velmi rád, že mohu přivítat dva milé hosty. Roberta Hanzla z Next Reality. Ahoj Roberte.

Robert Hanzl (generální ředitel NEXT REALITY): Ahoj Petře, dobrý den.

Petr Makovský: A Ondru Mašína z Bidli. Ahoj Ondro.

Ondřej Mašín (obchodní ředitel BIDLI reality): Krásný den, ahoj.

Petr Makovský: Měli jsme tady být tři, ještě jeden člověk navíc, ale Jirka Rájek bohužel ráno volal, že dcera má nějaký problém zdravotní, takže ho musíme omluvit. Asi vám to nebude vadit, aspoň to zvládneme všechno rychleji. Pánové, je začátek června 2025, co je nového v realitním trhu, na realitním trhu?

Ondřej Mašín: Já myslím, že to standardně konstantně pěkně jede. Všichni jsou spokojení, že mají co prodávat, samozřejmě občas si stěžujou, že nemají co nabírat, ale to je taková klasika. Ale všichni jsme rádi, že se ten trh vrátil do nějakého normálu a že nejsou nějaký výkyvy, nějaký prostě bláznivý věci. Takže všichni jako spokojený. Uvidíme, co s tím udělá léto. Už si asi všichni makléři krásně vydělali a už si plánujou 3 - 4 dovolený.

Petr Makovský: No, Roberte?

Robert Hanzl: Otázka, kdy vysíláme tento díl, ale si myslím, že to budeme vysílat někdy tak jako 10. června.

Ondřej Mašín: Dobře.

Robert Hanzl: Tak to je paráda. No, tak před létem samozřejmě ten trh je stabilní, stabilně roste, vyprodávají se nemovitosti, který třeba ještě zbyly vlastně na tom skladě. A je vidět, že teda poptávka ze strany klientů je dneska už ne jakoby taková nějaká vyvážená, ale už je prostě velká, nadstandardní. No a nemovitostí začíná být nedostatek.

Petr Makovský: Pánové, když se podíváme rychle na čísla, jenom v krátkosti, velmi rychle, potom se tomu budeme dál věnovat. Když se podíváme na byty k prodeji, tak podle dat, které máme ve spolupráci s CeMapy, s Valuo, s Toplakem a ve spolupráci s iDNES a ministerstvem pro místní rozvoj, vidíme, že nabídkový ceny jsou dneska v bytech v čele České republice absolutně zase nejvýš, kde byly. Zase to stoupá, stoupá, už to stoupá posledních několik měsíců. Dnes jsme se dostali na úroveň nebo květnové čísla jsou na úrovni 88 305 Kč celorepublikově. Tohle číslo tady nikdy nebylo. Konstantně to roste už někdy od loňského třeba března, dubna. To znamená, rosteme, rosteme neustále dál. Možná se ještě podíváme rychle na čísla o pronájmech, ať se máme o čem bavit. V pronájmech, zase jsme na absolutním maximu. V celé České republice, teď se bavíme o celé republice, kde je to 307 Kč za metr čtvereční u pronájmů a u bytů zase nejvyšší číslo, které jsme kdy dosáhli, což je 47 923 Kč. Asi očekávaná čísla. Víceméně krize se zastavila, začalo se prodávat, ceny začaly růst a stabilně to roste nahoru. Možná potom se podíváme potom na nějaký další podrobnější v jednotlivých krajích, protože samozřejmě ty rozdíly tam jsou. Pánové, jak to vidíte?

Robert Hanzl: No, tak investovat v dnešní době je velmi populární. Všude kolem nás jsou výzvy k investicím, ale jsme to pořád my Češi, kteří jako tu investiční komoditu nejvíc vnímáme tu cihlu, jo, kdy prostě si to můžeme uchopit, vlastnit a máme k tomu nějaký vztah a dokážeme si jednoduše spočítat, že když to koupíme za nějaký finanční prostředky, tak v kontextu toho výnosu z nájmu a v kontextu samozřejmě růstu ceny, který, pokud takový graf krásně vidíme z nějakých 10 let zpátky, tak nám generuje úroveň určitě 8, 10 %. Tak je to velmi zajímavý a jistý jako portfolio, pokud ho vytvářím zrovna v nemovitostech.

Petr Makovský: Ondro?

Ondřej Mašín: Určitě je také znát, že se vrátili investoři, teďka, vlastně klienti, kteří čekali a spekulovali na pokles hypotečních sazeb hypotečních úvěrů.

Petr Makovský: Což nastalo.

Ondřej Mašín: Tak už nastalo a lidi se už do toho pustili a takový lidi, který 2 - 3 roky teď nekupovali, tak se zase vrací a zase pořizujou ten druhý, třetí, případně další investiční byt. A tady těch klientů, řekněme, máme zhruba třetinu, kteří dneska pořizují veškerý byty.

Robert Hanzl: Možná ještě k tomu dodám, že vlastně my jsme dlouho čekali, dva roky tady predikujeme, kdy ty úrokový sazby vlastně jako spadnou a začne se ten trh hýbat. No, on se začal hýbat i bez toho poklesu těch úrokových sazeb. Samozřejmě to, co vlastně se teď jakoby stává, že ty sazby nám už jdou teda jakoby k těm čtyřem procentům. No, tak to ještě rozhýbe tu poslední skupinu těch váhavých a ještě více se to promítne do toho trhu v tom, že prostě bude větší poptávka, bude větší přetlak na prohlídkách nemovitostí a budou ty ceny pořád se šponovat nahoru.

Petr Makovský: Ono když se podíváme vlastně na ten vývoj od roku třeba 2016, protože jsme si tady udělali nějaký cenový index od roku 2016, jak to vlastně celý působí u bytů, potom i u těch ostatních kategorií, tak vlastně když, když se podíváme na cenový index, tak vlastně nejmíň od roku 2016 stoupla cena v Praze kupodivu. Tam je ten cenový index jenom 245, to znamená ze 100 na 245. Nejvíc samozřejmě to vyrostlo tam, kde ten počátek byl nejmenší, což byl Ústecký kraj, kde cenový index ze 100 se dostal na 450, 454. Je tam krásně vidět ten pokles nebo ten nárůst, který tam je. Je to strašně zajímavý na to koukat, ale ten začátek byl samozřejmě výrazně, výrazně na nižší úrovni.

Ondřej Mašín: Možná, ty jsi zmínil ten Ústecký kraj. Já jsem koukal teďka na nějaký příklady prodaných nemovitostí. Nedávno byt v Ústí nad Labem-Střekov, celá jako lokalita, je tam ten zámek nebo hrad, pardon, 62 m², cena 2 920 000. Panelákový byt v Ústí, jo? Ty byty tam před 20 lety stály 400 - 450 000. Teplice byly tak 300. A pak se to zvedalo někde přes milion, pak už nějak 1,5 a dneska skoro 3 miliony. To už je prostě. Takže v tom, pro třeba i ty investory, kteří koupili byty i v těchhle lokalitách, je to trošku horší někdy s nájemníky. Tak samozřejmě ano, ten růst, ten index to ukazuje, že ten růst je tam nejrychlejší tady v těch krajích, jako je Moravskoslezský, Ústecký kraj.

Petr Makovský: A když se ale podíváme na vlastně Ústecký kraj, dneska má ještě ceny, průměrné ceny pod 40 000 za metr. Je absolutně nejmenší, když vezmeme vlastně, jak to vlastně vypadalo v květnu tohohle roku. Oproti tomu Praha 148, něco takového.

Robert Hanzl: Ono tu poptávku samozřejmě v těchhle těch jakoby v uvozovkách chudších regionech táhne ten výnos toho nájmu, protože samozřejmě v momentě, kdy ten investor vezme tady pět bytů po 2 milionech v Ústí nad Labem a spočítá, kolik z toho bude mít výnos a nebo jeden byt v Praze za 10 000 000. No, tak samozřejmě toho výnosu nedosáhne ani náhodou. Takže samozřejmě investoři se začali dívat i mimo velká města a důsledek toho je právě ten, jako zásadní růst cen právě v těchhle těch jakoby okrajových částech třeba i republiky.

Petr Makovský: Když se podíváme vlastně na meziroční růst, tak vlastně Moravskoslezský kraj, Ústecký kraj jsou nad 25 procenty nárůstu za poslední rok. Olomoucký kraj někde kolem 7 - 7,5.

Robert Hanzl: Teď mi kolega říkal zrovna minulý týden z Karviné, říkal, to není možný, kam se to zase jako urvalo, jo? Ono už tu podobnou situaci jsme zažívali právě v těch letech 2021, kdy ten dům tady na tom trhu byl jakoby napříč a jako už tenkrát jsme se divili, kam se to šponuje. Samozřejmě pak ten propad zase, ono v těchhle těch regionech je to vždycky tak jako rychlejší, tam se to rychle zastaví a pak pořád se to tam pomaličku startuje, protože ty velký krajský města pro investory jsou jako nejzajímavější z hlediska té stability. Takže dneska prostě konzervativní investor půjde a koupí v Praze, jo? Ale ten, kdo jako trošičku samozřejmě chce s těmi čísly víc pracovat, tak se dívá na ty lokality, typicky třeba ta Karviná a jak jsem říkal, kolega zmiňoval, dneska už byt 1 790 000 - 2 kk a on říká, to už ty lidi nemůžou jako kupovat. Ale zase jsme si to dali do rovnice výnosu z toho nájmu a tyhle ty města, kde se právě nestaví ta nová výstavba, tak tímhle tím ještě budou zásadně poháněný, protože v některých typech měst, já vím, že třeba v Pardubicích, odkud já jsem, tak se chystá obrovská výstavba, nejenom kolem budoucí největší hokejový haly na světě, ale i v dalších lokalitách... No, na světě, Ondro, na světě. V Hradci ty informace tam tolik neproudí, ale je to na světě. A bude tam celých 650 bytů jenom kolem té haly. Ale jsou tam další projekty, který se jako chystají. Takže je možná otázka, jestli ten trh se tam jako pomaličku nebude nasycovat. V Praze ten deficit na bydlení je obrovský, tady jako se ten trh nenasytí v příštích 20 letech. A v těch městech typu Karviná nebo Ústí, kde developeři nestaví, tak samozřejmě ten trh funguje samosebou, ale tam v momentě, kdy se ty byty z toho trhu dostanou, tak je investoři zkoupí. No tak to nájemní bydlení pak samozřejmě na tom trhu bude dostupný, ale už se ty ceny budou orientovat podle toho, jak je ty investoři nastaví a ke koupi tam pořád nic nebude.

Petr Makovský: Ale zajímají mě ještě domy jenom velmi rychle. Jak to vidíte z hlediska domů dneska, protože v nedávné minulosti kupovaly se ty, které byly levné mimo Prahu, které byly před rekonstrukcí. V Praze ty, které byly po rekonstrukci. Mění se tam něco, nějaká situace? Teď nemyslím z hlediska cen, ceny rostou, zase tam prostě je, relativně velký čísla uvidíte na obrazovkách v rámci téhle diskuze, abyste viděli i data, vy diváci, abyste viděli, jak to vypadá vlastně i v domech. Ale začalo se hýbat i domy jako reálně v prodejích jako takových?

Ondřej Mašín: Trochu. Jako u těch bytů je vždycky ten růst i ten pád rychlejší, jak zmínil Robert, asi ten pád. Tak vlastně, když vlastně ty ceny začaly klesat v roce 2022 třeba od března, dubna, tak tam jsme to hnedka viděli u těch bytů rychle. Klesalo každý měsíc a kdo vlastně váhal a nechtěl zlevnit, tak vlastně potom šel pořád proti té ceně a prodělal více. Kdežto u těch rodinných domů to bylo pomalejší, tam než to doteklo, ta nabídka není tak velká, a to stejné bylo s tím zdražováním. To znamená, u těch domů se ty výkyvy, víme, že u pozemků tam už vůbec, jo, tam ten výkyv není skoro žádný, ale u těch domů ten výkyv není takový. Nicméně ta poptávka po těch domech za mě ještě není tak vysoká. Je to i znát, že i ta nabídka nám neklesá těch rodinných domů tak rychle.

Robert Hanzl: No, já si myslím, že na rodinný domy musí logicky dojít a už ten příklad vlastně z té minulosti tady byl, kdy v momentě, kdy investoři nemají možnost nakupovat ty byty, a protože chtějí investovat do nemovitostí, tak prostě dojde i na ty rodinný domky. A já si vzpomínám situace opravdu čtyři roky zpátky, kdy jsme i radili klientům, kteří prostě měli balík peněz a chtěli koupit, nemohli do bytu, kupte rodinný dům a dejte ho na pronájem, protože ty výnosy zase z hlediska nájmu v kontextu pořízení toho rodinného domu vůbec nebyly jakoby marný, jo? Samozřejmě trošku jinak se tam jako kalkuluje, je potřeba si tam vytvářet třeba nějaký jakoby fondy svoje vlastní jako oprav atd., ale určitě to bude komodita, která na ten trh vlastně jakoby následného nájmu brzy musí dojít, protože obecně těch bytů v Česku prostě máme málo.

Petr Makovský: Dá se říct, že ti, kdo nekoupili, bavili jsme se o tom několikrát společně na těch diskuzních fórech, o tom, že víceméně je čas koupit, že ceny klesají dolů, protože klesaly, najednou se to rychle, relativně rychle otočilo. Dá se říct, že ten, kdo nekoupil teďko, vlastně třeba před půlrokem už, tak už vlastně hodně prohloupil? Když mohl koupit? Dá se to totiž takhle říct. Já se chci zeptat vás, že jo?

Ondřej Mašín: Samozřejmě spousta lidí by rádo koupila a třeba nemělo ty prostředky, anebo k tomu nemělo ty podmínky pro získání toho úvěru nebo prostě... Takže ono tohle je taková složitá otázka. Vždycky samozřejmě je ideální z pohledu investora, když je trh níže, kupujte, protože na tom vyděláte. Nicméně záleží z priority, jestli to mám na bydlení, na pronájem. Někdy ta investice třeba není, je to opravdu jenom udržet ty peníze vůči inflaci, inflaci už jsme zkrotili, ale prostě víme, že nemovitosti jako komodita pořád v čase rostou. Takže málokdy, pokud to není nějaká nemovitost, která potom bude vyžadovat velký opravy, velké rekonstrukce, tak málokdy prohloupíte o koupi nemovitosti.

Robert Hanzl: Ty peníze mají v čase vždycky nějakou hodnotu a pokud tady byl nějaký propad cen, třeba v tom roce 2022, tak určitě ti investoři samozřejmě z obavy ty peníze nechali třeba na nějakých spořicích účtech, který prostě generovali 6, klidně 7 % nebo v nějakých jiných komoditách. A kdyby je v té době vrhli do těch nemovitostí, tak samozřejmě ano, vydělají 10, možná i 15 % ročně, ale bylo by to samozřejmě jako s nějakým rizikem. Na druhou stranu prostě v čase prostě stabilní investiční komodita a takhle to ten trh jasně ukazuje, že vlastně se mi moc líbí ta křivka v tom grafu, která když by vlastně jsme ji propojili a dali jsme pryč ten propad, tak v tom roce 2022, tak by vlastně ten růst tam byl neustálý.

Petr Makovský: Lineární růst.

Robert Hanzl: Přesně tak.

Petr Makovský: A mě tam ještě zajímá jedna věc. Říkali jste to už několikrát v tuhle chvíli. Porovnání mezi pořízením bytu a nájemním bydlením, protože teď to vypadá, že nájemní ještě neroste tak rychle, jako začalo růst teďko ceny, ceny znova nemovitostí. Jestli se to vůbec vyplatí investorům pořídit byty a dát je víceméně na trh na nájem?

Ondřej Mašín: Tak splátka hypotéky je určitě vyšší než běžný nájemný. To tak je. Ten výnos toho nájmu se v Praze pohybuje klidně jenom 3,5 do 4 %, ve větších městech maximálně se dostanete na 4,5. A přesně, jak říkal Robert, potom jsou ty regiony Bílina, Ústí, Chomutov, Přerov, Frýdek-Místek, možná i ta Karviná, kde ten výnos může být vyšší, kde může být 6, 7, výjimečně třeba i 8 procent, jo? Takže, takže prostě ta splátka hypotéky převyšuje, převyšuje tu výši nájemného, ale ti lidé jsou ochotni, byť třeba mají jenom 20 % vlastní zdroje, vezmou si to a dotují to pár tisíci měsíčně, tak ale pořád ví, že ta cena nemovitosti v čase vzroste a že prostě chtějí držet tu nemovitost.

Robert Hanzl: My totiž v České republice máme jako extrém, kdy to nájemní bydlení je vlastně hrozně levný vůči cenám nemovitostí, jo? A je to, protože tady samozřejmě to vlastnictví a spousta lidí do těch nemovitostí vrhá ty finanční prostředky, protože ty lidi je prostě mají. A v těch třeba jiných zemích, ať už v Evropě nebo kdekoliv ve světě, kde to nájemní bydlení je zásadně dražší, tak samozřejmě ty finanční prostředky ty lidi nevrhají vysloveně jako šíleně do vlastnictví nemovitostí, ale dávají do jiných komodit, jo? Takže to je i trošku tou mentalitou toho národa, že tady i ty zákony chránit to nájemní bydlení, ty ceny, prostě teď se tady řeší dostupný bydlení, aby vlastně to nájemní bydlení, který už je tak samo o sobě jako levný, tak ještě aby bylo levnější. Takže je nutnější a dostupnější. Takže to je o tom jako nastavení, kdy pro ty investory právě to zhodnocení samozřejmě není až tak jako úplně zajímavý. 3 %. Já už jako v Praze kolikrát to není ani ty 3 %, ale samozřejmě hraje se na to, že bude růst cena té nemovitosti.

Petr Makovský: V dlouhodobém horizontu prostě nemovitost poroste, bude vydělávat cca 8 % ročně. To znamená, proč na nájemném neprodělávat?

Robert Hanzl: Přesně tak, svým způsobem je to tak. A protože těch nemovitostí je málo a bude jich málo, protože se prostě nestaví, i když dneska po Praze člověk jede a myslí si, že zrovna /nesrozumitelné/, že se všude v Praze staví. Já říkám jako 5000 bytů ročně na ten trh, to je, to je opravdu jenom jako plivnutí. Byť nám to může připadat, že se staví hodně, tak to samozřejmě ten deficit na tom bydlení v těchhle velkých městech jako nevyřeší. A v Praze...

Ondřej Mašín: A hlavně skoro dva roky se prakticky jako nestavělo, ta stavba se prakticky pozastavila a utlumila se. Teď se zase rozjíždí.

Petr Makovský: No, když se vlastně podíváme jenom třeba na cenový index bytů pronájmů, tak vlastně v celé České republice od roku 2016 to ze 100 stouplo jenom na 171.

Robert Hanzl: Jo, to je ono. To je ono.

Petr Makovský: To je přesně ten rozdíl, o čem se tady bavíte, že prostě z těch čísel jasně vypadá, že prostě to nájemné v Čechách roste výrazně pomaleji než cena /nesrozumitelné/.

Ondřej Mašín: Dá se podívat i to chování těch pronajímatelů, jak se k tomu staví, kolikrát vůbec neřeší tu nemovitost, třeba ji zdědili nebo nějakou vlastní dlouho, nemají tam žádný úvěr a dávají těm lidem kolikrát jako směšný nájemný, jo? Teďka u jednoho případu dělají, kde se prodával byt vlastně s nájemníkem, nájemník platil u bytu 2+kk, v krajském městě platil 14 000, ale tržní nájemné už bylo mezi 18, 20 a zvedalo se mu to na 21 s fondem oprav. Se kroutil, ale vzal to, protože to prostě pořád pro něj bylo jako výhodný. Nicméně majitel mu nechal osm let stejný, stejný nájemný. To je nesmysl. Prostě je potřeba do nájemních smluv dávat inflační doložku, anebo ji uzavírat maximálně na rok s tím, že jako budu tu výši nájemného měnit, jo?

Robert Hanzl: Trošku jako bystřejší investor zauvažuje, zdali nebydlet v centru města, například v Praze v nájmu. A ty finanční prostředky, který by vlastně v případě, že by kupoval, si jako nerozprostřít někde do právě těch lokalit, o kterých jsme se bavili a nemít z toho jako zásadně větší /nesrozumitelné/.

Ondřej Mašín: Taky varianta.

Robert Hanzl: Proč ne.

Petr Makovský: Pánové, tak mě zajímá jedna věc na závěr. Je dostatek lidí, kteří chtějí vstoupit na realitní trh jako realitní makléři v tuhle chvíli? Pociťujete to, že se lidi hlásí do téhle profese? Protože my v rámci projektu Realiťák, tak vnímáme, že prostě ten zájem o realitní profesi, o profesi realitního zprostředkovatele výrazně stoupá.

Ondřej Mašín: Klasika, když se nedaří, je menší zájem, když se daří, je vždycky větší zájem. To znamená, už zase se tak nějak obecně ví, že se prodává, plyne to z těch článků, ceny se trošku zdražují atd. Takže určitě i my to vnímáme, určitě ten počet zájemců se zase rapidně zvedl. Navíc samozřejmě ta doba je taková, že ta profese se dřív tolik nepropagovala. Dneska najdete spoustu videí, spoustu influencerů, spoustu jako realitních makléřů dělá velmi dobře marketing. Takže lidé si k tomu můžou něco nasledovat, můžou si porovnat rozdíly mezi realitními kancelářemi nebo obecně, jako co to obnáší, můžou se rozhodnout, jestli chtějí jít sami na sebe, byť to asi není úplně ideální start nebo vstoupit třeba do nějaké sítě. Takže. A je to všeobecně to renomé té profese i díky Realiťákovi roku samozřejmě, tak se výrazně zlepšuje za těch 20 let, Robert je na tom trhu velmi podobně, tak to můžeme posoudit, že to jde opravdu jako pomalými krůčky, ale za těch 20 let se ohneme, otočíme, tak to renomé se jako výrazně zvedá a je to samozřejmě i tím daným tím růstem cen, že dneska ten realitní makléř si může vydělávat jako opravdu nadstandardní peníze. Takže to i pro mnoho lidí je důvodem. Neříkám, že to musí být hned studenti nebo lidé po škole, ale prostě lidé, kteří podnikají nějakou změnu, tak cítí, že by to mohl být ten obor, kde by se mohli prosadit.

Robert Hanzl: Vstup do podnikání, neznám lepší vstup do podnikání s tak nízkými náklady, s tak velkým výdělkem, jako je být realitním zprostředkovatelem. A samozřejmě souhlasím s tím, co říká Ondra. Ta profese má úplně jiný jméno. Já bych to rozdělil skoro jako před zákonem o realitním zprostředkování, to ještě do toho roku 2019 jsme furt řešili, že jsme na tom chvostu těch profesí, si pamatuju ty různý analýzy, skoro za tím nejstarším řemeslem, ale pak se to zlomilo možná i tou dobou covidu, řešily se jiný věci a najednou teď z toho vlastně vycházíme jako profese velmi dobře a máme super jméno. Já bych určitě chtěl do toho oboru přizvat ženy, protože často jednou ročně vychází analýzy o tom, kolik vydělávají na stejných profesích ženy a muži, jo? Tak vlastně všechny profese ženy jsou na tom jako zásadně hůř krom realit jako. Tady já znám jako na tom trhu nejúspěšnější makléřky, který si strčí každého chlapa do kapsy. Tak snad to není genderově nevyvážené, ale musel jsem si to tady neodpustit.

Petr Makovský: Takhle. V rámci téhle diskuze je to naprosto genderově vyvážené. Ve finále v tom vedení firem zase moc žen není. To znamená, pánové, měli byste se zamyslet, jestli nepřipustíme svoje pozice...

Ondřej Mašín: Do managementu se ženy tak nehrnou nebo se bojí, že se neprosadí, ale my je vítáme i do managementu. Určitě.

Robert Hanzl: No, stoprocentně to nabízíme také. Nicméně ono, já vždycky říkám, až mě ten management přestane bavit, tak se vrátím krásně do toho terénu pracovat jako s klienty a dělat toho realitního makléře, zprostředkovatele je mnohem lepší, než se tady jakoby nervovat v tom managementu. Takže my to za vás ženy oddřeme a vy vydělávejte ty krásný peníze.

Petr Makovský: Pánové, díky moc za diskuzi. Věřím, že si užijete léto. Mohlo by být pěkně. To znamená, ať se nám, ať se nám daří, hlavně ať vlastně se nic neděje na tom trhu, jo? Vždycky jsme si přáli, ať se to zlomí, ať se něco stane. Teď už si dlouhou dobu přejeme, ať se nic nemění, ať to všechno běží tak, jak je to teď nastavené, protože víceméně ta stabilita pomáhá nejenom realitním zprostředkovatelům, ale i kupujícím, prodávajícím, prostě v té jistotě, co můžou očekávat.

Robert Hanzl: Přesně tak.

Petr Makovský: Pánové, díky moc za diskuzi a mějte se krásně, na shledanou.

Ondřej Mašín: Taky děkujeme.

Robert Hanzl: Děkujeme za pozvání, na shledanou.

Petr Makovský: Mějte se hezky, hezký den.